1397-05-06 14:02
468
0
55638
گزارش؛

قبضه خیابان‎های گرگان در دست مسافربرهای شخصی/ جولان مسافربرهای شخصی با پلاک غیربومی در معابر گرگان

مسافربرهای شخصی از شهرها و استان‎های مختلف در کوچه و خیابان‎های شهر بدون نظارت جولان می‎دهند گویی گرگان تبدیل به بهشتی برای مسافربرهای شخصی شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، یکی از معضلات و مشکلات که همواره میان تاکسی‎داران وجود داشته بحث مسافربرهای شخصی است، در این میان در بعضی از مراکز استان‎ها از جمله گرگان در اکثر خیابان‎ها و معابر این شهر شاهد تردد بی‌شماری از  مسافربرهای شخصی هستیم. تاکسی‌داران گرگانی معتقد هستند تنها شهری که در استان تا این اندازه مسافربرهای شخصی آن هم بدون نظارت و ساماندهی مشغول فعالیت هستند، گرگان است.

اگر چه بحث مسافربرهای شخصی تنها مختص به گرگان نیست و در اکثر مراکز پر جمعیت، مسافربرهای شخصی فعالیت دارند اما در شهری هم چون گرگان که به گفته مسوولان شهری نسبت به سرانه میانگین کشوری حدود 300 تاکسی مازاد وجود دارد چرا مسافربرهای شخصی با پلاک‎ها غیربومی و بدون نظارت دستگاه خاصی در سطح شهر مبادرت به حمل مسافر می‎کنند؟

*لزوم ساماندهی مسافربرهای شخصی

در همین رابطه یکی از شهروندان گرگانی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: خیلی اوقات در صفحه حوادث روزنامه‎ها اخبار تلخی از سوار شدن مسافران به خودروهای شخصی می‎بینیم اگر چه امنیت جانی مسافر در نشستن یک تاکسی غیر مقایسه با یک خودروی شخصی است اما با علم به این موارد برای اکثر شهروندان پیش آمده که در زمان‎هایی برای رسیدن سریع به مقصد از مسافربرهای شخصی استفاده کنند.

سمیه پور لک تصریح کرد: در بعضی از روزها که شرایط جوی مساعد نیست و شاهد بارندگی شدید هستیم به یکباره تعداد تاکسی‎ها در معابر شهر کم می‎شود و آن تعداد که نیز فعالیت می‎کنند مسافران را به شرط تاکسی دربستی به مقصد می‎رسانند در این مواقع فرد به ناچار مجبور است از مسافربرهای شخصی استفاده کند.

این شهروند گرگانی ادامه داد: بدون تردید حضور مسافربرهای شخصی در سطح شهر به معیشت تاکسی‌داران لطمه وارد می‎کند بنابراین باید قانون یا برنامه‎ای برای ساماندهی مسافربرهای شخصی وجود داشته باشد چرا که این افراد نیز برای گذران زندگی خود مجبور به مسافرکشی هستند.

یک راننده تاکسی در گرگان نیز با ابراز نارضایتی از فعالیت تعداد زیاد مسافربر شخصی در سطح شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه مسافربرهای شخصی از شهرها و استان‎های مختلف در کوچه و خیابان‎های شهر بدون نظارت جولان می‎دهند گویی گرگان تبدیل به بهشتی برای مسافربرهای شخصی شده است.

*بی‎تفاوتی مسوولان نسبت به معضل فراگیر مسافربرهای شخصی

احمد نفیسی تصریح کرد: معضل فراگیر مسافربرهای شخصی موجب اخلال در درآمد تاکسی‌داران و حتی افزایش اهانت‎ها به این قشر شده است در واقع مسافربرهای شخصی بدون هیچ‌گونه نظارت و کنترل خیابان‎های شهر را قبضه کرده‎اند و مسوولان هیچ‌گاه پاسخ شایسته‎ای در برابر سؤالاتی همچون دلیل افزایش مسافربرهای شخصی و عدم نظارت بر فعالیت آنها نداده‎اند.

وی با بیان اینکه برخوردهای مناسب برای بازدارندگی مسافربرهای شخصی وجود ندارد، افزود: اگر برخوردی نیز با مسافربرهای شخصی انجام می‎شود آن قدر مؤثر نبوده که در حال حاضر شاهد فعالیت انبوه آنها در سطح شهر هستیم.

این راننده تاکسی ادامه داد: آیا باید منتظر حوادث ناگواری در خصوص مسافربرهای شخصی باشیم که ابعاد فضاحت آن در استان و کشور مطرح شود آن گاه به فکر چاره‎ای برای این معضل بیفتیم؟

نفیسی با انتقاد از بی‎تفاوتی مسوولان مربوط نسبت به فعالیت مسافربرهای شخصی گفت: مدیریت متعهد و مسوول می‎تواند موجب رفع بسیاری از مشکلات رانندگان شود مدیریتی که خود را مقابل زیر مجموعه خود مسوول بداند رانندگان نیز زحمات مدیر را ارج می‎نهند اما اگر مدیران توجهی به مشکلات نداشته باشند وجود آنها به مشکلات رانندگان اضافه خواهد کرد.

