1396-05-22 10:02
1787
0
42663
گزارشی از وضعیت بی آبی در گمیشان؛

«چارقلی» تشنه یک جرعه آب/ چشم امید مردم به تانکرهای آبرسانی است

حدود دوماهی است که تعدادی از روستاهای گمیشان از کم آبی رنج می برند و کار آبرسانی به این روستاها از طریق دو تانکر ۱۲ هزار لیتری و ۱۸ هزار لیتری انجام می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از مهر، مونا محمدقاسمی: «آب مایه حیات است»، این جمله‌ای است که روی اکثر پوسترهای شهری و شعارهای بهداشتی و سلامتی دیده می‌شود؛ اما برای درک واقعی این جمله نیازمند محروم شدن از آب به مدت چند ساعت و یا حتی چند روز هستیم تا واژه «حیات» در این جمله را کاملاً درک کنیم.

این روزها مردم بخشی از روستای «چارقلی» شهرستان گمیشان به‌خوبی این جمله را درک می‌کنند، نه‌تنها درک می‌کنند بلکه به مدت دو ماه است هرروز و هر شب از نعمت آب شرب طبیعی محروم هستند و آبرسانی به این روستا از طریق یک تانکر ۱۲ هزار لیتری شرکت اب و فاضلاب انجام می شود.

 چارقلی روستایی است که در چهار کیلومتری گرگان رود و پنج کیلومتری روستای خواجه نفس قرار دارد. وضعیت کمبود آب در برخی از مناطق شهرستان گمیشان آن‌چنان بغرنج بوده که گرمای طاقت‌فرسای یک روز گرم مردادی را به جان دل خریدیم و برای بررسی مشکلات این روستا راهی گمیشان شدیم.

شپش، ارمغان کم آبی

از همان ابتدای ورود به روستا علف‌های زرد خشک‌شده گوشه و کنار روستا تشنگی زمین این منطقه را فریاد می‌زند. سروصورت اکثر کودکان این روستا کثیف بوده و کثیفی لباس‌های برتنشان ناگفته‌های کمبود آب را برایمان روایت می‌کند.

 برخی از کودکان مدام سرهای خود یا بدنشان را می‌خارانند، کمی دقت که می‌کنیم می‌بینیم روی سر بعضی از کودکان تعدادی شپش هم خودنمایی می‌کنند.

خلیفه خاتون یکی از زنان روستای چارقلی است که خانه‌اش نزدیک تانکر آب مستقرشده در روستاست، روی سکوی خانه‌اش نشسته و نظاره‌گر ماست، به سراغش می‌روم و از وضعیت بی‌آبی می‌پرسم. این زن روستایی در رابطه با وضعیت بی آبی گفت: از وقتی‌که به یاد دارم ما هرساله در فصل تابستان با مشکل کم‌آبی مواجه می‌شویم.

بی آبی، علت کمر درد زنان روستا

وی ادامه داد: اگر شوهرانمان در خانه باشند و آب را از مسیر تانکر تا خانه بیاورند ما مشکلی نداریم اما وای به‌روزی که همسرانمان برای کار بیرون از خانه باشند، چراکه ما توانایی حمل این دبه‌های بزرگ آب را نداریم و اکثر زنان روستا بابت این قضیه کمردرد گرفته‌اند.

خلیفه خاتون گفت: در بیشتر مواقع تانکری که باید برای ما آب بیاورد آب را دیر می‌آورد و ما مجبوریم کودکان و رخت‌های کثیفمان را به منزل اقوام و فامیل ببریم تا در آنجا استحمام کنیم اما این کار را نمی‌توانیم همیشه انجام دهیم.

این زن روستایی بیان کرد: ما آب برای خوردن را باید خریداری کنیم و از طرفی دیگر آبمان قطع است اما برایمان فیش آب با مبلغ بالای ۱۵ هزار تومان صادر می‌شود.

خلیفه خاتون افزود: تمام خانه‌های این روستا آب انباردارند و اگر دولت این آب‌انبارها را پر کند ما مشکلی در این زمینه نداریم و با همان روزگار خود را سر می‌کنیم.

تمام خانه‌های این روستا آب انباردارند و اگر دولت این آب‌انبارها را پر کند ما مشکلی در این زمینه نداریم و با همان روزگار خود را سر می‌کنیم

وی با اشاره به تانکر آبی که در نزدیکی خانه‌اش قرار دارد، اظهار کرد: ۵۰ خانواده باید از آب این تانکر استفاده کنیم که تامین کننده ظرفیت ما نیست.

خلیفه خاتون گفت: اسهال، حساسیت پوستی و ... از جمله بیماری هایی است که در اثر استفاده از این آب گریبان مردم روستا را گرفته و پزشکان هم این امر را تایید کرده‌اند.

