1397-05-16 03:47
3039
0
55856
ارزمون شکارچیان :

خواننده قدیمی رادیو گرگان و نوازنده برجسته دوتار و خواننده مطرح قوم گودار در گذشت

ارزمون شکارچیان نوازنده برجسته دوتار و خواننده مطرح قوم گودار در 15 سال اخیر انواع بیماری های جسمی را تحمل کرد و هنگام درگذشت 59 سال سن داشت .

به گزارش گلستان ما ؛ ارزمون سال 1338 در روستای ' طبقده ' از توابع شهرستان میاندرود متولد شد و از همان کودکی همراه عمویش مرحوم ' نظام شکارچیان ' به مجالس و محافل پاگذاشت و کم کم خواننده و نوازنده ای چیره دست شد.

وی از سن 12 سالگی به رادیو گرگان معرفی و در سن کم به خواننده ای حرفه ای تبدیل شد.

علاوه بر این ، ارزمون دوتارنوازی بود که نسبش به لوریان هند می رسید و چهره اش نیز گواهی روشن بر این موضع بود. قرن ها پیش اجداد او به مازندران مهاجرت کردند و در جغرافیای امروزی شرق استان سکنا گزیدند و شغل موسیقایی خود را نسل اندر نسل به یکدیگر منتقل کردند.

ارزمون که از نسل اقوام گدار ها یا گودرهاست چندین قرن پاسداران موسیقی مازندران در شرق این استان هستند. همچنین بر اساس روایتی در شاهنامه فردوسی ، لوریان هند به درخواست بهرام گور از هند به ایران آمدند تا شادی های مردم را افزون کنند.

از آثار فاخر ارزمون می توان به ' عشقعلی یاغی ' ، ' ذبیح پهلوون '، ' شیرین جان ' و ' می بنی' نام برد که بسیاری از مردم استان با آن خاطره دارند.

نوع دوتار ارزمون از دوتار خراسانی کمی کوچکتر بود و علاوه بر آن سبک نواختن او صدایی متفاوت را به گوش می رساند.

' ارزمون ' که در گویش مازندرانی به معنای گیاهی شبیه جارو است که نام های دیگرش ارزبون و ازفون است و از شرق تا غرب استان با آهنگ و نگارشی متفاوتی نوشته می شود.

انتهاپیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.