1394-06-21 08:21
1740
1
20359
بیستم شهریور ماه؛

روز گرگان، روزی کم فروغ و تشریفاتی

بیستم شهریور ماه بنا به انتخاب کمیته نامگذاری شورای شهر گرگان، روز گرگان نامیده شده اما همه در انتظار برنامه ای ویژه بودند که در حسرتش ماندند.

به گزارش گلستان ما به نقل از کاسپین، شهر گرگان که پیش از سال ۱۳۱۶ به نام اِسترآباد نام داشت در ۲۰ شهریور این سال به گرگان تغییر نام داد و در سال ۱۳۸۹ کمیته نامگذاری شورای اسلامی شهر گرگان که قصد انتخاب روزی را به نام بزرگداشت روز گرگان داشتند بالاخره قرعه با سلیقه این عزیزان به نام همین ۲۰ شهریورماه افتاد و روز گرگان نام گرفت.

هرچند دو نکته مهم در این نامگذاری مورد انتقاد فرهیختگان و نخبگان استان گلستان و به ویژه شهر گرگان قرار گرفت که باختصار به آن می پردازیم:

برخی از نخبگان گرگان معتقدند برای انتخاب روزی به نام روز بزگداشت گرگان بهتر بود روزی انتخاب شود که یادآوری آن روز تداعی کننده افتخار و عزت ملی و دینی در میان مردم و همچنین تعظیم شعائر اسلامی شود تا ضمن یک اقدام اجتماعی و مدنی پیوستی فرهنگی و دینی نیز به این حرکت الصاق می شد.یا حداقل با حضور مشاهیر پرشمار این شهر، زادروز یکی از این مشاهیر به عنوان روز گرگان انتخاب می شد.

گروهی دیگر از نخبگان این شهر که فعال در عرصه تاریخ نگاری هستند معتقدند این روز نه تنها افتخاری برای گرگان نیز بلکه به نوعی ریشه در یک اشتباه تاریخی دارد. آنها معتقدند تغییر نام اِسترآباد به گرگان به دلیل عدم فهم درست معنای اِسترآباد توسط مسئولان وقت فرهنگستان بوده و آنها معنای آن را با اشتباه در اعراب همزه اول به معنای سرزمین پرورش قاطر و… اشتباه گرفته اند و به همین دلیل آن را تغییر داده اند.

به هر روی حال که ۲۰ شهریور به نام روز گرگان انتخاب شده است لازم است مسئولان این شهر برای بزرگداشت ان مراسم بزرگ و باشکوهی برای آن برگزار کنند و به نوعی آن را در بطن جامعه باور پذیر کرده و جا بیندازند تا از حالتی نمادین خارج شود.

شورای اسلامی شهر گرگان بنا به گفته علیرضا پزشکپور برنامه هایی را برای این روز تدارک دیده است که عبارت است از اجرای موسیقی، نمایش، ورزش های باستانی، شعر و قصه خوانی با گویش گرگانی، برگزاری مسابقات فرهنگی و جشنواره های وبلاگ نویسی و اینستاگرام در بخش فرهنگی و اجرای نمایش خیابانی، بازی های بومی و محلی گرگان قدیم و حضور تن پوش های عروسکی در پارک شهر در بخش میدانی، نمایشگاه با موضوع صنایع دستی، نمایشگاه عکس با موضوع ‘گرگان دیروز، گرگان امروز و گرگان فردا’ که به نظر می رسد برنامه هایی نمادین و خرد و سطح پایین است.

درنهایت به این برنامه ها می توان نمایشگاه و فروشگاه دائمی محصولات آموزشی و کمک آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را اضافه کرد که متاسفانه در عین مثبت بودن و فرهنگی بودن اقدامات هیچ ارتباطی با بزرگداشت روز گرگان و موضوع آن ندارد.

امیدواریم مسئولان با نگاه مسئولانه تری در این موضوع نسبت به برنامه ریزی و طراحی برنامه های بزرگ، مرتبط و خاطره انگیزی اقدام کنند.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

امیر

نخبگان ؟حتما شما و دار و دسته تون نخبه اید ؟

0
0
پاسخ
1394-06-22 04:39

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.