1397-07-29 17:55
1366
0
58039
سرنوشت نامعلوم آخرین پناهگاه مرال؛

خداحافظی مرال‌ها از گلستان قوت گرفت/ متولی گوزن‌های قرمز مشخص نیست

سرنوشت نامعلوم مدیریت آخرین پناهگاه گوزن قرمز ایران شائبه خداحافظی همیشگی مرال‌ها با زیستگاه ۴۰ ساله شان و خالی شدن پارک جنگلی قرق از گوزن‌های قرمز را قوت بخشیده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از مهر، زهرا بهرامی: تعداد مرال‌های قرمز پارک جنگلی از ۴۰ راس در سال ۱۳۵۲ به ۱۰ راس رسیده است و هم‌اکنون در حالی که اهالی بومی مخالف انتقال گوزن‌های قرمز از این پارک جنگلی هستند، اما و اگرهایی درخصوص ماندن مرال‌ها مطرح می‌شود.

گوزن‌های قرمز ۴۷ سال قبل به پارک جنگلی قرق آورده شدند و سه هکتار از این پارک جنگلی به آخرین پناهگاه گوزن های قرمز ایران تبدیل شد، در این مدت تعداد مرال‌های قرمز سیر نزولی داشت به گونه‌ای که از ابتدای دهه ۹۰ به بعد آمار گوزن‌های پارک جنگلی قرق از ۳۳ راس به ۱۰ راس رسیده است.

بر اساس آمار منتشر تعدادی از این گوزن‌ها به دلیل بیماری یون تلف و تعدادی هم به پارک ملت تهران، ارسباران و زیستگاه‌های شاهرود منتقل شده اند.

آخرین انتقال مرال‌ها از پارک جنگلی قرق روزهای پایانی مردادماه امسال اتفاق افتاد که با مخالفت اهالی بومی و اعضای شورای شهر قرق همراه بود که در نهایت با پادرمیانی مدیرکل فرهنگی- اجتماعی استانداری گلستان دو راس گوزن قرمز از پناهگاه شان در قرق به یک مرکز نگهداری حیوانات (بخش خصوصی) در کردکوی منتقل شدند.

بارها با انتقال مرال‌ها از قرق مخالفت کردیم

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قرق در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به دلایل نامشخص مرال‌های قرمز از پارک جنگلی قرق در حال انتقال هستند در حالی که این گوزن‌های قرمز به برند شهر تبدیل شده‌اند.

محمدعلی پودینه افزود: از حدود پنج ماه قبل موضوع انتقال این گوزن‌ها به کردکوی مطرح شد و اکیپی برای انتقال به محل اعزام شدند که همان زمان هم مخالفت خود را به اداره کل محیط زیست گلستان اعلام کردیم.

اداره کل محیط زیست گلستان یکبار به بهانه بیماری «یون» قصد داشت مرال‌ها را از قرق خارج کند و این بار هم اعلام می‌کند دیگر توانایی و بودجه کافی برای تامین علوفه مرال‌ها ندارد 

وی ادامه داد: دوباره چند ماه بعد همان گروه برای انتقال سه راس مرال به کردکوی، آمدند که این بار هم با مخالفت اعضای شورا و اهالی قرق مواجه شدند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قرق با اشاره به این‌که بارها مخالفت خود با انتقال مرال‌ها را اعلام کرده‌ایم، گفت: اداره کل محیط زیست گلستان یکبار به بهانه بیماری «یون» قصد داشت مرال‌ها را از قرق خارج کند و این بار هم اعلام می‌کند دیگر توانایی و بودجه کافی برای تامین علوفه مرال‌ها ندارد و به همین دلیل تصمیم گرفته‌اند که این گوزن‌های قرمز را منتقل کنند.

