1396-07-12 06:56
885
0
44833
پس از اعتراضات مردمی و رسانه‌ای به عملکرد اداره بهزیستی گنبد نهایی شد؛

تغییرات در اداره بهزیستی گنبد و کلاله/ فشایی با کلاله خداحافظی و جانشین شهمرادی در گنبد شد

پس از کش و قوس‌های فراوان و اعتراضات مردمی و رسانه‌ای به عملکرد اداره بهزیستی گنبدکاووس تغییرات در این اداره نهایی شد.

به گزارش گلستان ما، سازمان بهزیستی کشور به موجب لایحه قانونی تیرماه سال 1359 از ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، موسسه و انجمن تشکیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایتی غیربیمه‌ای با حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی و تکیه بر مشارکت‌های مردم و همکاری نزدیک سازمان‌های ذیربط، در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم درآمد، اقدام کند.

برنامه‌ریزی و نظارت برآموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی، نابینا و ناشنوا از اهم کارهای مربوطه این سازمان می‌باشد. در تیرماه سال ۱۳۸۳ بر اساس قانون ساختار وزارت رفاه و تأمین اجتماعی این سازمان از وزارت بهداشت جدا و به وزارت رفاه ملحق شد.

این سازمان در استان‌ها دارای اداره‌کل و در شهرستان‌ها نیز طبیعتا دارای ادارات شهرستانی است که در حوزه رسالت‌های یاد شده به فعالیت مشغول هستند و قطعا به دلیل حساسیت و اهمیت وظایف این نهاد انتظارات نیز آن به مراتب بالاتر است.

ماجرا اما در شهرستان گنبدکاووس از آنجایی شروع شد که تعدادی از خانواده‌های مددجو و دارای فرزندان معلول و کم توان و ناتوان ذهنی به عنوان قشر مخاطب اداره بهزیستی شهرستان گنبدکاووس به دلیل برخی رفتارهای خارج از عرف، بی‌توجهی‌ها و عدم رسیدگی به امورات خود توسط مسوولان اداره متبوع اعتراض کردند.

هرچند انصافا در طول تاریخ اعتراضات به نهادهای خدمات‌رسان از جمله بهزیستی، کمیته امداد خمینی (ره)، بهداشت و درمان و اینگونه ادارات به جهت حضور افرادی آسیب دیده روحی و یا جسمی و آستانه تحمل کمتر در زمان بی‌قراری عاطفی امری مرسوم بوده است اما افزایش نامتعارف حجم اعتراضات از سوی جامعه هدف که برخی از این عزیزان در دیدار با مسوولان ارشد شهرستانی از جمله امام جمعه و فرماندار ویژه آن را مطرح کردند کمی نگران کننده بود.

اما این پایان راه نبود و اعتراض برخی متقاضیان تسهیلات بانکی و وام‌های بلا عوض و همچنین متقاضیان درخواست تاسیس موسسات و مراکز توانبخشی به برخی روال غیرعادی که به زعم آنها خلاف قاعده بود نیز موج دیگری از اعتراضات را در شهرستان گنبدکاووس متوجه اداره بهزیستی این شهرستان کرد و مطالبات را به سمت درخواست تغییر رئیس اداره سوق داد.

در این میان نکته بسیار جالب توجه که در طی این سال‌ها در گنبدکاووس بی‌سابقه بود همسویی رسانه‌های محلی جناح‌ها، گروه‌ها، سلیقه‌ها و نگاه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در اعتراض به استمرار مدیریت رئیس اداره بهزیستی شهرستان بود به طوری که سایت‌ها و رسانه‌های کاملا متضاد و بعضا مخالف هم نیز با تیترهایی مشابه فریاد اعتراض بر آوردند و در دفاع از حقوق معلولان و مددجویان گنبدی هم‌راستا فعالیت کردند.