*وجود 300 تاکسی مازاد در گرگان

معاون سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان با اشاره به تعداد تاکسی‎های فعال در سطح شهر گفت: در سطح گرگان 30 خط تاکسی و  250 ایستگاه تاکسی وجود دارد همچنین 3 هزار و 142 تاکسی در سطح شهر فعالیت می‎کنند که نسبت به میانگین کشوری 300 دستگاه تاکسی مازاد در گرگان وجود دارد.

مهدی کمال غریبی تصریح کرد: بسیاری از شهروندان از وضعیت ایستگاه‌های تاکسی گلایه دارند و اینکه چرا رانندگان در ایستگاه تاکسی برای پیاده یا سوار کردن مسافر توقف نمی‎کند.

وی بیان کرد: برای ساماندهی ایستگاه‌های تاکسی در سطح گرگان با همکاری بخش خصوصی و تیم نظارتی پلیس راهور در چند ماه آینده طرحی آغاز خواهد شد که در این برنامه رانندگان موظف خواهند بود در ایستگاه‌های مخصوص تاکسی تردد داشته باشند.

رئیس پلیس راهور گرگان نیز در خصوص فعالیت مسافربرهای شخصی در سطح شهر گفت: مسافربرهای شخصی یک معضل کشوری است و تنها به گرگان یا یک شهر اختصاص ندارد از سویی نمی‎توان گرگان را با چند شهر کوچک استان مقایسه کرد چرا که اکثر شهرهای استان دارای دو یا سه خیابان هستند و همان تعداد تاکسی موجود نیاز شهروندان را رفع می‎کند.

عباس مهاجربسطامی تصریح کرد: هیچ مسافربر شخصی به زور دست  شهروندی را برای سوار کردن نمی‎گیرد بنابراین در این امر نیز شهروندان باید همکاری لازم را داشته باشند در واقع شهروندان به دلیل آنکه تاکسی‎ها در همه معابر شهر حضور ندارند و یا اینکه در زمان بارندگی شاهد فعالیت کم رنگ آنها هستیم ترجیح می‎دهند در بعضی اوقات از مسافربرهای شخصی استفاده کنند.

وی بیان کرد: برخی معتقد هستند افراد با پلاک‎های غیربومی در سطح شهر به حمل مسافر مبادرت می‎کنند در حالیکه بیش از 90 درصد از این خودروها قولنامه‎ای خریداری شده‎ و تعویض پلاک انجام نداده‎اند پلیس مدارک مسافربرهای شخصی را بررسی می‎کند و در صورت کامل نبودن مدارک مشمول جریمه خواهند شد.

رئیس پلیس راهور گرگان در خصوص افزایش ترافیک محور ناهارخوران که یکی از دغدغه‎های تاکسی‌داران محسوب می‎شود، گفت: ظرف پنج سال گذشته تعداد خودروهای سطح گرگان دو برابر شده در حالیکه تعداد معابر افزایش نیافته است این امر موجب تشدید ترافیک در شهر شده و مشکلاتی را به نوبه خود ایجاد کرده است.

مهاجربسطامی خاطرنشان کرد: پلیس با تمام توان از ظرفیت خود در جهت جلوگیری از ایجاد گره ترافیکی استفاده می‎کند.

 وی ادامه داد: اکثر مردم کشور گرگان را با نهارخوران می‎شناسند بنابراین در روزهای تعطیل و تابستان تردد در این مسیر بسیار افزایش یافته و ترافیک تشدید می‎شود بارها از مسوولان شهری درخواست کردیم مراکز تفریحی جدید در شهر ایجاد کرده و یا مردم را تشویق به بازدید از دیگر نقاط تفریحی شهر کنند تا شاهد ترافیک کمتری در محور ناهارخوران باشیم در حال حاضر تنها می‎توان در این محور بحث روان‌سازی ترافیک را داشت.

براساس این گزارش اگر چه معضل مسافربرهای شخصی به یک یا چند شهر بزرگ در کشور محدود نمی‎شود و این پدیده را می‎توان در جای جای نقاط کشور مشاهده کرد اما می‎توان برای جلوگیری از وقوع اتفاقات ناگوار، حفظ معیشت تاکسی‌دارن و کمک به وضعیت درآمدی مسافربرهای شخصی، افرادی که در وضعیت کمبود اشتغال در جامعه گزینه‎ای جز مسافرکشی ندارند بحث ساماندهی مسافربرهای شخصی را با همکاری چند دستگاه مربوط انجام داد تا هم امنیت جانی مسافران تأمین شود و هم به معیشت تاکسی‌داران و مسافربرهای شخصی لطمه‎ای وارد نشود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.