1395-12-19 18:34
1253
1
36363
محقق کشت بافت گیاهان زینتی؛

واردات گیاهان زینتی، بیماری را به کشور وارد کنند/برخی کشورها از علم ژنتیک برای جنگ بیولوژیک استفاده می کنند

محقق کشت بافت گیاهان و دکترای علوم باغبانی و فضای سبز گفت: واردات گیاهان زینتی از کشورهای خارجی نه تنها ارز را از کشور خارج می کند بلکه بیماری هایی را نیز به کشور وارد کنند.

به گزارش گلستان ما به نقل از تیتر آزاد، ژنتیک یا علم وراثت علمی است که موضوع آن مطالعه پدیده هایی است که توسط آنها خصوصیات یا صفات جانداران از والدین به فرزندان به ارث می رسد . موضوع علم ژنتیك، انتقال، بیان و تكامل ژنها است. ژنها به مولكول هایی كه كاركرد، تكوین و خصوصیات ظاهری موجود زنده را كنترل می كنند، گفته می شود.

امروزه این علم تبدیل به عامل قدرت شده است و کشور های جهان در تلاش برای کسب و بومی سازی این علم می باشند. 

محبوبه داوودی، محقق کشت بافت گیاهان و دکترای علوم باغبانی و فضای سبز (از دانشگاه فردوسی مشهد) در مصاحبه با خبرنگار ما، در خصوص علم ژنتیک اظهار کرد: علم ژنتیک علمی است که می تواند با تغییر در ژنها و یا انتخاب ژنهای سالم در جانداران از بیماری های ژنتیکی جلو گیری کند و یا نمونه ی سالم ژنتیکی از آن جاندار را تولید نماید.

داوودی ادامه داد: مثلا در بحث گیاهان، علم ژنتیک می تواند در خصوصیات محصول تولید شده تغییرات ایجاد کرده و آن را طبق نیاز ما تولید کند و یا یک ژن را فعال و ژن دیگر را خاموش کند.

محقق بافت گیاهان افزود: امروزه زیاد درباره گیاهان ترا ریخته می شنوید، این گیاهان با تغییر و اصلاح ژنتیکی ایجاد می شوند و این تغییرات باعث می شود تا تولید و تکثیر این گیاهان بیشتر و بهتر شود. حال اگر محیط رشد پایه این گیاهان استریل نباشد امکان دارد باکتری هایی در ژن گیاه وارد شوند و به مصرف کننده سرایت یابند.

q1

این دکتر علوم باغبانی در ادامه گفت: متاسفانه برخی از کشور ها از این علم برای جنگ بیولوژیک استفاده می کنند و برخی دیگر از آن برای جلوگیری از تکثیر پایه گیاه توسط کشورهای خریدار استفاده می کنند تا خریداران برای تولید آن گیاه همواره به آنها وابسته باشند.

وی در خصوص فعالیتهای خود عنوان کرد: گرایش تحصیلی من گیاهان زینتی می باشد ، ۷ سال است که در زمینه کشت بافت تحقیق و کار می کنم و ۲ سال است که برای خود شرکتی تاسیس کرده ام.

خانم داوودی ادامه داد: کشت بافت یک تکنیک نو و جدیدی است که در آن ۲ مزیت وجود دارد. مزیت اول آن در تولید گیاه سالم و مزیت بعدی آن در تکثیر انبوه گیاه است.

این دکتر علوم باغبانی اعلام کرد: در حال حاضر برای افزایش محصول از کود و سم استفاده می کنند و این موضوع عوارضی را برای ما به همراه دارد.

محقق کشت بافت گیاهان افزود: کشت بافت مقدمه ای است برای تولید محصولی که عملکرد بهتری دارد و بتوان به وسیله آن بحران قحطی و گرسنگی را در دنیا برطرف کرد.

وی در خصوص زمینه فعالیت خود گفت: تمرکز من بر روی گیاهان زینتی است، بخصوص گیاهانی که وارداتی می باشند زیرا امسال سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل است و باید واردات کشور را کاهش دهیم.

q2

داوودی ادامه داد: واردات گیاهان زینتی از کشور های خارجی نه تنها ارز را از کشور خارج می کند بلکه همواره معضلاتی را بهمراه دارد. متاسفانه خارجیها در پایه گیاهان بیماری، ویروس، باکتری و قارچ وارد می کنند تا گیاه تکثیر نشود و بعد از مدتی از بین برود. علاوه بر این بیماری نیز به کشور وارد کنند.

محقق کشت بافت گیاهان افزود: ما گیاهانی را تولید می کنیم که عاری از هرگونه بیماری، ویروس، قارچ و باکتری است.

وی خاطرنشان کرد: ما بر روی ژنتیک گیاه کار می کنیم و کارهای اصلاحی را در محیطی استریل شده روی آن انجام می دهیم و حتی تغییراتی در گیاه ایجاد می کنیم. مثلا تولید یک گل با رنگی که تاکنون از آن گل وجود نداشته است.

خانم داوودی تصریح کرد: این دانش در کشور بومی شده است و ما برای تحقیقات و استفاده از آن نیاز به کمک دیگران نداریم.

وی در پایان گفت: ما باید روی این علم سرمایه گذاری بیشتری کنیم تا کشورمان با بحران غذایی روبرو نشود و از گزند دشمنان مصون بماند و سلاح کارساز دشمنان را از دستشان بگیریم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

سپیده

درود بر این محقق پرتلاش ان شالله همیشه موفق و پیروز باشند.

0
0
پاسخ
1399-09-01 12:07

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.