1393-08-02 08:08
3089
0
4794

نخستین کنفرانس ملی علوم و فناوری نانو دانشگاه پیام نور گرگان برگزار شد + تصاویر

دانشگاه پیام نور مرکز گرگان اولین کنفرانس ملی "علوم و فناوری نانو" را با حضور دانشگاهیان، پژوهشگران و متخصصان بخش نانو برگزار کرد.

به گزارش گلستان ما، دکتر عقیلی،معاون دانشگاه پیام‎نور استان گلستان در این کفرانس گفت: استفاده از فناوری‎های نوین یک فرصت تاریخی برای کشورهای توسعه‎ نیافته است.

در کنفرانس علمی علوم و فناوری نانو که به همت دانشگاه پیام‎نور شهرستان گرگان برگزار شد، اظهار داشت: در پایان قرن گذشته و ابتدای قرن حاضر که شبکه اینترنت، فضای مجازی، استفاده از انرژی‎های نو، غیرفسیلی و نانوتکنولوژی مطرح شد ، استفاده از فناوری‎های نوین یک فرصت تاریخی برای کشورهای توسعه‎ نیافته فراهم شد.

IMG 5452

سید مجتبی عقیلی با بیان اینکه نمی‎توان فرصت از دست رفته 300 ساله کشورهای توسعه نیافته را با کشورهای توسعه‎یافته مقایسه کرد، یادآور شد: ورود اینترنت مسابقه تاریخی را ریست کرد وعلی رغم طبقه بندی مختلف جهان ،همه را در یک صف قرار داد.

وی با بیان اینکه همه رشته‎ها با نانوتکنولوژی در ارتباط است خاطر نشان کرد: با آوردن دوره‎های ارشد و دکترای این حوزه به استان بتوانیم توانایی‎های دانشجویان که سرمایه‎های ملی و اجتماعی هستند به منصه ظهور و بروز برسانیم و امیدواریم در آینده این این کنفرانس دانشگاهی به سطح ملی و بین‎المللی ارتقاء یابد.

در ادامه دکتر ابارشی،دبیر علمی این کنفرانس گفت: این کنفرانس با هدف ایجاد هم افزائی و ارتباط بین پژوهشگران، دانشگاهیان و متخصصان صنایع مرتبط با نانو، آشنایی هر چه بیشتر محققان و علاقمندان با آخرین دستاوردهای علوم و فناوری نانو در قالب مقالات و سمینارهای علمی و فراهم آوردن محیطی مناسب به منظور گسترش همکاری و تبادل نظر بین مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و صنعتی کشور برگزار شد.

دکتر مریم ابارشی افزود: ایجاد پویائی و انگیزه مشارکت درفعالیت های علمی دانشجوئی از دیگر اهداف همایش می باشد.

وی در خصوص محورهای این کنفرانس ملی یادآور شد: نانو شیمی و مهندسی شیمی، نانو مواد، نانو فیزیک، نانو در علوم کشاورزی و نانو در صنایع غذائی ،نانو در داروسازی، نانو در محیط زیست، نانو در مکانیک، نانو در الکترونیک، نانو در محاسبات، نانو در پزشکی، نانو در عمران و ساخت و ساز و کاربردهای تکنولوژی نانو در علوم مختلف از محورهای این کنفرانس برشمرد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گرگان در خصوص مقالات ارائه شده به کنفرانس تصریح کرد: پس از فراخوان، 270 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که هیات داوران پس از بررسی همه جانبه مقالات 148 مورد را پذیرش نمود ،که با توجه به کمبود وقت و یک روزه بودن کنفرانس هیات اجرائی با ارائه 16 مقاله به صورت سخنرانی موافقت کرد.

دبیر علمی کنفرانس علمی علوم و فناوری نانو استقبال دانشگاه‎ها و موسسات پژوهشی از نقاط مختلف کشور را قابل توجه خواند و افزود: این همایش فرصتی مناسبی برای تبادل افکار و ارائه آخرین یافته‎های پژوهشی در زمینه علوم و فناوری نانو فراهم خواهد کرد.

ابارشی در خصوص اهمیت فناوری نانو بیان داشت: کمتر بخشی از علم است که از راهکارهای فناوری نانو محروم مانده باشد، تولید پیل‎های خورشیدی، تولید نانوکامپوزیت، حافظه‎های نانولوله‎ای، ساخت سطوح آبگریز و ... تنها بخش کوچکی از ارمغان فناوری نانو در دنیای امروز است.

دکتر گرانمایه ،عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا بعنوان سخنران ویژه این کنفرانس با اشاره به اهمیت فناوری نانو گفت:30 کشور جهان در بخش فناوری نانو دارای برنامه ملی و یا در حال تدوین برنامه هستند. این فناوری تاثیرات امنیتی در جهان و ایران دارد که از نظر دفاعی می‎تواند علاوه بر فرصت، تهدید نیز باشد.

IMG 5487

دکتر شکوفه گرانمایه اظهار داشت: استفاده از فناوری نانو باعث گسترش فروش 300 میلیارد دلار در بخش صنعت، نیمه‎هادی‎ها و 900 میلیون دلار برای مدارهای مجتمع طی 10 الی 15 سال آینده می‎شود.

وی بیان داشت: راهبرد 10 ساله توسعه فناوری نانو در ایران با تشکیل ستاد ویژه انجام شد و هدف آن تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا از دستیابی ایران به جایگاه هفتم جهانی در بین 15 کشور برتر فناوری نانو خبر داد و گفت: تلاش برای ارتقاء مداوم این جایگاه به منظور توسعه اقتصادی بوده است.

گرانمایه؛ نهادینه شدن توسعه پایدار، پویایی علم فناوری و صنعت نانو را از اهداف توسعه این تکنولوژی عنوان کرد و بیان داشت: انتقال هوشمند دارو، علوم و عناصر غذایی همچنین تشخیص سریع بیماری‎های گیاهی از مهمترین ویژگی‎های این تکنولوژی در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه گرایش فناوری‎های مربوط به صنایع غذایی به سمت تکنولوژی نانو افزایش پیدا کرده است، یادآور شد: بهبود طعم، رنگ و سلامت غذا با استفاده از فناوری نانو قابل تحقق است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با تاکید بر اینکه با استفاده از نانوتکنولوژی می‎توان صدمات ناشی از انقلاب صنعتی را جبران کرد، گفت: از طریق این تکنولوژی می‎توان پایانی برای آلودگی، بریدن جنگل‎ها، گرسنگی و قحطی بود.

دکتر گرانمایه در پایان بیان داشت: تولید کالاهای مصرفی با دوام، جدید، پرثمر، ایمن، ارزان و فراوان از ویژگی‎های استفاده از نانوتکنولوژی است بنابراین نانوفناوری نه تنها بخشی از آینده است بلکه تمام آینده را در برمی‎گیرد.

IMG 5486

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.