1396-01-04 16:34
985
0
36974

حفاظت از شخصیت‌های صهیونیستی بر عهده چه سازمانی است/ آموزش قرآن به نیروهای امنیتی ارتش اسرائیل

در شاباک رایج است که اگر یک روز زبان عربی را به خوبی یاد گرفتی، به یک هماهنگ‌کننده خوب تبدیل شده‌ای.

به گزارش گلستان ما به نقل از مشرق، مرکز مطالعاتی اطلس متخصص در زمینه پژوهش‌های مربوط به رژیم صهیونیستی در گزارشی مفصل به بررسی سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی، ساختار مؤسساتی و ابزارهای عملیاتی مختلف به آنها پرداخته است. آنچه در زیر می‌بینید ترجمه متن کامل گزارش مذکور است که می تواند شناخت دقیقی از امکانات و توانمندی‌های دشمن اصلی مسلمانان ارائه کرده و مصداق آیه ۷۱ از سوریه نساء باشد که می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمیعاً  [ ای کسانی که ایمان آورده اید، (در برابر دشمنان دین) آمادگی خود را حفظ نموده، سلاح های خود را برگیرید، پس گروه گروه یا دسته جمعی (طبق اقتضای حال) حرکت و کوچ نمایید. ]

تعدد سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در اسامی و مأموریت‌های مختلف نشان دهنده حجم توجه ویژه سرکردگان این رژیم به جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی است، این اعتقاد از زمان اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی وجود دارد که این سرویس‌ها زیر ساخت‌های اولیه تشکیل حاکمیت اسرائیل هستند و اهداف توسعه‌طلبانه این رژیم را محقق می‌کنند. با وجود کوچک بودن حجم سرزمین‌های اشغالی، سرویس‌های امنیتی و جاسوسی این رژیم با بودجه‌های بسیار هنگفت و ساختاری بسیار بزرگ تر از کشورهای پیرامونی آنها در منطقه فعالیت می‌کنند. این موسسات جاسوسی تلاش گسترده‌ای برای تضعیف کشورهای پیرامونی وکمک به رژیم های استبدادی و فاسد به کار می گیرند.

مبحث دوم: بخش اطلاعات عمومی (شاباک)

اول: تأسیس شاباک: در روز ۱۸ فوریه ۱۹۴۹ سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی به صورت رسمی تأسیس شد. البته موجودیت این سرویس تا سال ۱۹۵۷ مخفی مانده بود. شاباک بخش اساسی از سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که مستقیماً زیر نظر و دستورات نخست وزیر اسرائیل قرار دارد. مأموریت‌های رسمی این سرویس جاسوسی تحت عنوان گسترده ای یعنی حمایت از موجودیت اسرائیل در برابر توطئه‌های خارجی و حمایت از امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تعریف ‌شده است.
دوم: مأموریت‌های شاباک
 
مأموریت‌هایی که در زمان تأسیس شاباک بر عهده این سرویس گذاشته شده بود، به قرار زیر است:

-    مبارزه با جاسوسی طرف‌های خارجی در سرزمین‌های اشغالی.
-    اقدامات ضد جاسوسی و مبارزه با توطئه‌های سیاسی.
-    مسئولیت حمایت از امنیت مؤسسات و زیرساخت‌های اسرائیل و نمایندگی‌های این رژیم و خارج سرزمین‌های اشغالی.

سرویس امنیتی شاباک در تمامی گوشه و کنار فلسطین اشغالی استقرار دارد و صدها تن از کارمندان این سرویس از جمله افسران اطلاعاتی میدانی و عناصر بازجو و نیروهای عملیاتی و شنودگرها و تحلیلگران اطلاعات جاسوسی و کارشناسان امور تکنولوژی و مدیران و افسران امنیتی و نگهبانان در قالب این سرویس فعالیت می‌کنند. اقدامات شاباک طی دو دهه ۵۰ تا ۶۰ قرن گذشته میلادی در زمینه شکست دادن عملیات‌های ضد اسرائیلی و توطئه‌های سیاسی در داخل محافل یهودی بوده و عناصر این سرویس تلاش داشتند رژیم صهیونیستی را از جاسوسی عوامل اروپای شرقی و کشورهای عربی حفاظت کرده و حاکمیت نظامی مستقر در آن زمان را مورد پشتیبانی خود قرار دهند.

محور فعالیت‌های شاباک حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و حمایت از مؤسسات این رژیم در برابر هر نوع تهدیدات و اعمال خرابکارانه و جاسوسی است. شاباک مأمور حفظ منافع رسمی کابینه رژیم صهیونیستی به ویژه منافع حیاتی این رژیم و تمامی مسائل مرتبط با امنیت داخلی اسرائیل براساس قوانین کابینه است.