وی با بیان این‌که به گفته کارشناسان اگر بیماری یون در مرال‌های قرق صحت داشت نباید زاد و ولدی اتفاق می‌افتد، اما بیماری صحت ندارد، اضافه کرد: ما از بودجه امسال دو میلیون تومان برای تامین علوفه مرال‌ها درنظر گرفته‌ایم و تلاش داریم بتوانیم این برند را برای شهرمان حفظ کنیم.

پودینه تصریح کرد: به شدت با انتقال مرال‌ها از قرق مخالف هستیم و در آخرین انتقال هم فقط به توصیه مدیرکل فرهنگی- اجتماعی استانداری گلستان برای جلوگیری از ایجاد تنش اجتماعی، کوتاه آمدیم و با انتقال آن دو راس موافقت کردیم.

جابه‌جایی مرال‌ها اتفاق جدیدی نیست

مخالفت و اعتراض اهالی بومی و اعضای شورای شهر قرق در حالی اتفاق افتاده که رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان معتقد است؛ جابه‌جایی و انتقال مرال‌های قرمز از قرق اتفاق جدیدی نیست.

محمود شکیبا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: جابه‌جایی مرال‌ها اتفاق جدیدی نیست و در دو دهه گذشته حداقل ۲۰ گوزن قرمز از مرکز نگهداری قرق به سایر نقاط کشور از جمله ارسباران، قزوین و ... جهت تکثیر فرستاده شده‌اند.

وی افزود: اگر قرار باشد همه مرال‌ها در پارک جنگلی بمانند از حد ظرفیت خارج می‌شود و رسیدگی به گوزن‌های قرمز سخت می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان با تاکید بر این‌که هرچه تعداد مراکز تکثیر بیشتر باشد و مرال‌ها به آنجا منتقل شود به نفع ماست، ادامه داد: با توجه به درخواست‌های بخش خصوصی و مجوزی که از سوی سازمان صادر می‌شود ما می‌توانیم مرال‌ها را به سایر نقاط منتقل کنیم.

وی یادآور شد: در آخرین مجوز، اجازه انتقال ۶ مرال از قرق داده شده که تاکنون سه راس (یک نر قبل از سال و دو ماده در روزهای پایانی مردادماه) منتقل شده اند.

شکیبا توضیح داد: دو نوع درخواست برای دریافت مرال‌ها به دست ما می‌رسد یکی درخواست برای نگهداری، تکثیر و فروش و یک نوع درخواست فقط برای نگهداری؛ درخواست انتقال به کردکوی صرفا برای نگهداری است که با آن موافقت شده است.

وی اضافه کرد: یک فرد علاقمند که از تمکن مالی خوبی هم برخوردار است تقاضای نگهداری مرال داشته؛ ماهم با این موضوع مخالفتی نداریم چون معتقدیم بخش خصوصی به خوبی از آن ها نگهداری می‌کند.

بیماری یون در مرال‌ها تایید نشد

وی به موضوع بیماری یون هم اشاره و بیان کرد: از علائم اولیه در مرال‌ها به بیماری یون مشکوک شدیم که خوشبختانه این بیماری از سوی دامپزشکی تایید نشد.

شکیبا تصریح کرد: یک مقطع به دلیل ضعیف شدن مرال‌ها و بیماری که به نظر می‌رسید بیماری یون باشد؛ تلاش داشتیم قرق را تخلیه کنیم و بعد از ضدعفونی مرال‌ها را برگردانیم.

اگر منابع طبیعی به هر دلیلی نخواهند از مرال‌ها نگهداری کنند در آن شرایط مجبور به واگذاری تمام مرال‌ها به بخش خصوصی و یا انتقال آن‌ها به خارج استان می‌شویم

وی گفت: فکر نمی‌کردیم کسی علاقمند باشد مرال‌ها در پارک جنگلی قرق بمانند و برای مردم هم بود و نبود گوزن‌ها قرمز تفاوتی داشته باشد؛ اما اعضای شورای شهر جلو آمدند و گفتند: «مرال‌ها برند شهر ماست دوست داریم اینجا بمانند».

