1395-12-30 07:19
1084
0
36792
به قلم حسین پایین محلی ؛

نوروز ازدریچه حکمت انسی / نوروز هم راه است وهم شرط تحقق راه

نوروز طلیعه بهار است و بهار انقلاب طبیعت پس از خواب زمستانی جهان که جان را تازه می کند و نوید دهنده بهار تاریخ برای اعلام وجود و وجوب ولایت باطنی با ولایت اسطوره ای –تاریخی است.نوروز هم راه است وهم شرط تحقق راه.

به گزارش گلستان ما ؛ به گفته یکی از شرق شناسان ایرانی قومی تمام اسطوره ای است  که کل ساحت وجودی قوم خودرا دراسطوره تعریف کرده است که درساحت عین با الگوقراردادن ان آرکی تایپ ها به کنش وواکنش درمقابل دیگری وخود پرداخته است.

این اسطوره ها تنها نقش صرف ذهنی ندارند  بلکه دربطن زندگی ایرانیان حضوردارند .نوروز نقطه اوج وتعالی زمان اندیشی ایرانیان است  که آدمی رااز فضای زمان فانی  مکانیکی نیوتونی و واتچ کانتی به زمان باقی رهنمون می کند  واز مکر لیل النهارزمان غربی  که ادمی را درساحت غفلت تعریف میکند عبورمی نماید وبه سمت پس فردای تاریخ با یاد عهدازلی انسان درعالم پری روزی که وجود انس وانس وجود بود می اورد.

این یاداوری تکراراست اما تکراری نیست .نوروز افق انسان است درتکرار خویش چراکه این نسبت  انسان را متذکر رابطه اصیل با خویشتن ووجود می کندکه انسان دچارروزمرگی نشود  واز حقیقت وجود ووجود حقیقی  فاصله نگیرد  وان را به ورطه فراموشی  نسپارد .نوروز علاوه برا انکه زمان حقیقی – زمان باقی – را به ما نشان می دهد ما را در حقیقت زمان قرار میدهد و آن نگرشی است که صیرورت عالم را ازدریچه حکمت الهی می بیند وبه تعبیرتوین بی تاریخ را اراده الهی می انگارد تا شاهد تحقق ان باشد.

 نوروز علاوه بر زمان شناسی ما را دعوت به آرمانی می کند که روزگاری بشر در امت واحده که درعالم پریروزی بود تجربه کرده و نه تنها از ذهن دور نیست  بلکه درساحت عین  بار دیگر درچشم انداز عالم پس فردایی قابل تحقق است  که دوباره انسان درجوار وجود وحقیقت و ساحت ایمان ابراهیمی  سرود یکپارچگی وهمپارچگی را پس از کثرت نسیان بار ادمی در دوران های حجاب های تاریخی به ارمغان می آورد .

نوروز یاد آورعهد ازلی انسان است  درقرب وجود  که حقیقت آن تجلی ولایت باطنی در ولایت تاریخی است واز این ولایت بود که جمشید بر دیوان چیرگی یافت و جهان  به روشنایی گرایید و نورانی گشت.

 نوروز پیروزی روشنایی-حقیقت تاریخ-وتاریخ حقیقی –که نوراست - را به ما هدیه می دهد تا در بهار طبیعت به تعبیر نیلزبور نه تنها تماشاگر بلکه  بازیگر نمایشنامه وجود باشیم .

نوروز اغاز عالمی است به نام بهار ونقطه عزیمت قوم انسانی است از وضعیت موجود به وضعیت موعود تابشرپس از طی  ادوار تاریخی هویت غیب مستور شده دراسما را دیدارکند و در ساحت دیدار قرار گیرد و امت واحده در پس فردای تاریخ تحقق پیدا کند .

نوروز طلیعه بهار است و بهار انقلاب طبیعت پس از خواب زمستانی جهان که جان را تازه می کند و نوید دهنده بهار تاریخ برای اعلام وجود و وجوب ولایت باطنی با ولایت اسطوره ای –تاریخی است.نوروز هم راه است وهم شرط تحقق راه. نوروز درمسیر مصیر بودن است.

به امید اینکه انتظار کنشگرانه بشر به ظهور نوروز تاریخی و بهار تاریخ منجر گردد و موعودی رستم وار اسب تروای یونانی را از  اشکبوس کشانی غربی بستاند  تا تابوی ولایت تکنیک شکسته شود وعهدی دیگر در ساحت عالمی دیگر با حقیقت ذیل ولایت حق بسته شود.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.