1397-02-02 14:33
576
0
52815
تنور کلاس‌های خصوصی در گرگان داغ است؛

سایه سنگین کلاس‌ خصوصی بر نظام آموزشی/ تدریس‌هایی بدون بار علمی

علیرغم آسیب‌های جدی در زمینه تدریس خصوصی، همچنان بازار این کلاس‌ها در گرگان داغ بوده و علت اصلی آن هم کمبود وقت و پایین بودن کیفیت آموزشی عنوان می‌شود.

به گزارش گلستان ما، تدریس خصوصی به آموزش‌های خارج از تدریس رسمی اطلاق می‌شود که در آن معلم، موضوعی معین را در قبال اخذ هزینه، تدریس می‌کند.

در سال های اخیر تعداد کلاس‌های خصوصی در گرگان رشد قابل ملاحظه ای یافته است.

در این رهگذر، به گفته خانواده‌های دانش آموزان، کلاس‌های خصوصی برگزار شده یا بار علمی و آموزشی چندانی ندارد و یا مبالغ بالایی درخواست می‌شود.

دلیل رفتن به کلاس خصوصی

مؤلفه‌هایی مانند نبودن اساتید مجرب، بهتر یاد گرفتن درس‌ها و ارائه نکات آموزشی بیشتر و جدیدتر، آشنایی با روش‌های تست‌زنی، جمعیت زیاد کلاس‌های رسمی، نبودن وقت کافی برای تدریس برخی از دروس در مدارس از دلایلی است که اکثر دانش آموزان آن را علت رفتن به کلاس‌های خصوصی عنوان می‌کنند.

آن‌ها همچنین کیفیت پایین مدارس دولتی و عدم برآوردن نیاز آموزشی برای امتحانات مدرسه و امتحان ورودی دانشگاه را از دیگر عوامل مهم گسترش پدیده تدریس خصوصی می‌دانند.

همه این عوامل سبب شده کلاس‌های خصوصی رشد صعودی داشته باشد؛ یکی ساده، یکی با هزار رنگ و لعاب، یکی صاحب سایت و آگهی‌های اینترنتی، یکی صاحب کارت ویزیت، یکی در پی چسباندن آگهی‌های تایپ شده روی دیوار، یکی پرتجربه و دیگری تازه از راه رسیده به سمت تدریس روی می‌آورند.

تدریس خصوصی فرهنگیان

فرهنگیان را هم باید در این دسته لحاظ کرد، البته حساب فرهنگیان بازنشسته جداست ولی معلمانی که هنوز در سیستم آموزش رسمی کار می‌کنند و معمولاً از میان دانش آموزان خود، شاگرد خصوصی می‌گیرند، کارشان کمی جای تأمل دارد.

تدریس خصوصی معلم‌ها ایجاد ظن منفی در اذهان عمومی می‌کند مبنی بر این‌که برخی معلمان در کلاس‌های درس از کیفیت تدریس کم می‌گذارند تا آن‌ها مجبور به کمک گرفتن از آن‌ها در منازل خود در ازاء پرداخت پول شوند.

سعید گلچین مهر که فرزندش به کلاس خصوصی می‌رود، به مهر گفت: فرزندم در دروس ریاضی، فیزیک و عربی به کلاس تقویتی می‌رود.

معلم به آسانی می‌تواند به همه نکات درسی در کلاس بپردازد و کمبود وقت وجود ندارد اما آن‌ها جزوه کمتری می‌گویند و برای قبول شدن باید در کلاس‌های خصوصی‌شان شرکت کنیموی ادامه داد: رقابتی که بین او و دوستش در کلاس وجود دارد علت اصلی رفتن به کلاس خصوصی است و البته از تدریس معلم فیزیک خود هم راضی نیست.

گلچین مهر با بیان این‌که معلمان هم گاهی دانش آموزان را به سمت کلاس‌های خصوصی سوق می‌دهند، افزود: به نظر می‌رسد فرصت کافی برای پرداختن به همه مباحث کتاب در کلاس وجود نداشته باشد.

انگیزه مالی سبب سوق دادن دانش آموزان به کلاس خصوصی

یک دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه که نخواست اسم خود و مدرسه‌اش را به ما بگوید، به مهر گفت: متأسفانه اکثر معلم‌ها ما را به کلاس خصوصی ارجاع می‌دهند، آن هم کلاس‌های خصوصی‌ای که خودشان برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: دلیل آن هم در ظاهر برای کمبود وقت است اما بیشتر انگیزه مالی سبب این کار می‌شود.

این دانش‌آموز گرگانی با بیان این‌که البته این نکته در خصوص همه معلم‌ها صدق نمی‌کند، تصریح کرد: معلم به آسانی می‌تواند به همه نکات درسی در کلاس بپردازد و کمبود وقت وجود ندارد اما آن‌ها جزوه کمتری می‌گویند و برای قبول شدن باید در کلاس‌های خصوصی‌شان شرکت کنیم.

