1394-02-13 11:58
4980
0
14162
با نویسندگی رضا مقصودلو؛

اولین کتاب تاریخ سرخنکلاته "سرخنکلاته در دهه 20" منتشر شد

نوشتن کتاب به لحاظ ماندگاری این محصول فرهنگی و همچنین نیاز به تحقیق و پژوهش و بررسی درباره موضوع آن، حرکتی تاثیرگذار و حائز اهمیت است. دقیقا به دلیل همین ویژگی ها نیز هست که اکثر افراد نوشتن کتاب را از آرزوهای دست نیافتنی خود می دانند و در واقع نویسندگان کتاب را باید به نوعی جزء نخبگان فکری و فرهنگی یا علمی یک جامعه دانست.

به گزارش گلستان ما، طی روزهای اخیر خبری که حدوداً از یک سال قبل منتظر شنیدنش بودیم، بالاخره دریافت شد و آن هم انتشار اولین کتاب مختص تاریخ شهرمان است که با نام «سرخنکلاته در دهه بیست» منتشر شده است. اگر چه به دلایل مختلف هنوز خیلی زود است که درباره محتوای این کتاب نظر بدهیم یا قضاوت کنیم ، اما این حرکت فرهنگی به چند دلیل واقعاً شایسته تقدیر است و جا دارد پیش از پرداختن به معرفی کتاب و نویسنده آن، به این نکات اشاره ای بکنیم.

  نوشتن کتاب به لحاظ ماندگاری این محصول فرهنگی و همچنین نیاز به تحقیق و پژوهش و بررسی درباره موضوع آن، حرکتی تاثیرگذار و حائز اهمیت است. دقیقا به دلیل همین ویژگی ها نیز هست که اکثر افراد نوشتن کتاب را از آرزوهای دست نیافتنی خود می دانند و در واقع نویسندگان کتاب را باید به نوعی جزء نخبگان فکری و فرهنگی یا علمی یک جامعه دانست.

با این مقدمه، حرکت فرهنگی نویسنده این کتاب یعنی"رضا مقصودلو " را باید برآمده از فکر یک نخبه دلسوز و علاقمند به حفظ و انتقال تاریخ فرهنگی سرخنکلاته به نسلهای بعد دانست. 

   اگر چه در گذشته نیز افرادی مانند استاد اسدالله معطوفی (پژوهشگر و مردم شناس گرگانی) نیز اثری پژوهشی مانند کتاب "سرخنکلاته، زیارت، شاهکوه" را منتشر کرده اند، اما قطعاً این اثر جدید و اختصاصی درباره سرخنکلا موجب ماندگاری یاد و نام مقصودلو در میان مردم و بخصوص جوانان و فرهنگدوستان سرخنکلایی خواهد شد.

   نکته دیگر اینکه با وجود دهها و شاید صدها سرخنکلایی توانمندی که بصورت بالقوه می توانند چنین کارهای ماندگاری را برای سرخنکلا انجام دهند و در واقع فرهنگی بودن مردم سرخنکلا را - نه در حرف و ادعا بلکه در واقعیت و عمل - به اثبات برسانند، این اقدام مهندس مقصودلو می تواند آغازگر یک جریان فرهنگی و در واقع شروعی "جریان ساز" باشد. زیرا بدون شک نظیر خاطرات تاریخی ایشان از دهه های گذشته که قالب شکل گیری این کتاب قرار گرفته است در ذهن و دل پیرمردان و پیرزنان سرخنکلایی دیگر نیز ، فراوان است. 

   ساده ترین روش هم این است که جوانها خاطرات مندرج در صفحات این کتاب را برای بزرگترها بخوانند تا ببینند با این یادآوری، هر یک از آنها نیز چه خاطرات فراوان و زیبایی را برای تکمیل تاریخ سرخنکلا و نوشتن کتابهای دیگر به یاد می آورند.

  اما معرفی کتاب و نویسنده آن؛ 

    مهندس رضا مقصودلو ، نویسنده کتاب که یک سرخنکلایی اصیل و تحصیل کرده می باشد، متولد سال 1311 هستند که هم اکنون در سن و سال بیش از 80 سالگی به سر می برند. ایشان فرزند مرحوم « شیخ مرتضی مقصودلو » از موثرین فرهنگی سرخنکلا می باشند که به حق می توان ایشان را در بین چهره های فرهنگی شهرمان جزء « السابقون» دانست. 

   "مهندس رضا" اولین سالهای تحصیل را در دبستان " حافظ " سرخنکلاته طی کرده و سپس به گرگان و تهران برای ادامه تحصیل رفته اند. ایشان بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی به گرگان بازگشته و تا سال 1368 که بازنشسته شده اند، در ادارات مختلف گرگان شاغل بوده اند.

   اما کتاب "سرخنکلاته در دهه بیست" در صفحه اول با عنوان: «پژوهشی پیرامون تاریخ، اوضاع اجتماعی، اقتصادی و آداب و رسوم مردم سرخنکلاته گرگان» به مخاطب معرفی می شود. این کتاب که توسط انتشارات "پیک ریحان" گرگان به چاپ رسیده برای اولین بار در سال 1393 و در 136 صفحه منتشر شده و قیمت آن نیز 8500 تومان می باشد. 

  در قسمت بعد فهرست مطالب کتاب دیده می شود که شامل دو فصل می باشد. فصل اول با عنوان "بررسی اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی" در واقع مطالبی درباره تاریخچه شکل گیری و همچنین تحولات تاریخی در دوره های مختلف قریه ی سرخنکلاته است که نیم نگاهی هم به ذکر نام شخصیتهای تاریخی سرخنکلاته داشته و مانند فصل دیگر بیشتر مبتنی بر خاطرات است.

   فصل دوم این کتاب که با عنوان "از هر دری سخنی" تدوین شده است نیز صرفاً بیان خاطرات نویسنده از آن دوران است که برای هر خاطره نامگذاری خاصی انجام شده و برخی از این نامگذاری ها و حتی محتوای مطالب قابل تامل و نقد به نظر می رسد که البته در این مجال نمی گنجد.

  اما خوانندگان کتاب قبل از آغاز مطالعه این دو فصل می توانند مقدمه نویسنده برای کتاب و معرفی ایشان از زبان خودشان را نیز بخوانند.

  شما همشهریان سرخنکلایی می توانید برای تهیه کتاب "سرخنکلاته در دهه بیست" با مراجعه به فرهنگی فعال و پیشکسوت شهرمان یعنی رحمت الله مقصودلو باباخانی با ایشان هماهنگ نمایید./ sorkhankola.blog.ir

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.