مهم‌ترین مأموریت‌ها و وظایف محوله برای این سرویس جاسوسی به قرار ذیل است:
-    سرکوب اقدامات نیروهای مقاومت و متوازن با هدف آسیب زدن به امنیت داخلی و مؤسساتی رژیم صهیونیستی.
-    جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها با هدف اجرای مأموریت‌های توصیه‌شده در راستای خدمت به منافع اسرائیل.
-    حفاظت از شخصیت‌های مهم در داخل کابینه رژیم صهیونیستی.
-    انجام اقدامات لازم برای حمایت از طرف هایی که قانون این رژیم تعیین کرده است.
-    نظارت و حفاظت از تأسیسات استراتژیک در داخل و سرزمین‌های اشغالی نظیر هواپیماهای مسافربری، فرودگاه‌ها، سفارت‌های رژیم در خارج، حمایت از اطلاعات امنیتی و سیاسی.
-    موافقت امنیتی: تعیین پرونده امنیتی برای کارمندان بخش عمومی در سرزمین‌های اشغالی با توجه به مصوبات کابینه اسرائیل در رابطه با هر نوع شغل و شخصیت.
-    جذب منابع اطلاعاتی کافی و راه‌اندازی آنها که از طریق عوامل انسانی از طریق ابزارهای تکنولوژیک مختلف با هدف حفظ امنیت رژیم صهیونیستی.
 
حوزه کاری سرویس جاسوسی شاباک شامل مناطق مختلفی است که به سه منطقه عمده تقسیم می‌شود:

۱-    منطقه قدس و یهودا و سامره (کرانه باختری) این بخش بزرگ در منطقه تحت حاکمیت شاباک است، مأموریت محوله در این مناطق سرکوب عملیات فلسطینی‌ها است.
۲-    منطقه شمالی: شاباک در این منطقه مسئولیت مبارزه با عملیات محرمانه و سازمان‌های متخاصم با اسرائیل را بر عهده دارد. شاباک مسئولیت منطقه‌ای لبنان را با همکاری سرویس‌های جاسوسی دیگر در جریان حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۱۹۸۲ در اختیار گرفته بود.  
۳-    منطقه جنوبی: این منطقه دومین منطقه بزرگ تحت تسلط شاباک است که مرکزیت آن در شهر عسقلان قرار دارد. مسئولیت جلوگیری از عملیات فلسطینی‌ها از طریق نوار غزه یکی از مسئولیت‌های این منطقه است.
سوم: بخش‌های مختلف شاباک:

سرویس جاسوسی شاباک بخش‌های تخصصی متعددی دارد که عبارتند از:

بخش عربی: این بخش بزرگ‌ترین بخش موجود در شاباک است که مسئول کشف گروهک‌ها و سازمان‌های  متخاصم با رژیم صهیونیستی در داخل جامعه عربی سرزمین‌های اشغالی است.

بخش ضدجاسوسی و جلوگیری از نفوذ: این بخش با عنوان بخش یهودی یا غیرعربی شناخته می‌شود. حجم  این بخش بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی کاهش پیدا کرده است، چرا که به ویژه طی دوره جنگ سرد تخصص عناصر آن مبارزه با جاسوسان یهودی بوده است.

بخش حفاظتی: این بخش شامل یگان‌های رزمی برای حفاظت از شخصیت‌ها و هیئت‌های رسمی و  حمایت از امنیت اشخاص، فرودگاه‌ها، هواپیماهای مسافربری و سفارتخانه‌های اسرائیل در کشورهای دیگر است.

بخش تحقیقات: این بخش مسئولیت تحقیقات از بازداشتی‌ها در داخل اطاقک‌های ویژه تحقیق در شاباک  را برعهده دارد.

بخش تکنولوژی: مأموریت این بخش توسعه ابزارهای تکنولوژیک برای مبارزه با "تروریسم " و جمع‌آوری  اطلاعات است.
 
بخش دولتی برای حفاظت از اطلاعات: این بخش به اختصار "رام" خوانده می شود و بنا به مصوبه کابینه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۲ تشکیل شده است. این بخش به صورت مستقیم با شاباک در ارتباط است و اختیار دادن دستورها و توصیه ها به مراکز و موسساتی که سامانه های اطلاعاتی حساس نظیر دفتر نخست وزیر، وزارت امور مالی، وزارت امور داخلی، و بانک اسرائیل در آن مستقر است را دارند.

از طریق بررسی برخی مأموریت‌های ویژه شاباک مشخص می‌شود که فعالیت های این سرویس جاسوسی تنها منحصر به فعالیت‌های داخلی نیست. شاباک همچنین جمع‌آوری اطلاعات و اجرای مأموریت‌ها این در رابطه با کمک به امنیت اسرائیل را بر عهده دارد.

