1393-12-14 16:03
1518
0
11451

بازدارنده نبودن مجازاتهای زمین خواران باعث بالارفتن ریسک تخلف افراد سوجو شده است

روزنامه خراسان در ویژه نامه استان گلستان خود در گزارشی به بحث زمین خواری پرداخت و نوشت: مجازات هایی که برای متخلفان عرصه های ملی در نظر گرفته شده بازدارنده نیست و افراد سودجو ریسک تخلف را می پذیرند.

به گزارش گلستان ما ، در این گزارش با عنوان تشدید مجازات در انتظار زمین خواران به قلم فریده ستایشگر می خوانیم: این روزها عزم دستگاه های متولی در حفظ و صیانت از عرصه های ملی در استان (گلستان) جزم شده است و هر چند روز یک بار خبری در خصوص کشف زمین خواری در روستاها و شهرهای استان اطلاع رسانی می شود، موضوعی که در برخی از اخبار پلیس آگاهی وجود دارد تصرف مکرر برخی از اراضی است که قبلاً توسط دستگاه قضایی خلع ید شده است.

اخیراً زمین خواری دیگری به ارزش 275 میلیارد ریال در یکی از نقاط شهر گرگان کشف شد که بنا بر اعلام پلیس آگاهی این زمین در سال های گذشته نیز تصرف عدوانی شده و خلع ید آن توسط دستگاه قضایی صورت گرفته و این برای دومین بار است که این قطعه زمین توسط تعدادی از افراد به صورت عدوانی تصرف می شود.

البته این موضوع بارهاست که اتفاق می افتد و به نظر می رسد مجازات هایی که برای متخلفان عرصه های ملی در نظر گرفته شده آن قدر بازدارنده نیست و افراد سودجو حاضرند ریسک این تخلف را بپذیرند. در عین حال رییس کل دادگستری استان می گوید که افرادی که برای دومین بار اقدام به تصرف عدوانی عرصه های ملی کنند مجازات های آنان تشدید خواهد شد.

تشکیل 281 فقره پرونده در عرصه های جنگلی و مرتعی استان 

ابوطالب قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان (گلستان) در خصوص پرونده هایی که از ابتدای امسال در عرصه های ملی تشکیل شده است گفت از ابتدای امسال تاکنون 162 فقره پرونده تجاوز به عرصه های ملی در حوزه جنگل ها به مساحت 78 هکتار در استان تشکیل شده و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

در عرصه های مرتعی نیز 119 فقره پرونده برای 129 هکتار تشکیل شده که در بخش خلع ید 127 فقره پرونده که بخشی از آن از سال های قبل باقی مانده بود، انجام شده که شامل مساحتی بیش از 500 هکتار است.

طی ماه های گذشته نیز 99 پرونده تصرف عدوانی در عرصه های جنگلی منجر به خلع ید 30 هکتار شده است.

کل پرونده هایی که امسال تشکیل شده اعم از قاچاق چوب و چلم، خاک، زغال و ... هزار و 500 فقره بوده که کل آرای صادره نیز در این مدت 2 هزار و 300 فقره بوده است.

جلوی ساخت و سازها گرفته شده است 

قزلسفلو تأکید کرد نمی گوییم که تجاوز به عرصه های ملی در استان وجود ندارد اما کمترین میزان تجاوزها را در بین استان های شمالی داریم. تعامل خوبی بین استانداری، منابع طبیعی، دادگستری و نیروی انتظامی و ... ایجاد شده و قرار است قبل از این که ساخت و سازی صورت بگیرد جلوی آن گرفته شود.

در حال حاضر جلوی بسیاری از ساخت و سازها گرفته شده و الان به طور واضح دیده می شود که میزان تخریب ها و ساخت و سازها در روستای زیارت کاهش یافته است.

ضعف بازدارندگی جرایم 

حجت الاسلام و المسلمین حقی دادستان مرکز استان هم گفت مجازات هایی که برای متخلفان در عرصه های ملی در نظر گرفته می شود بازدارنده نیست و افراد سودجو ریسک این تخلف را می پذیرند.

سودی که در بحث زمین خواری وجود دارد افراد سودجو را برای این کار ترغیب می کند، سودی چند 10 برابری به جیب سودجویان می رود.

با این حال با اقدامات صورت گرفته جلوی بسیاری از ساخت و سازها گرفته شده است و امروز این روند در استان متوقف شده است.

تشدید مجازات ها 

احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان (گلستان) هم گفت این که عده ای از افراد دوباره اقدام به تصرف زمینی که قبلاً خلع ید شده بود، کنند یک امر طبیعی است و اتفاق هم می افتد. قاعدتاً زمانی که جرم شناسایی و کشف می شود با متخلفان بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

وی بیان کرده این که زمینی که قبلاً دستگاه قضایی خلع ید کرده را نمی توان برایش نگهبان گذاشت تا دوباره تصرف عدوانی نشود، اما زمانی که فرد یا افرادی این اقدام مجرمانه را برای دومین بار یا دفعات دیگر تکرار می کنند، دستگاه قضایی در برخورد با این افراد مجازات ها را تشدید و دو برابر می کند و به طور قطع این افراد از تخفیفات مجازات ها و جریمه ها نیز برخوردار نمی شوند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.