ارائه نمونه سؤالات امتحانی در کلاس خصوصی

وی گفت: در کلاس‌های خصوصی هم نمونه سؤالات امتحانی را به طور مستقیم یا غیرمستقیم ارائه می‌دهند، مثلاً می‌گویند از بین این ۱۰۰ سؤال پنج تای آن سؤال امتحانی است.

مریم یک دانش آموزان دوره متوسطه اول است، وی هم ارائه سؤالات امتحانی در کلاس‌های خصوصی را تأیید کرد و در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: معلم‌ها در کلاس خصوصی خیلی بهتر تدریس و نکات جدیدی هم مطرح می‌کنند.

در سیستم آموزشی ما خلل وجود دارد که دانش آموزان به کلاس خصوصی سوق پیدا می‌کنندوی با بیان این‌که برخی از معلم‌ها همه نکات درسی را نمی‌گویند، توضیح داد: اگر سؤالی بپرسیم معلم می‌گوید این مسأله در حد کلاس شما نیست در صورتی که آن سؤال در کنکور مطرح می‌شود.

وجود خلل در سیستم آموزشی

به سراغ یکی از آموزشگاه‌هایی که در عرصه آموزش کلاس‌های تقویتی و کنکور فعالیت می‌کند، رفتیم؛ مدیر آموزشگاه که نخواست نام خود و موسسه‌اش اعلام شود، به مهر گفت: بنده کارشناس ارشد ریاضی و مؤلف کتاب هستم و حدود پنج سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنم.

وی گفت: معمولاً مراجعات دانش آموزان در ماه بهمن و اردیبهشت به آموزشگاه به دلیل فرارسیدن فصل امتحانات زیاد می‌شود و اغلب هم دو گروه دانش‌آموز به آموزشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، دسته اول برای قبول شدن در امتحان نهایی و گروه دیگر برای قبولی در کنکور.

وی تصریح کرد: مطمئناً در سیستم آموزشی ما خلل وجود دارد که دانش آموزان به کلاس خصوصی سوق پیدا می‌کنند.

تدریس‌های غیرقانونی

این مدیر آموزشگاه کلاس کنکور کمبود وقت و انگیزه مالی را علت ارجاع دانش‌آموزان به کلاس‌های خصوصی برشمرد.

در کلاس‌های خصوصی نمونه سؤالات امتحانی  به طور مستقیم یا غیرمستقیم ارائه می‌شودوی با بیان این‌که اپیدمی چاپ کتاب‌های آموزشی و کمک درسی و الزام استفاده از آن‌ها توسط دبیران باعث دور شدن از هدف اصلی نظام آموزشی می‌شود، ادامه داد: البته نباید جایگاه علمی همه معلم‌ها را زیر سؤال برد، برخی از آن‌ها عاشقانه و بدون هیچ چشم‌داشتی به دانش‌آموزان خدمت می‌کنند.

این مدیر آموزشگاه کلاس کنکور اظهار کرد: علاوه بر آموزشگاه‌هایی که مجوز دارند افراد زیادی هم به روش‌های گوناگون و غیرقانونی تدریس می‌کنند که ممکن است بار علمی خوبی نداشته باشند و سبب سردرگمی دانش آموزان شوند.

اثرات سوء تربیتی برخی از کلاس های خصوصی

در زمینه رواج کلاس‌های خصوصی و نظارت بر کار آن‌ها با نصرالله کشیری، مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان گرگان گفتگو کردیم، وی به خبرنگار مهر گفت: کلاس‌های خصوصی بخشی از نظام آموزشی ما شده و البته بخشی از کلاس‌ها که در منازل برخی از افراد برگزار می‌شود، قانونی نیست.

وی تصریح کرد: توصیه من به خانواده‌ها این است که بچه‌های خود را به این مکان‌ها نفرستند زیرا ممکن است اثرات سوء تربیتی به دنبال داشته باشد.

کشیری دلیل این امر را چنین عنوان کرد: ممکن است این افراد فرهنگی نبود و در مراکزی چون زیرزمینی خانه‌ها که مجوز ندارند، کلاس برگزار کنند.

وی گفت: اگر این مسأله به ما گزارش شود آن را به اماکن ارائه می‌دهیم ولی ممکن است نتیجه‌ای نداشته باشد.

دو دلیل سبب ایجاد تب تند کلاس خصوصی است

کشیری بیان کرد: در مبحث رفتن به کلاس‌های خصوصی اغلب دو دسته دانش آموزان قابل بررسی هستند، دسته اول دانش‌آموزانی که در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر هستند تا نمرات بهتری کسب کنند.

وی ادامه داد: آن‌ها به رقابت با مدارس تیزهوشان و نمونه می‌رود و این امر به مسائل فرهنگی خانواده‌ها برمی‌گردد.

نتایج هزینه‌ای که معلم می‌گیرد را اگر با رتبه دانش آموزان مقایسه کنیم می‌بینیم که آن‌ها با هم منطبق نیستندکشیری تصریح کرد: باید جوی ایجاد شود که به سمت «نخبه خلاق» برویم نه به سمت «نخبه آموزشی» که اهداف عالیه تربیتی را هم تأمین نمی‌کند.

