1393-08-13 08:59
3398
0
5306

همایش فلسفه عزاداری امام حسین(ع) در دانشگاه پیام نور گنبد + تصاویر

فلسفه عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) با حضور حجت الاسلام علی اصغر ثنایی استاد حوزه و جمعی از دانشجویان در دانشگاه پیام نور گنبد برگزار شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه ، حجت الاسلام علی اصغر ثثایی گفت: با توجه فلسفه عزاداری  باید سه نکته آگاهی بخشی ، تعمیق ایمان دینی و محبت افزایی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه محور آگاهی بخشی در سه بخش قابل بررسی است افزود: بخشی از اطلاعات دینی را مردم در عزاداریهای امام حسین(ع) می گیرند و دوم آشنایی با تاریخ امام  حسین(ع) که البته در تمام عصر ها اینگونه بوده و سوم آشنایی با اهداف و انگیزه ها و دلایل قیام امام حسین(ع) است.

ثنایی اذعان کرد: این آشنایی به قیام امام حسین (ع۹ در بستر عزاداری ها ایجاد می شود و قیام ایشان الهام بخش استکبارستیزی در طول تاریخ بوده است.

IMG_0332

وی در تصریح قدم دوم که تعمیق ایمان دینی است نیز گفت: این مسئله برخلاف آگاهی بخشی است و ادامه داد: برای مثال پس از انقلاب شاهد ارائه حجم زیادی از اطلاعات توسط رسانه ها بوده ایم اما لزوما این آگاهی بخشی عملی نیست چون افراد چیزی را که باور دارند انجام میدهند و باید دید چقدر تعمیق ایمان دینی انجام شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد : در جلسات ما به اندازه کافی اطلاع رسانی انجام می شود که سطح بخشی است و تعمیق ایمان دینی عمق بخشی است که تنها با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات حاصل نمی شود.

وی با اذعان به این مطلب که اطلاع رسانی مانند آب دادن و تعمیق باور و ایمان دینی همچون ایجاد حس تشنگی است اضافه کرد: اگر تشنگی و انگیزه ایجاد شود افراد خود به دنبال این موضوع خواهند رفت و یکی از ویژگیهای مجالس امام حسین(ع) این است که در آن تعمیق ایمان دینی اتفاق می افتد.

IMG_0336
محبت افزایی یکی دیگر از شروطی بود که درخصوص عزاداری و مجالس اباعبدالله  در این جلسه مطرذح شد.

حجت الاسلام ثنایی دراین رابطه نیز گفت: محبت به تنهایی قابلیت حرکت بخشی و شتاب در مسیر حرکت را فراهم می کند و اگر جلسات امام حسین(ع) خالی از محبت باشد دارای نقص است.

وی با تاکید بر مسئله شناخت ائمه افزود: متاسفانه خیلی از نگاههای ما به ائمه نگاه سطحی است که فقط  هنگام درمندی و حاجت به سمت ایشان می رویم ، سعی کنیم نگاهمان به ائمه نگاه عمیقی باشد و شناخت داشته باشیم که بهترین جا برای رسیدن به این شناخت جلسات عزاداری امام حسین(ع) است.

ثنایی ادامه داد: این شناخت در عزاداری امام حسین (ع) به دست می آید چون این مجالس همراه با عاطفه ، ماندگاری و عمق است و هیچ گاه سرد نمی شود و قطعا نجات بخش است و اگر عزاداری غیر از این باشد خلاف فلسفه عزاداری است و اغلب آسیب ها نیز به همین دلیل است.

IMG_0329
وی با اشاره به لازمۀ وجود شور، شعور و حماسه در عزاداریها اظهار کرد: متاسفنه امروزه اغلب عزاداریهای ما شور دارند اما خالی از شعور و حماسه هستند.

حجت الاسلام همچنین گفت: نقطه افتراق شیعه با تمام فرق و جریان های غیر از خودش در بستر عزاداری امام حسین (ع) شکل می گیرد.

وی به نگاه استکبار که ایران را برپایۀ دو نگاه حسینی و نگاه مهدویت می داند اشاره کرد و اظهار کرد: دشمن با ابزار مذهب به جنگ مذهب آمده و تا زمانیکه ایندونگاه در بستر مرجعیت و رهبریت اتفاق می افتد دستشان کوتاه است.

این استاد حوزه در پایان به بیان برخی از آسیب های هیئات عزاداری پرداخت و ضمن تاکید به اخلاص در عزاداریها و دوری از ذرق و برق گفتار ائمه را تاثیر گذارترین منابع در عزاداریها دانست و پرهیز از خواندن اشعار نامناسب و استفاده از منابع تاریخی درست که نزدیکی بیشتری با واقعه دارند را توصیه کرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.