1394-06-10 07:34
6457
1
19858
از بلاتکلیفی بیماران در پذیرش اورژانس تا پزشکان نه چندان حاذق؛

بایدها و نبایدهای اورژانس بیمارستان «حکیم جرجانی» در گرگان + تصاویر

بلاتکلیفی بیماران در پذیرش اورژانس و پزشکانی نه چندان حاذق حکایت این روزها بیمارستان «حکیم جرجانی» است که تحت پوشش تامین اجتماعی استان گلستان قرار دارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، جالب اینجا است، دور بودن این بیمارستان از محیط شهری هم دلیلی نمی‎شود که خلوت باشد، عده‎ای بر صندلی‎های معدودی که در بخش اورژانس قرار گرفته نشسته‎اند و عده‎ای از بیماران نیز به دلیل پیدا نشدن مکان برای نشستن، ایستاده هستند تا صدای‌شان کنند.

 در همین حال، شاهد گفت‎وگوی زنی با پذیرش بیمارستان هستم که از وی دفترچه‎اش را طلب می‎کند، اما پرستار زنی که در اتاقک پذیرش حضور دارد منکر دریافت دفترچه می‎شود، زن به داخل اورژانس می‎رود و با تعجب می‎بیند که دفترچه‎‎ای که به زن سپرده در دست پرستار مردی است که اسامی بیماران را صدا می‎کند.

یکی از بیماران که ایستاده منتظر نوبت مراجعه به داخل مطب اورژانس است، با اشاره به شرایط نامناسب پذیرش این بیمارستان گفت: مراجعه زیاد بیماران به این بیمارستان موجب شده تا شرایط مناسبی برای پذیرش بیماران مهیا نشود.

م. بزی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: الان بچه‎ام که شدیدا تب دارد و با حالت تهوع شرایط مناسبی ندارد به دلیل نبود جا مجبور است، ایستاده منتظر باشد تا نوبت معاینه‎اش شود.

*اکثر مراجعان این بیمارستان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

وی ادامه داد: اکثر مراجعان به این بیمارستان کسانی هستند که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و بسیاری نیز به دلیل رایگان بودن خدمات پزشکی در این مکان حضور می‎یابند و همین موضوع موجب می‎شود بسیاری از بیماران غیر اورژانسی نیز در این مکان حضور یابند.

بزی در ادامه تصریح کرد: این بیمارستان روز و شب ندارد، من هر زمانی که ناگزیر شدم به این مرکز درمانی بیایم، شاهد حضور انبوه بیماران بوده‎ام و همین موضوع، بسیاری از مراجعان را به سختی می‎اندازد.

یکی دیگر از مراجعان که از مطب پزشک اورژانس خارج شده، از رسیدگی پزشک گله‎مند است، وی که پسرش را برای معاینه پیش پزشک برده، می‎گوید، پزشک مورد نظر حتی کودک وی را معاینه نکرده است.

س. صداقت ادامه داد: کودکم از ناحیه معده اذیت می‎شود، نزد پزشک متخصص نیز رفته‎ام اما امشب به دلیل درد بسیار معده کودک و فقدان دسترسی به پزشک متخصص به بخش اورژانس این بیمارستان آمده‎ام اما پزشک اورژانس به من گفت که برای چه بچه‎ات را اینجا آوردی ببر پیش پزشک متخصص.

وی یادآور شد: این پزشک حتی فرزندم را معاینه نکرد و با لحن نه‌چندان خوبی به من عتاب کرد، تنها هنر وی این بود که سریعا برگه دفترچه را کند و بعد هم بدون اینکه دارویی برای فرزندم تجویز کند از من خواست که بیرون بروم.

به نظر می‎رسد، برخورد پزشک مورد نظر برگرفته از نگاهی است که تصور می‎کند، خدماتی که این بیمارستان ارائه می‎کند رایگان است در حالی که ماهانه مبالغ سنگینی تحت عنوان بیمه از افراد تحت پوشش برداشته می‎شود.

*فقدان تریاژ در بخش اورژانس بیمارستان حکیم جرجانی گرگان

بیمار دیگری، در حالی که شکم خود را با دست گرفته، در گوشه‎ای ایستاده است و به دور خود می‎پیچد، با این اوضاع به همراه وی گفتم چه شده است؟ وی اذعان کرد: احتمالا بیماری وی مسمومیت است.

حسین وکیلی با اشاره به طولانی شدن مدت انتظار برای معاینه بیمار توسط پزشک عمومی و دیگر اقدامات پزشکی از نحوه رسیدگی به بیماران در این بیمارستان انتقاد کرد.

وی یادآور شد: باید در بخش اورژانس بر حسب اهمیت و فوریت بیماران را اولویت‎بندی کنند و بر این اساس بیماران پذیرش شوند، در حالی که چنین موضوعی رعایت نمی‎شوند.

بدون شک نخستین موضوع در استاندارد خدمات درمانی اورژانس، موضوع تریاژ است، بخشی که این بیمارستان از آن غافل شده و باید با راه‎اندازی آن بر حسب اولویت، بیماران خود را راهی بخش‎‎های مورد نظر کرده و با این کار حتی از تجمع بیماران نیز در بخش اورژانس جلوگیری کند.

اگر چه وجود بیمارستان تامین اجتماعی را می‎توان یکی از مهم‎ترین ظرفیت‎های پزشکی گلستان قلمداد کرد اما مسئولان این مرکز درمانی می‎توانند با مدیریت بهتر بخش‎های آن، مسیر را برای خدمت‎رسانی بهتر و بیشتر به بیماران گلستانی مهیا سازند و از نارضایتی‎های موجود بکاهند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

محسن

دکتر ریاحی بیداری؟

0
0
پاسخ
1394-06-10 18:23

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.