1396-09-20 13:01
1003
0
47670
گزارش؛

گره کور کم‌آبی در شهرک تخصصی شیلات شهرستان گمیشان

تنها سایت پرورش میگو در شمال کشور در گمیشان احداث شده اما متأسفانه با وجود همه وعده‌ها، بومیان منطقه حتی از اشتغال در این مزارع پرورشی هم سهم چندانی ندارند و ساخت تنها شهرک تخصصی شیلات در این شهرستان پس از ۵ سال همچنان بلاتکلیف مانده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از تسنیم ، در کرانه‌های شرقی دریای خزر و در غرب استان گلستان، شهرستان گمیشان با همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و البته محرومیت‌ها وجود دارد. شهرستانی که از گذشته‌های دور اقتصاد مردم آن بر پایه صید و صیادی بنا گذاشته شده و حالا که دریا دیگر سخاوت گذشته را ندارد؛ ساحل‌نشینان با مشکلات زیادی روبرو هستند.

گمیشان، شهرستانی محروم و کم‌برخوردار از نظر شاخص‌های توسعه‌ای به شمار می‌رود که سطح برخورداری مردمانش از امکانات و خدمات نسبت به میانگین کشوری و حتی استانی، پایین‌تر است. نرخ بیکاری در این شهرستان ساحلی حدود 20 درصد گزارش می‌شود در حالی که ظرفیت‌های بکر و کم‌نظیری در بخش‌های مختلف وجود دارد.

پس از گذشت 5 سال، شهرک تخصصی شیلات تکمیل نشد

چند سالی هست که اراضی لم یزرع و شوره‌زارهای این منطقه تبدیل به تنها سایت پرورش میگو در شمال کشور شده که متأسفانه به رغم همه وعده و وعیدها، بومیان منطقه حتی از اشتغال در این مزارع پرورشی هم سهم چندانی ندارند و ارزش افزوده این محصول، تأثیری در بهبود معیشت و اقتصاد این مردم محروم و سخت‌کوش نداشته است.

در راستای روند توسعه‌ای سایت پرورش میگوی گمیشان، در هفته دولت سال 91 بود که کلنگ تنها شهرک تخصصی استان با کاربری شیلاتی در این منطقه و در محدوده‌ای به وسعت 20 هکتار به زمین زده شد و مردم منطقه حالا سرخوش از قول‌های مسئولان، چشم امید به آینده‌ای بهتر داشتند. اما حالا 5 سال از آن زمان می‌گذرد و هنوز شهرک تخصصی شیلات گمیشان به مرحله واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران نرسیده است.

بیکاری 20 درصدی در شهرستان گمیشان

امیرشیر توماج، فرماندار گمیشان از بالا بودن نرخ بیکاری در این شهرستان ساحلی می‌گوید. "نرخ بیکاری براساس اعلام اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این شهرستان 21.4 درصد است که با تلاش‌هایی که صورت گرفت توانستیم آن را به 20 درصد کاهش دهیم".

گمیشان از مزیت‌های خوبی برای توسعه به ویژه در بخش شیلاتی و هم‌چنین استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی این بخش برخوردار است اما با وجود این فرصت‎ها، مردم این شهرستان از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارند.

فرماندار گمیشان با اشاره به اولویت‌های این شهرستان برای توسعه به خبرنگار خبرگزاری تسنیم می‌گوید: چند اولویت اصلی و اساسی برای توسعه شهرستان در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها تکمیل شهرک صنعتی گمیشان است.

کم‌آبی، مشکل اصلی شهرک صنعتی گمیشان

توماج با یادآوری زمان کلنگ‌زنی این شهرک ادامه داد: با اینکه برق‎رسانی، گازرسانی و انتقال فیبرنوری به این شهرک انجام شده اما در زمینه تأمین آب، مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است، می‌گوید: مذاکراتی در این زمینه با دستگاه‌های متولی انجام شده و منتظر هستیم تا ببینیم نتیجه این گفت‌وگوها به کجا ختم می‌شود. در صورتی که تأمین آب شرب این شهرک انجام شود، امکان واگذاری عرصه به سرمایه‌گذاران و آغاز ساخت و سازها وجود دارد.

فرماندار گمیشان معتقد است شهرک صنعتی گمیشان با توجه به فعالیت‌های شیلاتی که در این شهرستان انجام می‌شود و توسعه سایت پرورش میگو، می‌تواند زنجیره تولید را در این شهرستان تکمیل کرده و منجر به تحول اقتصادی شود.

