1398-04-31 11:17
785
0
64552
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان:

دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس میزبان جشنواره اقوام می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: به علت آغاز عملیات ساخت استخر در محوطه ورزشگاه المپیک، امسال، دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس میزبان جشنواره اقوام است.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، ابراهیم کریمی با اشاره به این جابجایی در نشست خبری افزود: همچون سالهای گذشته این جشنواره در دو شهر گرگان و گنبدبرگزار می شود.

وی تصریح کرد: گرگان از 21 تا 24 آبان ماه و گنبدکاووس از 26 تا 29 آبان ماه میزبان جشنواره اقوام است.

کریمی به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه آزاد شهرستان اشاره گرد و گفت: این تفاهم نامه برای ایجاد رشته‌های گردشگری، صنایع دستی، نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی در این دانشگاه منعقد شد.
در این نشست همچنین به وضعیت برج قابوس و خسارات وارده از سیل به بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز اشاره شد و ابراهیم کریمی گفت: در سیل فروردین ماه 2 هزار میلیارد ریال ، به حوزه میراث فرهنگی استان گلستان خسارت وارد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: از این میزان خسارت 380 میلیارد ریال در حوزه میراث فرهنگی، 360میلیارد ریال در حوزه گردشگری و یک هزارو 260 میلیارد ریال نیز در حوزه صنایع دستی است.

خسارت 21 میلیارد ریالی سیل به برج قابوس

وی با اشاره به خسارات وارده به برج قابوس و شهر تاریخی جرجان ادامه داد: مبلغ 21 میلیارد ریال به برج جهانی قابوس و 20 میلیارد ریال به شهر تاریخی جرجان خسارت وارد شده است.

کریمی با تاکید بر اهمیت استحکام بخشی و پایش برج قابوس و مرمت شهر تاریخی جرجان گفت: با اختصاص اعتبارات مربوط به خسارات سیل، بنا داریم اقدامات در این راستا پیگیری و انجام شود.

وی همچنین گفت: در حال حاضر محدودیتی اعتباری در حوزه برج قابوس نداریم و در سه سال گذشته اعتبارات خوبی اختصاص داده شده و نیاز است تعامل و هماهنگی بین دستگاهی بیشتر برای ساماندهی این فضاها در شهرستان ایجاد شود.

ابراهیم کریمی ضمن اشاره به اختصاص 23 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی به برج قابوس در دو سال گذشته اضافه کرد: امسال نیز پیشنهاد شده است مبلغ 20 میلیارد ریال اختصاص یابد.

موزه بزرگ شمال کشور با اعتبار سفر ریاست جمهوری پیگیری می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه کرد: از محل سفرهای ریاست جمهوری به استان 70میلیارد ریال به موزه بزرگ شمال کشور نیز اختصاص داده شده است که 30 میلیارد ریال آن امسال و 40 میلیارد ریال دیگر نیز تا پایان سال 98 محقق خواهد یافت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر مشکل رشد گونه های مختلف گیاهی بر روی برج گفت: در تمام آثار تاریخی کشور به ویژه در مناطق شمالی بر روی آثار تاریخی رویش گیاهانپمشاهده می شود و در مورد برج قابوس نیز طی سالها این اتفاق رخ داده و بر اثر بارندگی تشدید شده است.

ابراهیم کریمی ، استفاده از پهباد جهت سم‌پاشی سریع ، نصب داربست در بخش غربی برج را از جمله اقدامات برای از بین بردن گیاهان نام برد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در بخش دیگری از سخنانش به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد واز برگزاری جشنواره تابستانی هیرکان به مدت یک هفته در مردادماه امسال در گرگان خبر داد و گفت: در این هفته یک روز نیز در گنبد خواهد بود.

افزایش رشد گونه های گیاهی بر روی برج به علت بارندگی های شدید اخیر

در این نشست سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس نیز با اشاره به برخی نگرانی ها نسبت به وضعیت برج قابوس پس از سیل اخیرگفت: با اتفافات اخیر با تاکین اعتبار، اولین اقدامات برای پایش و استحکام بخشی است.

عبدالمجید نورتقانی اظهار کرد: با توجه به اینکه با بالا آمدن آب سطحی پی بنا زیر آب رفته و خساراتی که به محوطه برج وارد شده است، با حداقل امکانات در حال پایش مستمر برج قابوس هستیم.

وی افزود: در حال حاضر جز رانش اولیه در بخش شرقی تپه ای که برج بر روی آن مسقر است، مشکل سازه ای خاصی نیست و تنها طی بازندگی های اخیر ، رشد گیاهان بر روی برج قابوس افزایش داشته است. البته در حال حاضر 99 درصد گیاهان روی برج یک گونه گیاهی است و رشد سایر گونه ها پس از مرمت سال 96 کنترل شده است.

کارگاه سفال در گنبد راه اندازی می شود

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست با توجه به سبقۀ گنبدکاووس در هنر سفال از ایجاد کارگاه سفالگری در گنبدکاووس خبر داد.

مریم آق آتابای افزود: با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ، ساختمان غسالخانه قدیم که در محدودۀ شهر تاریخی جرجان قرار دارد به این کارگاه اختصاص داده شده است و در فاز نخست 570 میلیون ریال برای تجهیز اولیه در نظر گرفته شده است و امسال نیز اعتباراتی خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.