هر چند برخی از این فعالیت‌های رسانه‌ای با پرخاشگری و رفتارهای غیر متعارف برخی مسوولان رو به رو شد اما هیچ‌گاه نتوانست مانع از حق‌گویی رسانه‌ها شود و پیگیری مستمر و مداوم این رسانه‌ها باعث شد تا حساسیت‌ها در این حوزه بالاتر رفته و جلسات متعددی پیرامون عملکرد این اداره برگزار شود.

پیگیری موضوع تغییر رئیس اداره بهزیستی شهرستان گنبدکاووس در دیدار فعالان اجتماعی، رسانه‌ای و فرهنگی گنبدکاووس با نماینده مردم این شهرستان در مجلس، نشست خبری فرماندار ویژه، نشست خبری نماینده مردم در مجلس و همچنین انتقال مطالب به امام جمعه شهرستان گنبدکاووس که نشان داده در دفاع از حقوق محرومان جدی است باعث شد ماجرا وارد فاز جدیدی از اقدامات اجرایی برای اصلاح روند شود.

یکی از سایت‌های محلی نیز با برگزاری نظرسنجی مردمی و اخذ نظر مردم درباره عملکرد ادارات در هفته دولت با دریافت موج بسیار زیادی از درخواست‌های مردمی برای تغییر در این اداره رو به رو شد که متن مکتوب آن نیز به معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس منتقل شد.

فرماندار ویژه گنبدکاووس در نشست خبری خود با تاکید بر اینکه تا آخرین لحظه حضور مدیران بر مسند مدیریت ادارات از آنها بر حسب وظیفه ذاتی حمایت کرده و اما تذکرات لازم را صریح و بی‌پرده را به آنها انتقال می‌کند از شنیدن صدای اعتراض مردم و رسانه‌ها درباره عملکرد دو اداره ورزش و جوانان و بهزیستی این شهرستان خبر داد.

در هفته‌هایی که برگزاری جلسات رای اعتماد نمایندگان به وزرا و پس از آن استقرار دولت دوازدهم شکل می‌گرفت اعتراضات به اوج خود رسید که البته تصمیم منطقی و مدبرانه‌ای برای کنترل این اعتراضات و آرام کردن فضا توسط فرمانداری، از ایجاد تنش در روزهای مهم و افتخارآمیز کشورمان در سطح بین‌المللی جلوگیری کرد.

اما جلساتی که در هفته‌های اخیر و بعضا پشت درب‌های بسته برگزار شد نشان داد مسوولان گنبدکاووس رضایت مردم و نظر رسانه‌ها را به عنوان مشاورانی امین مورد توجه خود قرار داده‌اند و به همین منظور اقدامات صادقانه و محترمانه اصلاح روند در اداره بهزیستی را آغاز کردند که البته نباید از همراهی مدیرکل محترم بهزیستی نیز غفلت کرد.

به هر تقدیر امروز و در حالیکه کاسه صبر مردم گنبدکاووس در حال سرریز شدن بود به ناگاه خبر برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس اداره بهزیستی موجی از رضایتمندی را در مردم و رسانه‌های شهرستان ایجاد کرد، خبری که بازگو کننده خداحافظی شهمرادی با اداره بهزیستی گنبدکاووس و حضور فشایی رئیس سابق اداره بهزیستی کلاله در گنبدکاووس بود.

هر چند شاید شهمرادی بتواند در جایگاه دیگری موفق بوده و برای خدمتگزاری به مردم بدرخشد اما آنچه شاید بتوان آن را ناآشنایی با اصول مدیریت در شهرهای بزرگ و تعامل مردمی دانست مانع از موفقیت وی در گنبدکاووس شد که امیدواریم در ادامه مسیر خدمتگزاری وی در مسندهای بعدی تداوم نداشته باشد.

قطعا این اقدام مسوولان ارشد شهرستان گنبدکاووس در تمکین به نظرات مردم بازخوردهای بسیار مثبتی را در سطح شهرستان خواهد داشت که از دقایقی پیش در رسانه‌ها آغاز شده است./فارس

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.