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان افزود: به آن‌ها اعلام کردیم فعلا جابه‌جایی را متوقف می‌کنیم تا ببینیم شما چه می‌کنید و حتی به آن‌ها پیشنهاد دادیم همانگونه گه شهرداری گرگان مدیریت پارک جنگلی النگدره را تحویل گرفته، شماهم پارک جنگلی قرق را از منابع طبیعی تحویل بگیرید تا بتوانید با دقت بیشتری از مرال‌ها مراقبت کنید.

وی ادامه داد: اما در این مدت (از قبل از عید تاکنون) هیچ اتفاق جدیدی نیفتاد. وقتی در زمان جابه‌جایی دو مرال ماده اعتراض کردند به آن‌ها اعلام کردیم در این مدت آیا یک دسته علف برای مرال‌ها آورده‌اید؟ یکبارنگران وضعیت گوزن‌ها شده‌اید؟ با این شرایط چرا باید بپذیریم شما علاقمند ماندن مرال‌ها هستید و باید به شما اجازه اظهار نظر و دخالت بدهیم که خوشبختانه اعضای شورای شهر کوتاه آمدند و دو مرال منتقل شد.

شکیبا در پایان خاطرنشان کرد: تمام مسئولیت نگهداری مرال‌ها با منابع طبیعی است و اگر آن‌ها به هر دلیلی نخواهند از مرال‌ها نگهداری کنند ما نمی‌توانیم آن‌ها را مجبور کنیم و در آن شرایط مجبور به واگذاری تمام مرال‌ها به بخش خصوصی و یا انتقال آن‌ها به خارج استان می‌شویم چراکه محل نگهداری دیگری در استان نداریم.

مرال‌ها را به امانت آورده‌اند

صحبت‌های  رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان شائبه انتقال تمام مرال‌ها را که از سوی اعضای شورای شهر قرق مطرح شده بود، قوت بخشید اما شکیبا توپ مسئولیت نگهداری گوزن‌های قرق پارک جنگلی قرق را در زمین اداره کل منابع طبیعی گلستان انداخت موضوعی که ابوطالب قزلسفلو آن را تایید نکرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متولی مرال‌ها محیط زیست است و آن‌ها را به امانت به پارک جنگلی قرق آورده‌اند تا مردم از دیدن گوزن‌ها لذت ببرند هر زمان هم تشخیص بدهند مرال‌ها را می‌برند.

ابوطالب قزلسفلو افزود: پارک جنگلی قرق ردیف اعتباری دارد و هرساله در ردیف اعتباری آن مبلغی برای تامین علوفه مرال‌ها درنظر گرفته می‌شود و مشکلی برای تامین خوراک آن‌ها وجود ندارد.

وی بدون اشاره به رقم ریالی درنظر گرفته شده برای تامین علوفه، گفت: در ۴۰ سال گذشته هر سال مبلغی برای علوفه مرال‌ها اختصاص یافته و امسال هم تا پایان سال تامین علوفه آن‌ها در بودجه دیده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: هم اکنون اداره کل میراث فرهنگی گلستان متقاضی گرفتن مدیریت پارک جنگلی قرق و احداث موزه روستایی است که مطالعات آن در حال انجام است و در این شرایط امکان واگذاری مدیریت این پارک به شهرداری وجود ندارد.

صحبت‌های قزلسفلو و سرنوشت نامعلوم مدیریت آخرین پناهگاه گوزن قرمز ایران (پارک جنگلی قرق) نگرانی خالی شدن زیستگاه مرال‌ قرمز در گلستان و انتقال ۱۰ گوزن باقی مانده در پارک جنگلی قرق را قوت بخشیده؛ آن هم در شرایطی که محیط زیست و منابع طبیعی گلستان در حال پاس دادن توپ ماندن یا نماندن مرال‌ها در گلستان در زمین یکدیگر هستند.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.