1396-05-25 12:33
965
0
42786
به مناسبت حضور کابینه جدید در مجلس؛

بررسی علل حذف طیب نیا از دولت/ بیماری قلبی یا اختلاف با تیم مشاوران روحانی

علت حذف طیب نیا به دلیل بیماری قلبی در حال مطرح می شود که به گفته محمدعلی نجفی تعداد زیادی از مسئولین مشکل قلبی دارند.

به گزارش گلستان ما به نقل از تیتریک، تقریباً همه کسانی که پیگیر مسائل اقتصادی و مسئولین این حوزه هستند هنگامی اکبر ترکان در برنامه تلوزیونی علت حذف علی طیب نیا از کابینه را بیماری قلبی وی عنوان کرد، این موضوع را باور نکردند.

اختلاف طیب نیا با تیم اقتصادی رئیس جمهور خیلی پیش از انتخابات سال 92 و پیروزی دکتر روحانی بوده است، زمانی که اطرافیان روحانی در مجمع تشخیص مصلحت به نظریه های نئوکلاسیکی و بازار آزاد متمایل شدند و طیب نیا بیشتر به نهادگرایی علاقه نشان داد.

علی طیب نیا نخبه دانشگاهی رشته اقتصاد بود که نخست به عنوان مشاور اقتصادی دکتر عارف در برنامه تلوزیونی مقابل محمد باقر نوبخت قرار گرفت و مناظره کرد، آن زمان کسی پیش بینی نمی کرد که این فرد به زودی سکان دار وزارت رقیب خود خواهد شد.

پس از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات سال 92 علی طیب نیا به عنوان گزینه وزارت اقتصاد و دارایی و نماینده اصلاح طلبان در دولت معرفی شد، این انتخاب از همان ابتدا هم خوشاینده عده ای از مشاوران اقتصادی رئیس جمهور مانند نوبخت، نهاوندیان و نیلی نبود، اما رای 274 عددی نمایندگان مجلس که رکورد دار میزان اعتماد در تاریخ انقلاب اسلامی است مخالفان وزیر اقتصاد را برای مدتی ساکت کرد.

طیب نیا بالاترین رای اعتماد انقلاب اسلامی را کسب کرد و به سرعت به مواجهه با بحران های اقتصادی هم چون تورم، نوسانات ارزی، تحریم و ... رفت اما با وجود کنترل بعضی از حوزه ها موفقیت چندانی در عرصه اقتصاد حاصل نشد و دولت را مجبور به اصلاح تیم اقتصادی خود کرد.

اختلافات وی با رئیس جمهور تقریباً از سال دوم دولت آغاز شد و با نامه رسمی که سه وزیر مطرح خطاب به رئیس جمهور نوشتند و در آن از ادامه وضعیت اقتصادی کشور ابراز نگرانی کرده بودند علنی شد، این اختلاف در ایام انتخابات 96 به اوج خود رسید که عملاً حمایت مستقیمی برای انتخاب مجدد روحانی از سوی طیب نیا صورت نگرفت.

اختلاف ریشه داری که بین تیم مشاوران روحانی هم چون نهاوندیان، ترکان، نوبخت و نیلی با علی طیب نیا بر سر مسائل کلان اقتصادی و اختیارات درخواستی وی در نهایت منجر به پیاده شدن او از قطار اعتدال شد.

علت حذف طیب نیا به دلیل بیماری قلبی در حال مطرح می شود که به گفته محمدعلی نجفی تعداد زیادی از مسئولین مشکل قلبی دارند و کابینه روحانی به طور میانگین بالاترین سن مدیریتی دولت را داراست و حتی در همین دوره تعدادی از وزار به دلایل مختلف در بیمارستان بستری شدند و خود نجفی در وضعیتی راهی ساختمان خیابان بهشت تهران است که در سن 66 سالگی دکترها وی را بهدلیل عارضه قلبی از فعالیت های اجرایی منع کرده بودند.

امروز در حالی کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی می شود که سکان اصلی اقتصاد به دست مشاوران رئیس جمهور است و با گرایشات شدید نئو کلاسیکی احتمال آن میرود که با یک روند آزادسازی قیمت ها مواجه خواهیم بود، موضوعی که وزیر پیشین اقتصاد در برابر آن مقاومت کرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.