وی دلیل دوم را داغ بودن تب رشته‌های پزشکی عنوان کرد و گفت: این پدیده همه‌گیر شده و لذا آن‌هایی که تمکن مالی بالایی دارند به سمت کلاس‌های خصوصی آن‌چنانی می‌روند که خیلی اوقات هم ثمربخش نیست.

کشیری افزود: نتایج هزینه‌ای که معلم می‌گیرد را اگر با رتبه دانش آموزان مقایسه کنیم می‌بینیم که آن‌ها با هم منطبق نیستند.

وی اظهار کرد: همه این اتفاقات سبب می‌شود که معلم برای ارائه خدمات بیشتر وقت بیشتری لازم داشته باشد که در کلاس مجال بررسی آن‌ها به شکل کنکوری و نکته‌ای نباشد بنابراین پای کلاس خصوصی در اینجا باز می‌شود.

تشکیل کلاس کنکور برای دانش‌آموزان کم بضاعت

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گرگان گفت: برای این‌که در حق کسانی که تمکن مالی ندارند اجحاف نشود حدود دو سال است که کلاس‌های کنکور را برای دانش آموزان بی‌بضاعت برگزار می‌کنیم، دانش‌آموزانی که توانمندی و استعداد دارند اما بضاعت مالی به آن‌ها اجازه شرکت در کلاس‌های کنکور را نمی‌دهند.

کشیری گفت: در این کلاس‌ها از بهترین دبیران شهرستان استفاده کرده و در دروس پایه کلاس برگزار می‌کنیم.

وی اظهار کرد: روزهای پنجشنبه و جمعه در دبیرستان دخترانه واثقی و دبیرستان مصطفی خمینی (ره)، برای این دانش آموزان کلاس برگزار می‌شود.

کشیری اضافه کرد: یک بخشنامه هماهنگ هم به تمام دبیرستان‌های ارسال کردیم تا کلاس‌های تقویتی قانون‌مدار شود و دانش آموزان خارج از مدرسه نروند.

سهل‌انگاری در رفع مشکلات معیشتی سبب شده برخی از معلمان به ناچار برای تأمین مخارج زندگی خود به شغل دوم روی آوردند و این دو شغله شدن بر کیفیت آموزش آن‌ها اثر می‌گذاردوی افزود: چند وقت است که رشد مؤسسات آموزشی را شاهد هستیم زیرا نمی‌توانیم به کسی که معیار و شاخص‌های احراز صلاحیت دارد، مجوز ندهیم.

کشیری با بیان اینکه کنترل و نظارت کافی بر کار این مؤسسات صورت می‌گیرد، گفت: آنچه برای ما مهم است مفاهیم کتاب است زیرا اصل و اساس کتاب درسی است و نباید خانواده‌ها به سمت کتاب غیردرسی بروند.

ارتقاء نمره نهایی استان گلستان

وی با بیان این‌که نقش معدل پایان‌ترم در کنکور علت دیگر جذب دانش‌آموز به کلاس خصوصی است، افزود: طرح «کمربند سبز» را در سال گذشته برای مدارس روستایی که پایه سوم دبیرستان دارند و مدارس پایین شهر اجرا کردیم و در آن تمام دبیران نامی به‌طور رایگان به دانش آموزان آموزش دادند؛ این امر سبب ارتقاء نمره نهایی استان و گرگان شد.

وی افزود: تک شیفت کردن دوره متوسطه دوم یکی از برنامه‌های ما در راستای ساماندهی کلاس‌های خصوصی بود تا در شیفت عصر کلاس خصوصی برگزار و مراجعات دانش آموزان به خارج از مدرسه کاهش یابد.

کشیری آموزش معلمان و مدیران را از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش در راستای افزایش کیفیت آموزشی و مدیریت برنامه‌ریزی بهتر برشمرد و به خانواده‌ها توصیه کرد از درگیر کردن ذهن دانش آموزان به مفاهیم غیرضروری و خارج از کتاب اجتناب کنند.

معلم باید همه توان خود را در کلاس درس بگذارد و طوری تدریس کند که همه دانش آموزان با هر سطح از گیرایی، درس را یاد بگیرند نه این‌که درس در حد گیرایی دانش آموزان قوی‌تر تدریس و از شاگردان ضعیف‌تر خواسته شود تا در کلاس‌های خصوصی شرکت کنند.

همچنین سهل‌انگاری در رفع مشکلات معیشتی سبب شده برخی از معلمان به ناچار برای تأمین مخارج زندگی خود به شغل دوم روی آوردند و این دو شغله شدن بر کیفیت آموزش آن‌ها اثر می‌گذارد.

از سوی دیگر برخی خانواده‌ها هم هستند که داشتن معلم خصوصی را برای فرزندشان نوعی بِرند می‌دانند و سبب شدت دادن به بازار کلاس خصوصی شده اند.

وجود استعدادها و انگیزه‌های متفاوت سبب به راه افتادن موج کلاس‌های خصوصی شده لذا باید مسئولان چاره‌ای بیندیشند و آن‌ها را ساماندهی کنند.

گزارش: اعظم محبی -مهر

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.