1396-03-16 14:04
1240
0
39919
با گذر از نیمه دوم خرداد ماه؛

برداشت محصولات کشاورزی در استان گلستان آغاز شد

با شروع فصل گرما و از نیمه دوم خرداد ماه فعالیتهای کشاورزان در برداشت محصولاتی چون گندم، جو و کلزا در استان گلستان شروع می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از سامانه اطلاع رسانی سورم سرا، بالاجاده دارای مزارع وسیعی در دشت و دامنه می باشد و محصولات کشاورزی بسیاری از گندم، جو، کلزا، سویا، پنبه، کدو، شالی سیفی جات و باغات بسیاری نیز در سنوات اخیر از انواع هلو ، پرتغال ، نارنگی و زیتون و ….در این زمینهای کشاورزی کشت و زرع می شوند.

با این تنوع محصولات کشاورزی در روستا نشان دهنده این است که در همه فصول فعالیتهای کشاورزی و باغداری وجود دارد و چرخه های اقتصادی در روستا به عنوان قطب اصلی منابع درآمدی،اشتغال و تولید  گردش دارد.

bardashtegandom-(2)

اگر چه تغییر ساختارهای در روابط اجتماعی و روند اقتصادی خانوارها و بروز مشکلاتی اعم از کمبود زمینهای کشاورزی متناسب با جمعیت، مهاجرت نسل جوان برای اشتغال در کلان شهرها و…، موجب تغییر در روند و فرایند صنعت کشاورزی روستا شده است و تولیدات کشاورزی محصولاتی چون پنبه که زمانی گرگان و دشت را به سرزمین طلای سفید می شناختند را تغییر زاویه ای بسیار داد و رفته رفته این محصول صنعتی، اشتغال زا و تولیدی به فراموشی سپرده شد.

و جایگزین آن بیشتر گرایشات کشاورزان به سمت و سوی کشت و زرع محصولاتی چون گندم ، جو ، کلزا و سویا که در مراحل کاشت و داشت و برداشت کمتر نیاز به نیروی کار انسانی داشته باشد سمت و سو پیدا کرد

این محصولات در اواخر پاییز کشت و در طول مدت داشت آن، از نیمه دوم خرداد ماه شروع به برداشت می شود.

نشانه های شروع فصل برداشت هم نیز میتوان در کناره های جاده منتهی به روستا و جاده های بین مزارع از استقرار کمپ های ماشین آلات برداشت محصولات  کشاورزی به چشم می آید.

bardashtegandom-(4)

از گذشته فصل برداشت تکاپو و جنب و جوش عجیبی در روستا حاکم می شد هم کشاورزان برای نوبت گیری ماشین الات کشاورزان (کمباین .تراکتور و کاه بند و….) و هم واسطه گران ماشین آلات کشاورزان که برای جمع آوری محصولات  کماینها فعالیت فصلی داشته اند و هم شرکتهای تعاونی خرید محصولات کشاورزی بسیار مشهود می باشد.

در سالیان اخیر گشت گندم در روستا رو به افزایش می باشد و محصول کشاورزی که در سنوات اخیر کمتر به ان توجه میشد و کشت آن نسبت به سسالهای اولیه کمتر شده بود الحمدالله امسال دوباره مورد توجه کشاورزان قرار گرفت و سطح کشت این محصول در مزارع بالاجاده روبه افزایش شده است.

سامانه اطلاع رسانی سورم سرا ضمن ارج نهادن به تلاشها و زحمات تلاشگران عرصه تولید محصولات کشاورزی کشاورزان زحمتکش بالاجاده آرزوی افزایش و رونق اقتصادی و برکت و زیادی محصول  را مسالت دارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.