وی گفت: سال گذشته ما زنان روستا یک مینی‌بوس گرفتیم و به فرمانداری رفتیم اما فرماندار وقت از اتاق خود خارج نشد تا به مشکلات ما رسیدگی کند.

خلیفه خاتون ادامه داد: مدرسه‌ای که در این روستا وجود دارد در پایین‌ترین سطح بهداشت قرار دارد و انواع موش و حیوان‌های دیگر در آن دیده‌شده است.

وی افزود: آب‌رسانی سرویس‌های بهداشتی این مدارس بسیار نامناسب بوده و بسیاری از شاگردان این مدرسه چون نمی‌توانند از سرویس بهداشتی در طول مدتی که در مدرسه حضور دارند استفاده کنند بیمار می‌شوند.

هنوز صحبت‌هایم با خلیفه خاتون تمام نشده که نجمه یکی دیگر از زنان روستایی به جمعمان اضافه می‌شود. او هم از وضعیت بی‌آبی گلایه‌منداست و می‌گوید: بیش از ۱۰ سال است که ما با شروع فصل تابستان دچار مشکل کمبود آب می‌شویم.

وی با اشاره به تانکر آب که مردم در حال آبگیری از آن هستند، گفت: آب درون این تانکر قابل‌خوردن نیست اما افرادی هم که توانایی خرید آب‌معدنی را ندارند از همین آب برای شُرب استفاده می‌کنند و افرادی هم که توانایی مالی نسبتاً بهتری دارند از روستاهای مجاور آب خریداری می‌کنند.

نجمه ادامه داد: اکثر مردم این روستا بیکار هستند و تنها به شغل کارگری مشغول‌اند و سقف درآمدشان در طول روز بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است که سهم عمده این پول صرف خرید آب آشامیدنی و دوا و درمان می‌شود.

این زن روستایی یکی از راه های برطرف کردن این معضل کم‌آبی را راه اندازی آب شیرین کن عنوان کرد و گفت: مدت زمان زیادی است که چشم به راه راه اندازی این دستگاه هستیم اما مدام گفته می شود قطعات این دستگاه در گمرک مانده است.

۱۰ دقیقه‌ای از حضورمان در روستای چارقلی می‌گذرد و مردم روستا که گمان می‌کنند از دست ما کاری برای حل مشکل بی‌آبی‌شان ساخته است، به دورمان حلقه‌زده‌اند و هرکدامشان با لحنی دیگر جملات خلیفه خاتون و نجمه را بازگو می‌کنند.

از دهیار روستای چارقلی تعداد خانوار ساکن این روستا را جویا می‌شوم، می‌گوید ۷۰۰ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند و حدود دو ماه است که از اواسط ماه مبارک رمضان با مشکل کم‌آبی مواجه شده‌ایم.

اقای کُر افزود: البته مشکل کم‌آبی مسئله‌ای است که ما هرساله با شروع تابستان با آن مواجه می‌شویم اما امسال شدت آن بیشتر است.

وی با اشاره به تانکرهای آب مستقر در روستا اظهار کرد: برخی از کوچه‌ها و خیابان‌های ما تانکر ندارند و شرکت آب و فاضلاب با یک تانکر ۱۲ هزار لیتری هر چهار روز یک‌بار این تانکرها را پر از آب می‌کند اما این آب برای این تعداد خانوار کافی نیست.

دهیار روستای چارقلی افزود: ۱۵ روستا از انشعاب آبی که آب روستای ما از آن تأمین می‌شود استفاده می‌کنند اما این آب تا به روستای چارقلی برسد بر اثر فشار کم، کاهش پیدا می‌کند و ما هرساله این مشکل راداریم.

 کُر ادامه داد: ما انتظار داریم از لوله آبی که به سمت گمیشان می‌رود یک انشعاب برای روستای ما در نظر بگیرند و درنهایت یک ساعت آب گمیشان قطع شود تا ما هم از نعمت آب بهره مند شویم.

وی بابیان اینکه آب در روستاهای گمیشان باید سهمیه‌بندی شود، گفت: اسفندماه سال گذشته که فرماندار برای بازدید به این روستا آمده بود از ما پرسید بزرگ‌ترین مشکل شما چیست و ما گفتیم آب، اما فرماندار گفت وسط زمستان نگران مشکل آب هستید که ما هم در جواب گفتیم ما در تابستان با مشکل آب مواجه می‌شویم.

دهیار روستا ادامه داد: ما علاوه بر قطعی آب با مشکل قطعی برق هم مواجه هستیم و در طول شبانه روز چندین بار برق ما قطع می شود.

