1397-05-04 15:58
814
0
55585
گزارش؛

سایه سنگین دود بر سر تنها تفرجگاه گنبدکاووس + تصاویر

استعمال قلیان و حواشی پیرامون آن در حاشیه تفرجگاه دریاچه مصنوعی شهرستان گنبدکاووس موجب بروز اعتراضات مردم و مسوولان شهرستان گنبدکاووس شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، با فرارسیدن فصل تابستان و به ویژه گرمای بی‌سابقه این روزهای کشور که تقریبا سراسر کشور را در بر گرفته است استقبال مردم از تفرجگاه‌ها و اماکن عمومی سرسبز بیش از گذشته شده که البته موضوع قطعی برق و کلافه شدن مردم را نیز باید یکی دیگر از علل افزایش حضور مردم در تفرجگاه‌ها دانست.

شهرستان گنبدکاووس نیز به تبع همین موضوع از قاعده فوق مستثنی نیست و با توجه به اینکه دریاچه مصنوعی این شهر تقریبا تنها مکان تفریحی است که قابلی استقرار خانواده‌ها و حضور چند ساعته را داراست در این ماه‌های سال بیش از گذشته مورد توجه مردم و به ویژه خانواده‌ها قرار گرفته است.

اما آنچه در روزهای گذشته موجب بروز برخی اعتراضات مردمی در این دریاچه مصنوعی شده است استعمال بی‌رویه قلیان در حاشیه و پیست پیاده‌روی این تفرجگاه و حتی در بخش فضای سبز و محل استقرار خانواده‌هاست که در همین چند روز گذشته بارها این اعتراضات از طرق مختلف حقیقی و مجازی به مسوولان شهرستانی منتقل شده است.

یکی از شهروندان گنبدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه ما در ساعات پایانی شب به ویژه در فصل تابستان در این مکان حضور پیدا می‌کنیم، اظهار کرد: متاسفانه اصلا فضای مناسبی را از لحاظ امنیت روانی و اخلاقی در فضا مشاهده نمی‌کنیم که موجب رنجش خاطر خانواده‌ها شده است.

* وضعیت تفرجگاه از یک فضای فرهنگی خارج شده است

سعید ابوالقاسمی با بیان اینکه برخی از جوانان در دور تا دور دریاچه بساط استعمال قلیان را به راه کرده و وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده‌اند، افزود: به هیچ عنوان نمی‌توان با وجود چنین صحنه‌هایی دریاچه مصنوعی گنبدکاووس را یک تفرجگاه و فضای فرهنگی تلقی کرد.

وی با تاکید بر اینکه از مسوولان شهرستان می‌خواهیم نسبت به ساماندهی این فضا اقدام مناسبی انجام دهند، خاطرنشان کرد: با این وضعیت خانواده‌ها به ویژه بانوان امنیت روانی برای حضور در این مکان ندارند و کم کم باید این مکان تفریحی و خانوادگی را دودستی تقدی برخی افراد کرد که به هیچ عنوان به ارزش‌های فرهنگی پایبند نیستند.

یکی دیگر از شهروندان گنبدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه در پاره‌ای از اوقات افراد استفاده کننده، ذعال و دود استعمال قلیان را به درون محوطه پیاده‌روی افراد منتقل می‌کنند، گفت: متاسفانه بسیاری از این افراد هیچ گونه احترامی به بانوان و خانواده‌ها نگذاشته و گاهی اوقات عامدانه قصد آزار بانوان را دارند.

* مزاحمت برای نوامیس توسط استعمال کنندگان قلیان

حمیده عرب‌خالص با انتقاد از عدم برخورد قانونی با افرادی که به نوعی با رفتارهای خود موجب آزار و اذیت نوامیس مردم می‌شوند، تاکید کرد: نمی‌خواهم وضعیت را در این مکان بحرانی جلوه دهم اما باور کنید بسیاری از خانواده‌ها به دلیل همین وضعیت نابه‌سامان و حضور برخی افراد غیرموجه در وضعیت‌های نامناسب در حاشیه دریاچه در این مکان حضور پیدا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تفرجگاه‌ها و فضاهای عمومی متعلق به همه مردم است، ادامه داد: بنده به عنوان یک دختر جوان به همه عقاید و سلیقه‌ها احترام گذاشته و می‌دانم که در این مکان باید به حقوق همگان احترام گذاشت اما چرا برخی افراد با نشستن دور دریاچه و استعمال قلیان در کنار تیکه‌پرانی موجب ایجاد مزاحمت برای بانوان و خانواده‌ها می‌شوند؟

