1394-04-13 09:39
1257
0
17096
گفتگوی خواندنی با متخصص طب سنتی در گرگان؛

روزه داري مي تواند بسياري از بيماري ها را درمان کند / روزه داران به هیچ عنوان با آب خنک افطار نکنند

تنها نماینده موسسه تحقیقات حجامت ایران در گلستان گفت: افطار کردن با آب خنک به دلیل آسیب رساندن به بدن و کلیه ها و ... مضرترین حالت است.

علی محمد ملاحی از پزشکان طب سنتی فعال در استان گلستان در گفتگوی اختصاصی با گلستان ما با اشاره به فواید روزه داری ، اظهار کرد: افرادی که از نظر طب سنتی مزاج گرم و خشک دارند باید تمهیداتی بیندیشند که در هنگام سحر ادویه ، غذاهای خشکبار ، کباب ، ماهی مصرف نکنند و به جای آن از غذاهایی با رطوبت بالا و در کنارش کره های حیوانی که رطوبت بالایی دارد استفاده نمایند.

وی در ادامه تصریح کرد : این افراد می توانند یک قاشق تخم خرفه را در دوغ خیس نمایند و آنرا به همراه یک لیوان دوغ میل کنند که در طول روز با مشکل تشنگی روبرو نشوند.

دکتر ملاحی در ادامه افزود: برخی از افراد که بنیه ضعیفی دارند و قوت قلب آنها پائین است برای روزه گرفتن باید از مصرف ترشی جات ، آب لیمو و آب نارنج و غذاهای سرد و خشک مثل عدس ، بادمجان ، کشک و زغال اخته پرهیز نمایند چون این غذاها باعث کاهش قوت قلب و توان جسمانی می شود .

وی در ادامه تاکید کرد : این افراد می توانند با خوردن غذاهایی مثل شربت سکنجبین ، شربت آب عسل ، دمنوش هایی همچون بهار نارنج که باعث بالا رفتن قوت قلب می شود ، راحت تر می توانند روزه بگیرند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه گفته می شود یک طیف خاص از بیماران نباید روزه بگیرند ، خاطر نشان کرد : نمی توان این حرف را به طور کامل تایید کرد چون اینکه فردی روزه بگیرد یا نه ، به وضعیت بیماری و بنیه جسمانی فرد بستگی دارد و بیمارانی که با تشنگی و کم کردن مصرف آب آشامیدنی با مشکل مواجه می شوند نباید روزه بگیرند.

IMG 7142

وی در ادامه افزود : افرادی که دیابت دارند و انسولین تزریق می کنند با توجه به اینکه گرسنگی طولانی سطح آدرنالین را بالا می برد و ممکن است این بیماران دچار حمله ناگهانی شوند به همین دلیل پیشنهاد می شود این افراد روزه نگیرند.

دکتر ملاحی با بیان اینکه بیمارانی که مشکلاتی همچون ms و بیماری عصبی دارند می توانند روزه بگیرند ، اذعان داشت : غذا نخوردن یا گرسنگی عامل تشدید بیماری عصبی نیست بلکه غذا نخوردن باعث تقویت اراده آنها می شود ، بسیاری از افسردگی ها با اشتهای کاذب خود را نشان می دهد . افرادی که حد بیماری آنها شدید هست نباید روزه بگیرند و افرادی که در مراحل اولیه بیماری قرار دارند می توانند با استفاده از روزه در جهت بهبود گام بردارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه روزه داری فرصت مناسبی برای کاهش وزن است ، تصریح کرد : برخی افراد در ماه مبارک رمضان با وجود اینکه روزه می گیرند باز هم چاق تر می شوند چون زمان افطار و سحر غذای زیادی می خورند و مشکلات زیادی را برای دستگاه گوارش ایجاد می کنند و با ایجاد این اختلالات باعث انباشته شدن چربی و در نتیجه افزایش وزن می شوند.

این متخصص طب سنتی در ادامه تاکید کرد : اگر روزه دار تغذیه سالم ، پر انرژی و صحیح داشته باشد به هیچ عنوان چاق نمی شود و حتی بیماری های همچون کبد چرب او نیز برطرف خواهد شد .

ملاحی با بیان اینکه نخوردن سحری کاری بسیار اشتباهی است ، تصریح کرد : نباید در زمان سحر غذا هایی زود هضم همانند سوپ ، غذا های گرم و خشک ، ادویه جات ، نوشیدنی های گرم  ، سبزیجات و غذای تند و شور و پیاز که باعث عطش روزه دار می شود، مصرف کرد.

IMG 7141

وی در ادامه افزود : بهتر است روزه داران سحری را با غذاهایی همچون برنج کته و غذاهایی که از نظر هضم به غذاهای متوسط معروف هست مصرف کنند و در کنار آن کره حیوانی و ماست که موجب خنکی می شود در بین غذای سحر می تواند استفاده شود .

تنها نماینده موسسه تحقیقات حجامت ایران در گلستان تاکید کرد : نوشیدن چای در زمان سحری برای روزه داران خوب نیست چون چای خوردن به علت ادرار آوری باعث از دست رفتن آب بدن و در نتیجه تشنگی روزه داران در طول روز می شود.

وی در ادامه افزود : روزه دارانی که علاقمند هستند در زمان سحری از دم نوش ها استفاده کنند می توانند از دمنوش به لیمو ، گل گاو زبان و بهار نارنج با مقداری لیمو امانی در سحر استفاده نمایند.

این متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه افطار کردن با آب خنک به دلیل آسیب رساندن به بدن و کلیه ها و .. مضرترین حالت است ، تصریح کرد : بهترین گزینه پیشنهاد خرماست که اسلام هم سفارش کرده و می توان با آن افطار کرد چون خرما هم گرم و هم شیرین است ، روزه داران علاوه بر آن می توانند از چای کم رنگ به همراه کشمش یا زولبیا و بامیه استفاده کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد : روزه داران نباید به طور ناگهانی حجم بالایی از مواد غذایی را وارد بدن کنند و باید با آرامش و به تدریج غذا بخورند ، با سوپ ها و مایعات گرم و پر انرژی روزه خود را باز کنند و بعد در وعده شام با فاصله کمی از افطار غذای اصلی همچون برنج و غذاهای نونی را مصرف نمایند ، نباید بلافاصله بعد از افطار خوابید چون به بدن آسیب می رساند و تولید مواد زائد می کند.

مطالب مرتبط :

گفتگوی خواندنی با علی محمد ملاحی متخصص طب سنتی در گرگان + عکس

گفتگوی خواندنی با علی محمد ملاحی متخصص طب سنتی در گرگان

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.