1397-07-30 17:59
456
0
58080
در گفتگو با معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان مطرح شد؛

روستائیان گلستان چشم انتظار بوم‌گردان

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: گلستان در زمینه اکوتوریسم و طبیعت‌گردی دارای ظرفیت‌های فراوانی بوده که این تنوع جغرافیایی می‌تواند شرایط مساعد برای حضور گردشگران را فراهم کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از ایسنا، استان گلستان با توجه به اینکه این استان در شرایط آب و هوایی خاص و متنوع قرار دارد، می‌تواند در افزایش جذب گردشگران بسیار موفق باشد.

این روزها افراد در حوزه بوم‌گری بدون تغییر دادن سبک زندگی روستا، با فراهم کردن برخی از امکانات می توانند شرایط را برای حضور گردشگران فراهم کنند.

«احمد تجری» معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در گفت و گو با ایسنا-منطقه گلستان با اشاره به اینکه هر استانی در زمینه گردشگری ظرفیت‌های خاصی دارد، گفت: تنوع آب و هوایی و وجود کوه، دشت، دریا در استان گلستان موجب شد تا ظرفیت‌های مختلف گردشگری فراهم شود. قرارگیری گلستان در بخش مرزی نیز توانسته شرایط گردشگری مرزی را در استان فراهم کند.

ظرفیت اکوتوریسم و طبیعت‌گردی در استان

تجری درباره ظرفیت گردشگری در استان، اظهار کرد: استان گلستان در زمینه اکوتوریسم و طبیعت‌گردی دارای ظرفیت‌های فراوانی بوده که این تنوع جغرافیایی می‌تواند شرایط مساعد برای حضور گردشگران را فراهم کند.

وی بیان کرد: برای بهره‌برداری بیشتر در حوزه گردشگری باید در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها اقدام شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: بخشی از زیرساخت ها از جمله ایجاد مسیرهای دسترسی، انتقال آب و برق در برخی از مناطق صورت گرفته است. برخی از زیرساخت ها را نیز کسانی که می‌خواهند در زمینه طبیعت‌گردی فعالیت کنند، می‌توانند در این حوزه با سرمایه‌گذاری شرایط مساعد برای حضور گردشگران را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: سال گذشته تعداد اندکی اقامتگاه بوم‌گردی قادر به ارائه خدمات بودند اما در حال حاضر حدود ۳۰ اقامتگاه بوم گردی در استان گلستان فعال لست. خوشبختانه توزیع جغرافیایی مناسبی در این اقامتگاه‌ها انجام شده و از شرق تا غرب و شمال تا جنوب در حال فعالیت است.

تجری با اشاره به اینکه برنامه ویژه‌ای برای افزایش تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در دستور کار داریم، افزود: تجربه نشان داده که مسافران و گردشگرانی که به استان گلستان سفر می‌کنند بسیار علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستند.

وی گفت: افزایش تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیاز به فضای مناسبی برای ارائه خدمت دارد و اولین قدم برای آنکه در یک ساختار مشخص بتوانند فعالیت‌های خود را ارائه دهند، نیاز به ایجاد یک انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان بود.

تشکیل نخستین انجمن بوم‌گردی کشور در گلستان

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خاطرنشان کرد: گلستان، نخستین استانی بود که در شهریور ماه امسال نسبت به راه‌اندازی انجمن اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقدام کرد.

وی افزود: خوشبختانه در پنجم مهرماه، روز جهانی جهانگردی لوح فعالیت آنها ارائه شد و در حال حاضر گلستان دارای انجمن اقامتگاه‌های بوم‌گردی است. انجمن موجب شده تا فعالیت‌های بوم‌گردی منسجم‌تر و در ساختاری مناسب دنبال شود.

برگزاری دوره‌های آموزشی بوم‌گردی در جوامع محلی

تجری اظهار کرد: از آنجایی که این اقامتگاه‌های بوم‌گردی در میان جوامع محلی دایر می‌شود لذا باید جوامع محلی آموزش‌های لازم در این زمینه را دریافت کنند.

وی ادامه داد: با همکاری ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌ها و دهیاری‌ها و شوراهای روستا در حال برگزاری دوره‌های آموزشی برای جوامع محلی هستیم تا بتوانند خدمات مورد نیاز گردشگران را فراهم و محصولات روستا و صنایع دستی روستائیان را در اختیارشان قرار دهند که این عوامل موجب ایجاد رفتار حرفه‌ای میان جوامع محلی و گردشگران می‌شود.

خبرنگار: زهرا اشکیود

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.