1394-03-09 13:56
2150
1
15454
گزارشی به بهانه تک نرخی شدن بنزین؛

ناراحتی تاکسیرانان از تک نرخی شد بنزین؛ چه فرقی میان ما و مسافرکشان شخصی وجود دارد؟

این روزها تک نرخی شدن بنزین از سوی دولت، بیشتر از اینکه برای خودروهای شخصی طاقت فرسا باشد، ناوگان تاکسی رانی عمومی را تحت الشعاع قرار داده است و در هر تاکسی که بنشینید سخنی از بنزین و تک نرخی شدن آن است.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه؛ برای تهیه گزارش در مسیری با یک تاکسی همراه میشم وقتی بحث تک نرخی شدن بنزین  به میان آورده می شود راننده با خنده ای تلخ می گوید :بنزین  وقتی لیتری  ۷۰۰ تومان بود، دخل و خرج مان به هم نمی خورد حالا چه برسد به الان که  ۱۰۰۰ تومانی شده !

از اودر مورد اجرای تک نرخی شدن بنزین که بدون اطلاع قبلی تیتر همه رسانه ها شد می پرسم و او که فرد تحصیل کرده ایست پاسخ می دهد: خب معلوم است اگر اطلاع می دادند که مردم صدایشان در می آمد ! وقتی مردم در کار انجام شده قرار بگیرند سروصدا و اعتراضشان  نیز کمتر می شود.

این راننده تاکسی ادامه می دهد: مطمئنا بنزین که گران شود،گاز و آب و برق هم بالا می رود و به تبع آن قیمت بقیه اقلام !

او همچینین با انتقاد از مقایسه نرخ بنزین در ایران با سایر کشور ها می گوید: باید از مسئولین  پرسید، آیا کیفیت ماشین هایمان نیز با کشورهای خارجی سازگاری و همینطور رقابت دارد؟

photo_2015-05-30_00-22-51

محمود ،راننده خط دیگری است که  او نیز درباره گران شدن نرخ بنزین می گوید: اول ماه سهمیه ۷۰۰ تومانی را ریختند،کسی نیست به مسئولین بگوید، خوب بگذارید تا آخر ماه باشد،چرا چند روز بعدش میسوزانید.اگر قرار است بسوزانید چرا اول ماه آن را شارژ می کنید!

او در پاسخ به این سوال که اولین قشری که در تک نرخی شدن بنزین ضرر میکند چه کسی است ؟ با جدیت می گوید” من ” و ادامه می دهد: چون تاکسی ام فقط با بنزین کار می کند و خرابی برخی از جایگاههای سی ان جی و از همه مهمتر بروز مشکلات فنی عامل دوگانه سوز نکردن ماشینم است.

این راننده تاکسی با بیان اینکه باید دوبرابر هزینه بنزین را جهت تعمیر ماشین به تعمیرکار بپردازم با حساب کتابی سر انگشتی درآمد روزانه اش را ۲۵۰۰۰ هزار تومان عنوان می کند و با ناراحتی می گوید: کرایه ها هم که  کرایه نیست.

photo_2015-05-30_00-22-27

برای مصاحبه به سراغ رانندگان برون شهری می روم و وقتی وارد گعده آنها می شوم مشکلی دیگر را از زبان رانندگان می شنوم.

ابراهیم یکی از آن راننده هاست که به سوال من درباره گران شدن بنزین اینگونه پاسخ می دهد: بنزین تازه یکسان سازی شده است و با توجه به صحبت آقای نوبخت که این گرانی موقت است، ممکن است بنزین تا قیمت ۱۵۰۰ تومان هم بالا برود! سپس به سیاست دولت مبنی بر شیب ملایم اشاره می کند که بنزین ۶۰۰ تومانی را به ۱۰۰۰ تومان تبدیل کرده است!

او می گوید که زیر نظر حمل و نقل عمومی کار می کند و مسافر کشی کار اصلی  او است و در ادامه از اینکه سهمیه بنزین تاکسی های خطی عمومی با وسایل شخصی تفاوتی ندارد انتقاد می کند و تشریح می کند: ما هر چه  مصرف می کنیم آزاد است بیمه ما برای اینکه ماشین خطی هستیم دوبرابر ماشین های شخصی است اما  ماشین های شخصی هیچ هزینه ای که نمیدهند، هیچ، نرخ بنزین آنها هم با ما یکی است.همچنین نرخ کرایه آنها کمتراز کرایه حمل و نقل عمومی است.ضمنا آنها از نظر راهنمایی و رانندگی  مشکلی ندارند  و نظارت و برخورد کمتری با آنها می شود.

او با بیان هزینه های سالانه خودش از قبیل کارت سلامت، بیمه، مالیات و دفترچه  می گوید: حالا که نرخ بنزین یکسان شده ،چه فرقی بین من با ماشین های مسافرکش شخصی هست؟ این سیاست همه رانندگان  را به سمت مسافرکشی شخصی سوق می دهدو چه لزومی دارد من با ماشین حمل و نقل عمومی این همه هزینه را متقبل شوم؟

او با تاکید بر اینکه چه فرقی میان ما و مسافر کشان شخصی است می گوید: ناوگان حمل و نقل عمومی چه خدماتی به ما می دهد که ما  برای این ناوگان کار کنیم؟

???????????????????????????????

مطالب فوق سخنان رانندگانی است که هر یک به نوعی مشکلات خود  که ناشی از تک نرخی شدن بنزین است بیان می کنند اما در پایان ذکر چند نکته ضروری است .

۱) با توجه به افزایش قیمت بنزین ، افزایش غیرقانونی کرایه ها توسط رانندگان تاکسی و حمل و نقل عمومی قطعا انجام خواهد شد که باید با هوشیاری مردم و نظارت تاکسیرانی از آن پیشگیری شود.

۲) داشتن پاسخی منطقی و قانع کننده به رانندگان در صورت اعتصاب و اعتراض رانندگان تاکسی به تک نرخی شدن بنزین،که در شهرستان گنبد بی سابقه نبوده و در اردیبهشت سال ۹۳ نیز انجام شده است.(اعتصاب تاکسی داران گنبدی)

۳)با توجه به کیفیت پایین ومشکلات بی شمار گاز سی ان جی برای ماشین های دوگانه سوز این احتمال می رود که تاکسی ها به استفاده از گازهای غیر قانونی در استان به نام lpg روی بیاورند. که این گازها هم هزینه کمتری نسبت به بنزین و گاز سی ان جی دارند و هم کیفیت سوخت رسانی آن بسیار مناسب تر از گاز سی ان جی می باشد که  در این بخش نیز می طلبد مسئولین تمهیداتی را در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

علی

با سلام با این گزارش یکی از مزیت های تاکسی را نسبت به مسافر بر شخصی بگید و جایزه بگیرید

0
0
پاسخ
1394-03-10 16:44

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.