1394-02-12 07:18
1815
0
14092

اولین سالگرد درگذشت استاد محمدرضا لطفی در گرگان برگزار شد

مراسم یکمین سالگرد درگذشت استاد محمدرضا لطفی روز جمعه در گرگان زادگاه این آهنگساز و نوازنده سرشناس موسیقی ایرانی برگزار شد.

به گزارش گلستان ما ؛ این مراسم از سوی خانواده آن مرحوم در دو نوبت صبح و عصر در شبستان حضرت رسول اکرم (ص) امام زاده عبدا.. گرگان برگزار شد.

در این مراسم جمعی از هنرمندان حوزه های مختلف استان گلستان و برخی از اهالی هنر موسیقی کشور حضور داشتند و با قرائت قرآن و فاتحه نام و یاد این استاد فرزانه را گرامی داشتند.

همچنین پس از مراسم عصر دوستداران استاد لطفی با حضور در مزارش یاد و نام وی را گرامی داشتند.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در این مراسم گفت: توجه به سرمایه های انسانی، سرمایه های فرهنگی هنری، یک اصل است.

حجت الاسلام علی اصغر فضیلت افزود: این توجه و اصل هم حد است و هم تکلیف، حد است زیرا در فرآیند توسعه و تعالی فرد و جامعه مؤثر است و هر فرد و جامعه ای حق دارد به سرمایه های معنوی که به او تعلق دارد توجه کند.

وی ادامه داد: تکلیف است زیرا هویت فرد و جامعه متکی و مبتنی بر سرمایه های فرهنگی و هنری است و همه مدیون سرمایه های فرهنگی هنری مان هستیم و برای حفظ و صیانت از آن تکلیف و وظیفه داریم.

فضیلت یادآور شد: اما برای این که در شخصیت سرایی متوقف نشده و مبتلا به این آسیب نشویم لازم است که به معیارها بپردازیم و از جمله معیارها اصول رفتاری است که شخصیت های فرهنگی و هنری ما بدان پایبند بوده و هستند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله اصول رفتاری که مرحوم استاد لطفی بدان پایبند بود توجه و تاکید به اصالت های هنری خودی و توجه و تأکید بر آن چه خود داشته و داریم بوده است.

وی تصریح کرد: این بدان معناست که تأکید مرحوم لطفی بر آن چه که هویت ما را می سازد بود، لذا اگر از سرمایه های خودی و از خود داشته هایمان بگذریم و دست از آن بشوییم دیگر یاد لطفی، لطفی نخواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: علت این است که اگر از خود و داشته هایمان فاصله بگیریم دچار بحران هویت شده و مخاطب این کلام مولانا خواهیم بود که در زمین دیگران خانه مکن کار خود کن کار بیگانه مکن.در ادامه این مراسم تنی چند از هنرمندان عرصه هنر موسیقی و یکی از شاگردان مرحوم لطفی به اجرای برنامه پرداختند.

محمدرضا لطفی در سال 1325 در شهر گرگان زاده شد، او به مدت پنج سال در هنرستان موسیقی به آموختن پرداخت و موسیقی را نزد اشخاصی چون علی اکبر شهنازی و حبیب اله صالحی فرا گرفت.

پس از پایان هنرستان به دانشکده موسیقی راه یافت و به تکمیل آموخته هایش پرداخت، در این زمان از اشخاصی مانند نورعلی برومند، عبداله دوامی و سعید هرمزی نیز بهره جست و در سال 1343 جایزه نخست موسیقی دانان جوان را نیز کسب کرد.

در سال 1354 در جشنواره موسیقی جشن هنر شیراز به همراه محمدرضا شجریان و ناصر فرهنگ فر به اجرای راست پنجگاه پرداخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در اجرای ردیف آوازی توسط عبداله دوامی با ساز تار وی را همراهی کرد، در سال 1353 به عضویت گروه علمی دانشکده موسیقی درآمد و در همین سال همکاری خود را با رادیو آغاز کرد.به مدت یک سال و نیم به عنوان مدیر گروه موسیقی دانشکده موسیقی هنرهای زیبای تهران به کار مشغول شد و پس از آن از این سمت استعفا کرد.

در سال 1354 گروه شیدا را راه اندازی کرد و به همراه گروه عارف به سرپرستی حسین علیزاده به بازخوانی و اجرای دوباره آثار گذشتگان پرداخت.

کانون چاووش را با همکاری هنرمندانی مثل حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، علی اکبر شکارچی و هوشنگ ابتهاج راه اندازی کرد و طی یک فعالیت چشمگیر آثاری از این گروه به جای ماند که به گفته بسیاری از اساتید از بهترین کارهای موسیقی ایران به شمار می روند.

مجموعه آلبوم های چاووش از مهم ترین و تأثیرگذارترین عوامل در جهت حرکت رو به جلو در موسیقی سنتی ایرانی به حساب می آید.پس از انحلال چاووش سفرهای بسیاری برای کنسرت به ایتالیا، فرانسه و آلمان داشت و سرانجام در سال 1356 به آمریکا رفت و علاوه بر کنسرت های متعدد در سراسر آمریکا مرکز فرهنگی هنری شیدا را در واشنگتن بنیان گذاشت.

وی سال 1358 به ایران بازگشت.محمدرضا لطفی صبح روز جمعه 12 اردیبهشت ماه 1393 بر اثر بیماری سرطان در 67 سالگی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.پیکر زنده یاد محمدرضا لطفی صبح 14 اردیبهشت ماه روی دوش دوستداران و شاگردانش از مقابل تالار وحدت به سمت زادگاهش گرگان بدرقه شد.

مراسم تشییع و خاکسپاری محمدرضا لطفی صبح 15 اردیبهشت در گرگان و در بافت قدیمی 'سبزه مشهد' انجام و پیکرش در کنار کهنسال ترین چنار شهر گرگان به خاک سپرده شد./ایرنا

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.