روسای شاباک

چهارم: افسران و نیروهای هماهنگ‌کننده شاباک


شاباک بر اساس فعالیت نیروهای هماهنگ‌کننده خود، همواره به دنبال جذب جاسوس و مزدوران مختلف بوده و چهره جاسوسی کاملی شامل حجم گسترده‌ای از اطلاعات را ترسیم می‌کند. یک گفتمان رایج در میان هماهنگ ‌کنندگان شاباک و مسئولان جذب و راه اندازی مزدوران و جاسوسان در داخل کرانه باختری و نوار غزه وجود دارد که می گوید: اگر یک روز زبان عربی را به خوبی یاد گرفتی، بدان که به یک هماهنگ‌کننده خوب در شاباک تبدیل شده ای و آخرین مراحل آموزش و شایستگی را پشت سر گذاشته‌ای. هماهنگ‌کنندگان شاباک چشم رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه و مرزهای مصر و اردن هستند.


مراحل حرفه ای تبدیل شدن افراد به هماهنگ‌کنندگان شاباک و عوامل جذب جاسوس و نیروهای مزدور شامل بخش های متعددی است که با توزیع این افراد در کارها و مسئولیت‌های مختلف براساس توانمندی‌ها و میزان اتکا به آنها آغاز می‌شود. به علت اهمیت سرویس‌های جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات در رژیم صهیونیستی، این رژیم اهمیت ویژه‌ای به استفاده از توانمندی‌های مختلف دولتی و به‌کارگیری آنها در خدمت سرویس‌های جاسوسی در زمینه آماده سازی یا فراهم کردن امکانات مورد نیاز می دهد. به این ترتیب عناصری که به شاباک ملحق شدند دوره‌های آموزشی و مراحل طاقت‌فرسا و پیشرفته ای را می‌بیند که از جمله آنها کارهای روان‌شناسی است.
 
مراحل آموزش این افراد در داخل آکادمی وابسته به مدرسه السن در شاباک آغاز می‌شود که از ۴۵ سال پیش احداث شده است. داوطلبان در این مدرسه به خوبی با فرهنگ عربی و امثال و حکم آشنا می‌شوند تا بتوانند در تعامل با عرب ها در پروسه جذب آنها، از این اطلاعات استفاده کنند. مرحله اول در این آکادمی با آموزش فشرده زبان عربی آغاز می‌شود و فرد داوطلب در نهایت می‌تواند یک گفت‌وگو به زبان عربی را با یک تاجر عرب‌زبان یا یک کشاورز ساده مدیریت کند.

در مرحله دوم که بالغ بر ۱۰ ماه طول می‌کشد، داوطلبان در مناطق مختلف به همراه یک معلم توزیع می‌شوند، به هر یک از داوطلبان لقبی داده می‌شود تا وی براساس آن بتواند مدیریت مذاکرات خود با جاسوس‌ها و مزدوران دیگر را در دست داشته باشد، غالباً این لقب ها، القاب عربی است . در کنار هر  داوطلب یک مربی آموزشی است که به داوطلبان برای فهم اوضاع منطقه و چیره شدن بر چالش‌های آن کمک می‌کند. هر داوطلب، معلمی ویژه برای آموزش فرهنگ عربی و اسلامی در کنار خود دارد. از کارآموزان خواسته می‌شود در جریان صحبت‌ها به دین اسلام احترام بگذارند و فرهنگ اسلامی را رعایت کنند تا بتوانند به عواملی که به دنبال جذب آن‌ها هستند، تأثیر بگذارند. آنها زبان عربی را در آکادمی با تمامی نقشه‌های خود به خوبی فرا می‌گیرند، آنها حتی زبان‌های دیگر را نیز به همراه علوم دیگر مشرق زمین و قرآن کریم آموزش می‌بینند.

با وجود اینکه شاباک کوچک‌ترین سرویس جاسوسی در داخل سرزمین‌های اشغالی است، اما یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین حضورها در عملیات تصمیم سازی های سیاسی و نظامی در اسرائیل را بر عهده دارد. به گونه‌ای که تأثیر گذاری این مؤسسه جاسوسی را نمی‌توان با هیچ مؤسسه امنیتی دیگر در اسرائیل مقایسه کرد، به ‌ویژه اگر موضوع مربوط به تخصص این سرویس جاسوسی یعنی در نوار غزه، کرانه باختری و سرزمین های اشغالی باشد.  
 
شاباک یک مؤسسه امنیتی مستقل با هویت قومی شناخته می‌شود. وجه تشابه شاباک با ارتش اسرائیل در این است که هر دو آنها مسئول حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در برابر تهدیدات مخفیانه هستند، بر همین اساس فعالیت‌های شاباک محرمانه است. هویت قومی شاباک نیز از این رو است که این سرویس جاسوسی توانمندی‌های لازم در زمینه جمع‌آوری اطلاعات و بحث و تحلیل آنها در راستای کمک به بیشتر سرویس‌های جاسوسی دیگر در اسرائیل را در اختیار دارد.
 
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.