* تاثیرات منفی بر جوانان و نوجوانان از پیامدهای استعمال قلیان در تفرجگاه‌ها

رئیس مرکز بهداشت گنبدکاووس نیز پیش از این در کارگروه سلامت شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه با گرم‌تر شدن هوا و فرا رسیدن فصل تابستان حضور خانواده‌ها در اماکن عمومی به ویژه پارک‌ها و بوستان‌ها افزایش یافته است، تاکید کرد: متاسفانه برخی افراد در این مکان‌ها و در حضور خانواده‌ها اقدام به عرضه و استعمال قلیان در فضای باز و عمومی می‌کنند که به شدت تاثیرات مخربی را در جوانان و نوجوانان خواهد گذاشت.

فرهاد بدیعی با تاکید بر لزوم مدیریت عرضه و استعمال قلیان در اماکن عمومی به ویژه پارک و بوستان‌ها، تصریح کرد: اگر با ظرافت و رعایت همه نکات‌های روانشناسی و با روحیه‌ای مثبت و عاری از تنش این مساله را حل نکنیم به طور قطع آسیب‌های ناشی از آن در آینده دامن‌گیر مردم و مسوولان خواهد شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس نیز در گفت‌و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه بسته شدن مراکز عرضه قلیان موجب بروز پدیده استعمال و عرضه زیرزمینی شده است، گفت: برخی افراد نیز در مکان‌هایی که با دوربین مداربسته کنترل می‌شوند اقدام به ارائه قلیان کرده‌اند و برخی نیز به فضاهای عمومی و اماکن تفریحی روی آورده‌اند.

* افزایش نظارت و جریمه‌ها در کنار فرهنگ‌سازی ضروری است

رضا صابری با اشاره به ممنوعیت عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی، تاکید کرد: آنچه می‌تواند چاره کار در این حوزه باشد افزایش نظارت‌ها و اعمال جرائم بیشتر بر متخلفان است که باید در کنار ایجاد وحدت رویه در برخورد با عرضه این مواد در همه شهرها و البته آموزش و فرهنگ‌سازی برای پیشگیری در دستور کار قرار بگیرد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس با اشاره به اینکه حوزه سلامت در جامعه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که به هیچ وجه قابل اغماض و تعارف نیست، اضافه کرد: ما معتقد هستیم باید کار اقناعی و کاملا فنی و ظریف در حوزه آموزش و پیشگیری عرضه و استعمال دخانیات صورت گرفته و از سوی دیگر مردم را به حفظ حقوق همدیگر و رعایت موازین اجتماعی بیشتر آشنا کنیم.

* برنامه‌ریزی فرهنگی در کنار مقابله قهری صورت می‌گیرد

فرهاد شیبک با بیان اینکه کمیته مقابله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان با عرضه و استعمال قلیان در اماکن عمومی برخورد خواهد کرد، گفت: این یک اقدام مقطعی و تسکین دهنده است و قطعا آنچه باید در دستور کار ما باشد برنامه‌ریزی اصولی برای برطرف کردن این مشکل فرهنگی در دریاچه مصنوعی گنبدکاووس و سایر تفرجگاه‌های شهرستان است.

وی با تقدیر از رسانه‌ها و مردم که نسبت به موضوعات اجتماعی حساسیت نشان داده‌اند، تصریح کرد: ما نیز قطعا اقدامات لازم برای ساماندهی به وضعیت تفرجگاه‌ها را انجام خواهیم داد ولی در کنار این فعالیت‌ها باید با همدلی و همراهی مردم اینگونه مشکلات را به صورت مردمی و با فرهنگ‌سازی حل کنیم.

گفتنی است مسعود سلیمانی دادیار جانشین دادستان مرکز استان گلستان نیز پیش از این در گفت‌و‌گو با خبرنگاران عرضه قلیان در مکان عمومی را جرم دانسته و اعلام کرده بود که در حوزه برخورد با این اقدام علاوه بر جمع‌آوری آلات و ادوات، جریمه نقدی هم متوجه ارائه دهندگان خواهد شد.

با این وجود انتظار می‌رود مسوولان شهرستان گنبدکاووس در شرایطی که مردم در سخت شرایط اقتصادی با همت و غیرت در کنار دولت در برابر دشمنان کشور ایستاده و در این جنگ اقتصادی با مسوولان همراهی می کنند تنها مکان تفریحی آنها را در شرایطی سالم، امن و به دور از دغدغه‌های اجتماعی و بدآموزی برای کودکان، نوجوانان و جوانان و تاثیرات مخرب بر خانواده‌ها در اخیتار آنها قرار دهند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.