منبع تأمین آب در منطقه وجود ندارد

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان از پیگیری‌های زیادی که برای تأمین آب موردنیاز این شهرک انجام شده است، می‌گوید: "اقدامات زیادی صورت گرفته، حتی چاه هم حفر شده اما سفره آب زیرزمینی در این منطقه جواب نمی‌دهد و شوری آب موجود هم بالاست".

حجت الله خلیل‌زاده در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: چندین جلسه برای حل این مشکل به همراه نماینده مردم منطقه در مجلس با شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهری داشته‌ایم، با وجود قول‎هایی که داده شد اما هنوز کاری صورت نگرفته است.

وی چاره کار را با توجه به محدودیت منبع تأمین آب در منطقه، انتقال از بالادست می‌داند و می‌افزاید: شرکت شهرک‌های صنعتی متولی کار خارج از محدوده شهرک‌ها نیست بلکه دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان باید براساس قانون، خدمات را تا ابتدای شهرک‌ها بیاورند و سپس شرکت، کار انتقال آن به داخل شهرک را انجام خواهد داد. در مورد این شهرک، دستگاه‌های دیگر باید آب مورد نیاز را تأمین کنند. قرار شد براساس قول مسئولان از محل آب شیرین‌کن بندرترکمن، نیاز آبی شهرک برطرف شود و شرکت نیز به دنبال طراحی خط انتقال است.

خلیل‌زاده با بیان اینکه اجرای پروژه آبرسانی در داخل شهرک 6 ماه زمان می‌برد، می‌گوید: تأمین آب این شهرک، نیز به هماهنگی و صدور مجوزهای مختلفی دارد برای همین نمی‌توان زمان دقیقی را برای اتمام آن اعلام کرد اما از نظر اجرایی در صورت فراهم شدن شرایط، تنها 6 ماه زمان برای تکمیل پروژه آبرسانی مورد نیاز است.

وی به رغبت سرمایه‌گذاران برای حضور در این شهرک هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در صورت حل مشکلات این شهرک امیدواریم طی یک تا 2 سال آینده حداقل 10 تا 15 واحد صنعتی در این منطقه راه‌اندازی و فعال شود که می‌تواند بخشی از مشکل بیکاری این شهرستان را برطرف کند.

شهرک تخصصی شیلات یا شهرک صنایع غذایی

موضوع دیگری که درباره شهرک تخصصی شیلات مطرح شده، مجوزهای محیط زیستی آن است. در ابتدا قرار بود در این شهرک علاوه بر فرآوری و بسته‌بندی میگو، خوراک آبزیان و غیره، صنایع سلولزی از جمله ساخت قایق و توربافی هم ایجاد شود که به علت مخالفت محیط زیست با استقرار این‌گونه صنایع، این شهرک صرفاً شهرک صنعتی تولید موادغذایی با رویکرد شیلاتی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت شهرک‎های صنعتی استان گلستان دراین باره هم می‌گوید: براساس مجوزی که در کمیسیون ماده یک به تصویب رسید، می‎توانیم در این منطقه بیشتر صنایع غذایی مرتبط با شیلات را مستقر کنیم اما در عین حال احداث کارخانه‌هایی برای تولید قایق امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه می‌دهد: همچنین در این مجوز قید نشده که در این شهرک صرفا باید واحدهای تولید موادغذایی شیلاتی مستقر شود، بلکه ما براساس نیازهای موجود به صنایع غذایی مربوط به بخش شیلات مجوز خواهیم داد. برهمین اساس شاید نتوانیم از نظر اسمی شهرک تخصصی شیلات (با همه صنایع وابسته به این بخش) ایجاد کنیم اما تلاش ما براین است که از نظر شکلی و در مرحله اجرا به آن دست پیدا کنیم.

استاندار جدید گلستان هم در روزهای نخست حضور خود در گلستان، به گمیشان رفت و از سایت میگو و شهرک تخصصی این شهرستان بازدید کرد. بنا به گفته فرماندار، وی دستوراتی هم در این زمینه داد. باید دید پیگیری های سیدمناف هاشمی می تواند، هماهنگی بین دستگاهی در استان را برای به سرانجام رسیدن این پروژه ایجاد و مدیریت کند یا اینکه مسئولان استانی و متولی در زمینه تأمین آب برای چند سال دیگر، این ظرفیت را همچنان معطل نگه می‌دارند.

گزارش از فریده ستایشگر

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.