1396-09-25 07:29
1275
0
47867
عیسی امامی :

دومین استان محروم کشور پس از سیستان هستیم / فقر به صورت گسترده بر استان گلستان سایه افکنده

نماینده سابق مردم گرگان و آق‌قلا با انتقاد از سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌ها در جهت محرومیت‌زدایی و برطرف کردن فقر می‌گوید: با وجود اینکه جهت‌گیری دولت‌ها در کلام برطرف کردن محرومیت بود اما حق مطلب در خصوص برخی از استان‌ها مانند گلستان اتفاق نیفتاد.

به گزارش گلستان ما ؛ عیسی امامی اظهار کرد : علت اصلی هم این بود که محور توسعه کلان‌شهرها، منابع حاصل از درآمدهای نفتی بود که با قیمت پایین در اختیار آنها قرار می‌گرفت و این سیاست اشتباه سبب مهاجرت و ایجاد هزینه‌های اضافی در این مناطق می‌شد، به تبع آن دولت‌ها برای برون رفت از این شرایط مجبور بودند بودجه بیشتری را روانه این کلان‌شهرها کنند و در مقابل هم استان‌های کوچک و محروم هم‌چنان نادیده گرفته شدند. برای نمونه در بودجه‌های سنواتی قبل ردیف‌هایی مانند توسعه حمل و نقل عمومی و قطار شهری لحاظ شده که عمدتا مخصوص کلان شهرها بود.

وی ادامه می‌دهد: پس از اینکه مدیریت شهری براساس درآمدهای منطقه‌ای شکل گرفت، بیشترین ضرر متوجه شهرهایی شد که منابع درآمدی پایدار و مستقل نداشتند چون در گذشته سرمایه‌گذاری در آن‌ها صورت نگرفته بود.

امامی اظهار کرد: در سال‌های اخیر مجلس شورای اسلامی تلاش کرد تا در زمان تصویب بودجه قدر مطلق بودجه استان‌هایی مانند گلستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و غیره افزایش پیدا کند اما این ضریب به گونه‌ای نبود که بتواند قدم روبه جلویی برای این استان‌ها باشد.

دولت در بودجه‌ریزی محرومیت‌های گلستان را درنظر نمی‌گیرد

عضو سابق کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: با روند نادرستی که در نظام بودجه‌ریزی کشور وجود دارد، این استان‌ها همچنان محروم خواهند ماند و برخورداری برخی استان‌ها بیشتر می‌شود. گلستان نیز محکوم به محرومیت از منابع ملی بوده و نمی‌تواند در مسیر توسعه و سازندگی و برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی حرکت کند.

وی با بیان اینکه استان گلستان محرومیت‌های بی‌شماری در حوزه‌های مختلف دارد و با گذشت 2 دهه از عمر آن نتوانسته به توسعه متوازن دست پیدا کند می‌گوید: متأسفانه به خاطر برخی از شاخص‌ها مانند خانه‌های بهداشت، آب شرب، کلاس‌های درس غیره که همه استان‌ها از آن بهره‌مند هستند، دولت حاضر نشد سهمی برای محرومیت استان در نظر بگیرد.

از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران عقب‌افتادگی گلستان استفاده شود

امامی معتقد است تنها راهی که می‌توان این عقب‌افتادگی را جبران کرد، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است که برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان به صورت موردی از آن استفاده می‌کنند. استفاده از منابع این صندوق و بازکردن جای پای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در استان تنها راه خروج استان گلستان از بن‌بست عدم توسعه یافتگی است.

نماینده سابق گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی اشاره‌ای هم به ماده 180 در جهت رسیدن استان‌های محروم به توسعه متوازن اشاره می‌کند و می‌افزاید: در مجلس نهم تلاش زیادی برای احیاء این ماده قانونی انجام شد اما دولت همواره راهی برای فرار از این تکلیف در پیش گرفته و به این الزامات قانونی تمکین نمی‌کند.

وی با تأکید بر محرومیت گسترده در این استان تصریح می‌کند: براساس بررسی‌های میدانی و اطلاعاتی که از طریق مراکز معتبر مانند مرکز آمار ایران در زمینه شاخص‌های درآمدی استان انجام شد، در بخش روستایی استان گلستان دومین استان محروم کشور پس از سیستان و بلوچستان بوده و در بخش شهرنشینی نیز براساس کار کارشناسی که صورت گرفت، جزو 6 استان محروم کشور به شمار می‌رود. این آمار نشان می‌دهد فقر به صورت گسترده بر استان گلستان سایه افکنده و از نظر درآمدی بدترین وضعیت را دارد.

 عضو سابق کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم توازن در توزیع بودجه شهرستانی هم می‌گوید: وقتی نظام بودجه‌ریزی از اساس غلط باشد، همان سیاست‌های غلط که از بالا اعمال می‌ شود در استان هم اتفاق می‌افتد. توزیع بودجه براساس عملکرد و نیاز نیست بلکه براساس نفوذ، دیدگاه‌ها، رویکردها و سلایق برخی افراد است.

 امامی گفت: وقتی در نظام بودجه‌ریزی کشور این ظلم به استان‌هایی مانند گلستان می‌شود همان ظلم هم در حق شهرستان‌ها رخ می دهد. اما حالا که کفگیر دولت به ته‌دیگ خورده و به رغم اینکه در سال‌های گذشته نمایندگان مجلس هم بارها نظام بودجه‌ریزی را مورد نقد قرار داده بودند، دولت سخن از اعمال تغییرات در لایحه بودجه خبر می‌دهد./ تسنیم

 انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.