1397-05-23 17:56
521
0
56047
۱۰ هزار گلستانی سرطان دارند

«سرطان» ره آورد سبک زندگی نامناسب گلستانی ها

سالانه دو هزار و ۵۰۰ نفر در گلستان به بیماران سرطانی افزوده می شوند و پزشکان، تغذیه نامناسب، کم تحرکی، فشارهای روانی و مصرف دخانیات را عامل اصلی ابتلا به این بیماری می دانند.

الهام رئوفی فر: این روزها «سرطان» به گوش همه آشناست چراکه دست کم یکی از نزدیکان و یا خوشاوندان به این بیماری مبتلاست؛ ترس از ابتلا به این بیماری در افراد سالم و دغدغه مقابله با سرطان برای بیماران مبتلا و نزدیکان آنها، مساله ای است که از دور و نزدیک شاهد آن هستیم.

 بر اساس آمارها، سرطان یکی از سه عامل مرگ و میر در کشور به حساب می آید اما روش مقابله و یا پیشگیری از این بیماری، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

زندگی مدرن یا ماشینی اگرچه مزایای زیادی برای بشر داشته اما کاهش تحرک، ثمره این سبک زندگی است که قدری سلامت افراد را تحت شعاع قرار داده است زیرا حاصل این کم تحرکی افزایش وزن خواهد بود که به عنوان یکی از مولفه های ابتلا به سرطان از سوی پزشکان شناخته می شود.

۱۴ درصد مرگ‌ومیر  گلستان ناشی از سرطان است

گسترش بیماری سرطان در استان تا جایی اهمیت پیدا کرده که معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ماه گذشته با حضور در نخستین مجمع سلامت استان گلستان درباره آن می گوید: ۱۴درصد مرگ‌ومیر گلستان ناشی از سرطان است که کم‌تحرکی و اعتیاد هم نقش مهمی در آن داشته است.

اما مسئول برنامه ثبت سرطان کشور هم کم تحرکی و تغییر سبک زندگی افراد را یکی از دلایل افزایش بیماری سرطان در گلستانی ها ارزیابی می کند و می گوید: سالانه دو هزار و ۵۰۰ نفر به بیماران سرطانی افزوده می شوند؛ این رقم جدای حدود ۱۰ هزار نفر بیماری مبتلا به سرطان استان هستند.

غلامرضا روشندل بیشترین شیوع سرطان در مردان را به ترتیب معده، مری، روده، ریه و پروستات اعلام می کند و می گوید: سرطان پستان، روده، خون و معده بیشترین فراوانی را در زنان دارد.

وی بافت چربی در بدن را یکی از عوامل ایجاد التهاب و آسیب به بدن می داند و می گوید: ما دائم در معرض عوامل آسیب رسان مانند سیگار، اشعه uv و آلودگی محیط زیست هستیم که این عوامل بستر ابتلا به بیماری سرطان را مهیا می کنند.

روشندل به مصرف آنتی اکسیدان ها تاکید و آن را عامل بازدارنده در ابتلا به بیماری سرطان اعلام می کند و می افزاید: باید با مصرف تغذیه مناسب که سرشار از اکسیدان هاست بدن را برای مقابله با آسیب ها مقاوم کرد.

وی مصرف فیبر در سبد غذایی خانواده های گلستانی را کم ارزیابی می کند و ادامه می دهد: بسیاری از فیبرها، سموم را از بدن دفع کرده و کمک به حفظ سلامتی بدن می کند.

به گفته بسیاری از متخصصین، آمار مبتلایان به سرطان در ایران بالاتر از سایر کشورها نیست، اما روند ابتلا به این بیماری در کشور شیب تندی دارد به طوری که در ۲۰ سال گذشته تعداد مبتلایان به سرطان دو برابر شده است با این حال پزشکان این حوزه معتقدند که احتمال ابتلا به سرطان با تغذیه مناسب، گنجاندن ورزش در برنامه روزانه و دوری از هر نوع مصرف مواد مخدر، ۵۰ درصد کاهش می دهد.

