1393-07-08 19:49
2295
0
3601

«موتورسیکلت» مرکب مرگ برخی جوانان گلستانی

با سرعتی بالا چند تک‎چرخ زد اما گویی این کار راضیش نکرد، با همان سرعت از روی زین موتورش برخاست و با پاهایش روی زین ایستاد، سرنشینان خودروها با تاسف نگاهش می‌کردند و او این را به حساب تحسین آنها می‎گذاشت.

به گزارش گلستان ما ، براساس آمار جمعیت هلال احمر و پلیس راه استان، بیشترین آمار فوت گلستانی‎ها در تصادفات جاده‎ای، موتورسواران هستند که هر ساله بر اثر بی‎احتیاطی جان خود را از دست می‎دهند.

مرگ، بهای جوانانی از این دیار است، جوانانی ‎که پا در رکاب وسیله‎ای می‎نهند که از کمترین امنیت برای سرنشین خود و سرنشینانش برخوردار است.

اینکه چرا جوانان گلستانی این ‎قدر با این وسیله خو گرفته‎اند، موضوعی است که نیاز به بررسی روانکاوانه دارد، برای روشن شدن این مسئله با جوانان موتورسوار گلستانی هم‎کلام شدیم.

*موتورسواران جوان بیشترین فوتی گلستانی‎ها در تصادفات جاده‎ای

محسن.ج جوان 18 ساله بندرگزی، خود را عاشق و شیفته موتور می‎داند، با افتخار از موتورش حرف می‎زند و از اینکه چند بار از دست ماموران راهنمایی که می‎خواستند موتورش را از او بگیرند، گریخته است.

وی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: وقتی سوار موتور می‎شوم، احساس می‎کنم دنیا زیر پایم است، انگار همه به من توجه می‎کنند و احساس خنکای نسیم وقتی با سرعت بالا حرکت می‎کنم به من آرامش می‎دهد.

محسن با همان اشتیاق ادامه داد: اوج این لذت وقتی است که تک‎چرخ می‎زنید، چون نشان می‎دهد که تازه‎کار نیستید و به هدایت این وسیله آشنا هستید و بین دوستانت برترین هستید.

وی که گواهینامه موتور ندارد و از کلاه ایمنی هم برای موتورسواری استفاده نمی‎کند، تصریح کرد: من هم می‎دانم که این وسایل برای ایمنی موتورسوار واجب است اما حقیقت امر زیاد بیرون نمی‎روم که بخواهم از آنها استفاده کنم، غیر از اینکه گواهینامه ندارم و اگر این وسایل را هم داشته باشم، باز پلیس به امثال من گیر می‎دهد.

*برای موتورسواری به عنوان یک ورزش برنامه‎ریزی شود

یک موتورسوار جوان گرگانی نیز با اشاره به لذت‎بخش بودن موتورسواری به‎ویژه در ایام تابستان و اوایل پاییز افزود: چه‎ کنیم، تفریح دیگر نداریم، موتور شده همه فکر و ذکرمان، با بچه‎ها اوقاتمان را این‎طوری سپری می‎کنیم.

محمد.چ اضافه کرد: من صبح‎ها سر کارم و در یک کارگاه مشغول به فعالیت هستم، این موتور را هم به قیمت ارزان و قسطی تهیه کرده‎ام. هنوز بخش عمده‎ای از قسط موتور باقی مانده است، منتها به لذتش می‎ارزد.

وی ادامه داد: پدرم 100 درصد با موتور داشتن من مخالف است، برای همین موتور را داخل کارگاه می‎گذارم و عصرها با دوستانم می‎آییم بیرون و سعی می‎کنیم در جاده‎های اطراف گرگان به ویژه سمت جنوبی شهر که خلوت است با هم مسابقه دهیم.

محمد تاکید کرد: چه خوب می‎شد نهادهای متولی برای موتورسواری هم به عنوان یک ورزش برنامه‎ریزی می‎کردند و یک پیست موتورسواری احداث می‎شد.

*با موتورسواران متخلف برخورد شود

اما شهروندان گلستانی از موتورسواران دل خوشی ندارند. یک شهروند گرگانی با انتقاد از وضعیت نابهنجار موتورسواری در این شهر بیان کرد: برخی از این موتورسوارها، پیاده‎روها و اماکن عمومی را با پیست موتورسواری اشتباه گرفته‎اند و این موضوع مشکلاتی را برای عابران ایجاد کرده است.

حسین.ش یادآور شد: اکثر آنها بدون تجهیزات ایمنی و حتی پلاک هستند و تردد آنها در معابر عمومی می‎تواند منجر به ایجاد مزاحمت یا حتی کیف‎قاپی و سرقت شود.

یکی از شهروندان آزادشهری نیز با تاکید بر برخورد نیروی انتظامی با موتورسوارهای متخلف تصریح کرد: متاسفانه این جوانان نمی‎دانند چه خطری آنها را تهدید می‎کند. همین سال گذشته پسرعموی جوان من سوار بر موتور در برخورد با یک خودروی پراید به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جانش را از دست داد و داغ بزرگی به دل خانواده خود گذاشت.

محمد.ق متذکر شد: این جوانان باید بدانند که این وسیله دو چرخ، هیچ نقطه اتکایی ندارد و ممکن است با کوچک‎ترین برخورد، راکب و سرنشینانش را به کام مرگ بکشاند.

وی اضافه کرد: موتور فقط به درد استفاده در روستاها می‎خورد که افراد با آن به سر زمین خود بروند یا مسافت کوتاهی با آن طی کنند وگرنه طی کردن مسافت طولانی و یا رانندگی در جاده اصلی و شهر با موتور، خودکشی است.

یک شهروند بندرگزی نیز گفت: بیشتر استفاده‎کنندگان از این وسیله مرگبار را جوانان و نوجوانان تشکیل می‎دهند و شاهد آن هستیم که در پارک‎ها یا معابر عمومی به مسابقه سرعت می‎پردازند.

ع.حسینی افزود: موتورسیکلت یک وسیله پرحادثه بوده و گاهی وقت‎ها شاهد هستیم که از آن به عنوان وسیله حمل بار یا مسافر استفاده می‎شود، در حالی که سوار و سرنشین آن فاقد کلاه ایمنی هستند.

وی با بیان اینکه تردد موتورسیکلت‎ها از پیاده‎روها، امان شهروندان را بریده، خواهان نظارت و کنترل بیشتر از سوی متولیان و دستگاه‎های مسئول شد.

*کشته شدن سالانه 200 موتورسوار در گلستان

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی دستگاه‎های امدادی و انتظامی استان گلستان، بیشترین شمار متوفیان تصادفات جاده‌ای این استان را موتورسواران تشکیل می‌دهند که بیش از 50 درصد این افراد در گروه سنی 15 تا 22 سال قرار دارند.

سالانه بر اثر وقوع تصادفات، 200 موتورسوار در استان کشته و یک‎هزار و 500 نفر مجروح می‌شوند و از این حیث گلستان در کشور حائز رتبه اول است.

این آمار کار مسئولان گلستانی را سخت می‎کند و باید با باور این مشکل، ضمن فرهنگسازی، برای ساماندهی موتورسواران برنامه‎ریزی کرد و نسبت به جلوگیری از خرید و فروش این وسیله مرگبار به جوانان فاقد گواهینامه و صلاحیت لازم اقدام شود./ فارس/

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.