1398-02-03 09:46
1235
0
62745
در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران گنبدکاووس مطرح شد؛

احتمال وقوع سیلاب از سرریز بارش های مناطق بالادست در گنبد/ مدیران تا 72 ساعت آینده در آماده باش کامل باشند/شرایط سد گلستان عادی است

معاون استاندار و فرماندارویژه گنبدکاووس در جلسه مدیریت بحران شهرستان گفت: با توجه به شرایط شهرستان وپیش بینی های اداره هواشناسی، مدیران تا 72 ساعت آینده درآماده باش کامل باشند.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، جلسه  اضطراری ستاد مدیریت بحران گنبدکاووس با توجه به شرایط جوی حاکم در شهرستان و شرق استان عصر روز گذشته با موضوع بررسی خطرات احتمالی تشکیل شد و در این جلسه ضمن اشاره به شرایط سدها نگرانی کشاورزان از عدم شرایط لازم برای کشت بهاری مطرح شد.

عبدالقدیر کریمی معاون استاندار و فرماندارویژه گنبدکاووس در این جلسه همچنین گفت: باتوجه به اینکه شرایط شهرستانهای گمیشان و آق قلا از حالت اضطرار روزهای ابتدایی خارج شده است نیز نیاز است برای انجام لایروبی ها، با هماهنگی مدیران استانی امکانات ارسالی از گنبد به شهرستان بازگردانده شود.

وی افزود: در حال حاضر مهمترین کار در شهرستان لایروبی رودخانه ها، آب بندان ها و کانال ها برای جلوگیری از بروز مجدد سیلاب هاست که از سوی بنده در جلسه ستاد مدیریت بحران استان مطرح و تصویب شد.

کریمی با اشاره به همدلی خوب دستگاههای دولتی ،نظامی و انتظامی در گنبدکاووس در مهار سیلاب در شهرستان یادآور شد؛ تجربه این همدلی، ما را در مدیریت آینده و پیش رو بیشتر کمک خواهد کرد.

فرماندار ویژه گنبدکاووس با اشاره به هشدارهای هواشناسی و بارش های مناطق بالادست شهرستان طی دو روز آینده تصریح کرد: بخشداران با همکاری دهیاری ها نسبت به آگاه سازی اهالی روستاها اقدام کرده و نسبت به تردد و نزدیک شدن به حریم رودخانه ها هشدار دهند.

شرایط سد گلستان عادی است/ کشاورزان گنبدی نگران کشت بهاره هستند

مدیر امور منابع آب سه شهرستان گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش در این جلسه گفت: با توجه به اینکه از چند روز گذشته سرریز آب سد گلستان به اتمام رسیده است در حال حاضر شرایط این سد عادی است و در سدهای بوستان و وشمگیر نیز مشکل جدی وجود ندارد.

حسین قنبری اذعان کرد: با توجه به شرایط جوی و عبور سه منبع آب منبع آب نرماب، چهل چای و خرمارود از حاشیه رودخانه پارک الغدیر آماده پیشگیری از بروز مشکل در این منطقه هستیم.

وی با عنوان این مطلب که با توجه به پراکندگی بارش ها احتمال بروز مشکل جدی وجود ندارد تصریح کرد: هر ساله برای لایروبی سه رودخانه قره‌تکن، بایرام شالی و آلماکولی 8میلیارد ریال اختصاص داده شده و کار لایروبی انجام شده است اما برای پیشگیری از خطرات احتمالی انتظار می‌رود در مسیر این رودخانه ها بیل‌های مکانیکی مستقر شوند.

قنبری  خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از هر گونه خطر احتمالی از تمام تجهیزات و ظرفیت های ممکن برای استقرار امکانات در مسیر رودخانه ها استفاده می کنیم.

اما مسئله دیگری که در این جلسه عنوان شد، نگرانی کشاورزان از نرسیدن اراضی آنها به کشت بهاره بود که مدیرجهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس در این رابطه گفت: با توجه به حجم بالای آب در سیل اخیر و رسوب گل و لای در رودخانه‌ها، اراضی کشاورزی پایین‌دست مسیر روستای قوچمراد، تبدیل به رودخانه شده است.

غلامعلی نورا افزود: با توجه به حجم آب و گل و لای در مزارع ، کشاورزان قادر به کشت بهاره نیستند و تبدیل به یک نگرانی برای کشاورزان شده است که نیاز است با استقرار امکانات لازم این مسئله مرتفع شود.

احتمال وقوع سیلاب از سرریز بارش های مناطق بالادست در گنبد

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران شهرستان گنبدکاووس گفت: احتمال وقوع سیلاب از سرریز بارش های مناطق بالادست گنبدکاووس از جمله پارک ملی گلستان در شهرستان وجود دارد.

منصور فرشاد با عنوان این مطلب افزود: بارش ها که از عصر روز دوشنبه در شهرستان آغاز شده است تا صبح روز پنج شنبه ادامه دارد.

وی افزود: کمترین بارش در روز چهارشنبه با 5 میلی متر خواهد بود و در روز سه شنبه با حدود 25 تا 30 میلی متربارش همراه با وزش باد با سرعت 40 تا 50 کیلومتر است. 

فرشاد یادآور شد: پیش بینی می شود این میزان  بارندگی در شهرستان خطر جدی نداشته باشد اما با توجه به بارش های بالادست از جمله گلیداغ، پارک ملی گلستان و گالیکش و کلاله ، خطر سیلاب های احتمالی را در شهرستان  وجود دارد که باید نسبت به هدایت آن پیش بینی های لازم انجام شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.