۵۰درصد سرطان ناشی از زندگی نشسته است

موضوعی که یک فوق تخصص دستگاه گوارش هم از آن به عنوان راهکاری برای داشتن بدنی سالم یاد می کند و می گوید: مهمترین عامل سرطان، ناشی از مصرف دخانیات «ریه» و نوع دیگر آن «خون» است.هفته ای سه ساعت ورزش و یا ۱۵۰ دقیقه پیاده روی تند برای هر فردی ضروری است اما اختصاص ۲۰ تا ۶۰ دقیقه از وقت خود به صورت روزانه به ورزش بهترین شرایط ممکن است

تقی امیریانی در گفتگو با خبرنگار مهر از افزایش وزن به عنوان دومین عامل تاثیرگذار در ابتلا به سرطان نام می برد و می افزاید: ۵۰ درصد سرطان های دنیا ناشی از زندگی نشسته است.

به گفته وی، هفته ای سه ساعت ورزش و یا ۱۵۰ دقیقه پیاده روی تند برای هر فردی ضروری است اما اختصاص ۲۰ تا ۶۰ دقیقه از وقت خود به صورت روزانه به ورزش بهترین شرایط ممکن است.

این مدرس دانشگاه ضمن تاکید بر تغذیه مناسب، می افزاید: مصرف فست فود، غذاهای مانده، کپک زده، چرب و پرکالری بستری برای ابتلا به سرطان خواهند بود.

امیریانی اضافه می کند: پژوهش های انجام شده در ۱۰ سال گذشته نشان می دهد که مصرف میوه و سبزیجات در بین گلستانی ها به طور قابل ملاحظه ای کم شده و از طرفی مصرف گوشت افزایش یافته است؛ آگاه سازی و اطلاع رسانی درست در این بخش می تواند در نوع مصرف غذای روزانه مردم تاثیرگذار باشد و احتمال ابتلا این افراد به سرطان را کاهش دهد.

ترس از سرطان سلامتی بیماران را به خطر می اندازد

ترس از سرطان و مرگ ناشی از این بیماری دغدغه ای است که همواره همراه مبتلایان به سرطان و خانواده های آنهاست موضوعی که یک پزشک فوق تخصص سرطان‌شناسی هم آن را تائید می کند و می گوید: داشتن روحیه بالای بیمار سرطانی تاثیر فوق العاده‌ای در روند بهبودی این بیماران خواهد داشت.

عبدالرحیم حزینی در گفتگو با خبرنگارمهر از انجام تحقیقی درباره ترس مبتلایان به سرطان از مرگ خبر می دهد و اضافه می کند: با شرح حالی که از بیماران سرطانی گرفته شد، ۹۹ درصد آنها ترس از مرگ دارند که در این صورت اگر یک روانشناس و یا یک پزشکی جامعه نگر در کنار این بیماران قرار گیرد برای روحیه و روند بهبودی آنها می تواند مفید واقع شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه می افزاید: براساس مطالعات انجام شده در سازمان بهداشت جهانی، از هر ۱۰۰ ایرانی ۹۹ نفر سرطان را نمی شناسند و یا شناخت نادرستی نسبت به آن دارند به همین خاطر پیشنهاد می شود که حوزه علمیه، آموزش و پرورش، تربیت بدنی در خط مقدم برای آموزش و فرهنگسازی قرار گیرند و با وزارت بهداشت برنامه ای را برای آگاه سازی طراحی کنند.

حزینی یکی دیگر از دلایل بالا بودن مرگ و میر در ایران را  تشخیص دیرهنگام سرطان اعلام می کند و می گوید: اغلب افراد در مرحله اول زیاد به علائم بیماری اهمیت نمی دهند درحالیکه باید توجه داشت زمانی که هنوز سرطان خاموش است و بیمار را زمین گیر نکرده باید به فکر تشخیص یا همان غربالگری سرطان بود.

با توجه به اهمیت آگاه سازی چگونگی ابتلا به این بیماری و روش های مقابله با آن به نظر می رسد که نهادهای متولی باید برای فرهنگ سازی جامعه و اطلاع رسانی لازم در این زمینه بیش از هر چیزی هزینه کنند تا در آینده آمار این بیماری در گلستان به پائین ترین میزان ممکن برسد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.