فرمانده سپاه شهرستان گمیشان که در این منطقه حضور داشت، در رابطه باکم آبی روستاهای گمیشان اظهار کرد: چند روز مانده به عید فطر از موضوع کم‌آبی روستای چارقلی مطلع شده و با یک تانکر ۱۸ هزار لیتری به کمک مردم این منطقه آمده‌ایم، این تانکر در روز ۴ الی پنج نوبت با همکاری آبفا آبگیری می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

باقر محمدیان افزود: سپاه از مردم و برای مردم است و بر اساس رسالت و تکلیف خود عمل می‌کند، به همین دلیل هر زمان که این روستاها اعلام نیاز به آب کردند ما تا جایی که توانستیم به آن‌ها کمک کردیم.

توماج فرماندار گمیشان هم در رابطه با این مشکل به خبرنگار مهر گفت: مردم حق‌دارند نسبت به وضعیت کم‌آبی گله‌مند باشند و علت کمبود آب روستای چهارقلی این است که این روستا در پایان لوله انشعاب استفاده از آب قرار دارد.

امیر شیرتوماج افزود: چند عامل دست‌به‌دست می‌دهد تا مشکل کم ابی در روستاهای گمیشان رخ دهد که مهم‌ترین این مسئله نبود بارندگی است.

وی ادامه داد: گرمی هوا، نبود بارش باران، مصرف بی‌رویه آب، کشت شالی، رعایت نکردن فرهنگ مصرف آب، فروش آب توسط برخی از مردم، نصب پمپ آب غیرمجاز و ... ازجمله مهم‌ترین دلایل کم‌آبی در روستاهای گمیشان است.

آب‌شیرین کن هفته دولت افتتاح می شود

توماج گفت: برای برطرف کردن مشکل کم آبی مردم راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته ایم.

وی افزود: در برنامه میان مدت از سپاه و بسیج خواستیم تا پای کار بیایند که سپاه یک ماشین ۱۸ هزار لیتری برای آبرسانی در نظر گرفت و دهیاری ها مکلف شدند تا مخازنی را برای استفاده از اب تعبیه کنند.

فرماندار گمیشان با بیان اینکه مدیریت آبفا باید همکاری لازم در زمینه آبرسانی به روستاها را داشته باشد، اظهار کرد: با کمک سپاه آبرسانی به ۱۱ روستا را آغاز کردیم و در برخی موارد از ایستگاه آتش نشانی گمیش تپه آب برداشت کردیم.

وی در رابطه با دستگاه آب شیرین کن نیاز آباد گفت: برای راه اندازی دستگاه آب شیرین کن نیازمند یک قطعه هستیم که این قطعه خریداری شده و در گمرک است و به محض ترخیص شدن آن این دستگاه آب شیرین کن راه اندازی می شود ودر هفته دولت افتتاح می شود.

نیازمند فرهنگ سازی مصرف آب هستیم

توماج با تاکید بر اینکه نیازمند فرهنگسازی مصرف آب هستیم، ادامه داد: متاسفانه شاهدیم زمانی که مردم انتهای روستا آب ندارند یک کارواش در ابتدای روستا فعالیت می کند.

وی افزود: برای فرهنگ سازی مصرف صحیح آب با علما وارد مذاکره شده ایم چرا که آبی که استعمال می شود مربوط به جمعیت انسانی است.

فرماندار گمیشان اظهار کرد: متاسفانه دام های شهرستان گمیشان هم از آب شرب مردم گمیشان استفاده می‌کنند و این در حالی است که باید آب مصرفی دام را از آب شرب جدا کنیم.

قول می دهم سال آینده مشکل کم آبی نداشته باشیم

توماج گفت: به مردم گمیشان قول می‌دهم در سال آتی مشکل کم آبی نداشته باشیم چرا که برای تامین آب و برق اعتبارات خوبی دریافت کرده ایم.

وی افزود: مردم این روستاها قانع هستند و اگر در طول شبانه روز تنها چند ساعت هم آب داشته باشند می توانند به کارهای خود رسیدگی کنند.

فرماندار گمیشان با بیان اینکه مبارزه با کم آبی عزم همگانی را می طلبد، اظهار کرد: از مدیرکل آبفا خواسته ایم با ساعت بندی زمان استفاده از آب این معضل را حل کنند تا در فواصل زمانی مشخص آب به همه روستاها برسد.

وی تاکید کرد: من آمادگی لازم را دارم تا برای حل مشکل کم آبی مردم هر کاری را که لازم باشد انجام دهم.

جمله معروف «آب در کوزه و ما گردجهان می گردیم» روایت کننده حال و روز این روزهای مردم روستای چارقلی و روستاهای اطراف آن است. روایتی که با مدیریت و زمان بندی استفاده بهینه از آب در روستاهایی که از انشعاب مشترک استفاده می کنند تا حدوی می تواند این مشکل را حل کند.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.