1394-04-14 12:35
4776
0
17146
یادداشتی به قلم عبدالمناف آق ارکاکلی؛

هندوانه طلای سرخ ترکمن/ ضرورت برگزاری جشنواره هندوانه اترک

پایگاه خبری ‘ترکمن سسی’ در مطلبی با اشاره به رونق کشت و کار هندوانه اترک محصول مناطق ترکمن نشین و مشتریانی که از شهرهای دور و نزدیک در این فصل گرما دارد، به ضرورت برگزاری جشنواره ای برای این میوه تابستانی پرداخت.

به گزارش گلستان ما، در این نوشته با عنوان "هندوانه طلای سرخ ترکمن" به قلم عبدالمناف آق ارکاکلی می خوانیم: محصولی که هم اکنون در شهرهای دوردست کشور نسبت به مناطق ترکمن نشین مشتریان خاص خود را دارد و در ورودی شهرها کشاورزان و رانندگان ترکمن را می بینیم که نوشته ای بر دست دارند و فریاد می زنند هندوانه اترک رسید.

این روزها بازار خرید و فروش این محصول در چهارراه آق آباد گنبدکاووس داغ تر از هوای شهر است، دلالانی از سراسر کشور به این مکان می آیند و با سود خوبی هندوانه ها را به شهر خود می برند.

طبق اظهارات کشاورزانی که هندوانه محصول آن هاست گاهی اوقات از چهار هکتار زمین بالغ بر صد میلیون تومان فروش ثبت می شود و در چند سال اخیر با توجه به بالا رفتن قیمت هندوانه و شهرت آن به سبب شیرینی وصف ناشدنی می توان به آن لقب طلای سرخ ترکمن صحرا داد.

هندوانه از محصولاتی است که به صورت دیم کاشته می شود و کافی است یک بار در زمان مناسب از آسمان باران ببارد تا این محصول به طور چشمگیری رشد کند که امسال با توجه به بارش کم باران کشاورزان به مشکلاتی که اهم آن خشک شدن بوته هندوانه است مواجه شدند که این مشکل بیشتر در روستاهای مرزی بخش داشلی برون رخ داده است که کشاورزان با وجود این مشکل نیز از برداشت خود راضی هستند.

در رابطه با هندوانه ترکمن بیان دو نکته خالی از لطف نیست:

اولا هندوانه ترکمنی به صورت سنتی کاشته می شود اگر بتوان از طریق آموزش به کشاورزان از طریق مهندسان کشاورزی و حمایت دولت کشت هندوانه را به صورت مکانیزه و علمی انجام داد قطعا محصول به دست آمده و سود آن، بیشتر خواهد بود.

کشور ترکمنستان جشن خربزه برگزار می کند که می توان سالانه جشن هندوانه که بی شک طلای سرخ ترکمن ها است را در این منطقه برگزار کرد و حتی آن را ثبت کشوری کرد تا از طریق این امر به شهرت و صادرات این محصول افزوده شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.