1396-07-22 08:18
557
0
45237
مدیرکل محیط زیست گلستان:

نخستین گروه از پرندگان مهاجر وارد تالاب‌های استان گلستان شدند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان گفت: با نفوذ موج سرما به عرض‌های شمالی، کوچ زمستانه پرندگان مهاجر به تالاب‌های استان گلستان آغاز شد.

به گزارش گلستان ما ؛ امیرعبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اظهارداشت: در آستانه فصل پائیز و نخستین موج سرما، زیستگاه‌های آبی استان گلستان پذیرای صدها گونه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است که از عرض‌های شمالی اوراسیا برای زمستان‌گذرانی به این مناطق زیبا پناه می‌آورند.

عبدوس گفت: تا این لحظه 2 گونه چنگر و خوتکا به عنوان پیش قراولان میهمانان زمستانه وارد تالاب‌های ما شده‌اند و در روزهای آتی دیگر گونه‌های مهاجر زمستان گذران مانند اردک سرسفید، اردک بلوطی،‌ قو، غاز، باکلان، کشیم ها،‌ پرستوهای دریایی ، سلیم‌ها  و کاکائی‌ها که با پیمودن هزاران کیلومتر به تالاب‌های استان گلستان پناه آورده و چند ماه از سال را در این زیستگاه‌ها سپری می‌کنند. 

وی اظهار کرد: مهاجرت و حضور این میهمانان سرزمین‌های دور جذابیت خاصی به تالاب‌های استان بخشیده و مناظر زیبایی را برای استفاده علاقمندان و دوستداران طبیعت به ارمغان آورده است این در حالی است که تالاب‌های استان گلستان و خلیج گرگان به عنوان نخستین ایستگاه این پرندگان بوده که تعدادی از این پرندگان در این زیستگاه‌ها زمستان گذرانی و تعدادی از آنها پس از توقفی کوتاه به نواحی جنوبی کشور ادامه مسیر می‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: برخی از این پرندگان مانند پلیکان، فلامینگو و قو به لحاظ ارزش‌های حفاظتی ، حمایت شده و برخی نیز همانند پلیکان پا خاکستری و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه‌های در معرض خطر انقراض به شمار میآیند که حفظ و حراست از این پرندگان ارزشمند را ضروری می‌کند.

 وی یاد آور شد: استان گلستان در مجموع میزبان حدود 304 گونه پرنده است که از این تعداد 102 گونه بومی استان و 97 گونه زمستان‌گذران و تعداد 19 گونه مهاجرعبوری و اتفاقی در زمستان دیده و ثبت شده‌اند.

عبدوس افزود: تالاب‌های بین‌المللی آلاگل، آلما گل، آجی گل و گمیشان با دارا بودن پوشش گیاهی متنوع بستر مناسبی برای تغذیه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی فراهم نموده و از گیاهان حاشیه تالاب‌های استان گلستان می‌توان علف‌شور، جارو ترکمنی، سلمه سفید، گز شاهی، خار شتر، یولاف وحشی را نام برد. همچنین از گیاهان بن درآب می‌توان به نی، جگن، لویی و گیاهان غوطه ور در آب به بومادران و گونه گوشاب اشاره کرد.

وی گفت: در حاشیه تالاب‌های بین‌المللی آلاگل، آجی گل و آلما گل پستاندارانی مانند روباه معمولی، روباه ترکمنی، گربه وحشی، گربه جنگلی، شغال، گراز، تشی، جرد بزرگ و موش صحرائی زیست می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت:  با توجه به اصل 50 قانون اساسی که در آن حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می‌شود از همه علاقمندان به طبیعت و حیات وحش و ساکنین حاشیه تالاب ها در خواست کرد که همانند گذشته در حفاظت از این میراث‌های طبیعی ارزشمند دست یاری خود را از محیطبانان دریغ نکرده و میزبانی شایسته برای این میهمانان خارجی زیبایی بخش طبیعت گلستان باشند./تسنیم

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.