1393-10-06 11:34
5922
0
7818
به گزارش نیلکوه؛

پرورش قارچ درآمد جانبی برای بانوان خانه‌دار در گالیکش

پرورش قارچ خوراکی می‌تواند محرک موتور اشتغال در گالیکش باشد.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه،  استفاده از قارچ‌های خوراکی به‌عنوان غذا و دارو از قدیم توسط مردم دنیا استفاده می‌شده و در کشور ما نیز این محصول جزو منابع مهم غذایی به شمار می‌رود.

در ایران مصرف قارچ‌های خوراکی به‌عنوان منابع غذایی مهم و بمب پروتئین در سبد غذایی خانواده‌ها پررنگ‌تر شده است. افزایش تقاضا برای این محصول ازیک‌طرف و جمعیت فراوان فارغ‌التحصیلان در بخش کشاورزی و منابع طبیعی باعث شده واحدهای كوچك توليد قارچ خوراكی رشد فراوانی داشته باشند.

با توجه به ظرفیت‌های شهرستان گالیکش در راستای توليد و پرورش قارچ خوراكی می‌توان با توليد اين محصول به‌صورت خانگی و صنعتی زمینه‌ساز اشتغال‌زایی نيز شد.

ناحیه مقاومت بسیج سپاه گالیکش با برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارائه تسهیلات مقدمات این فعالیت را در این شهرستان ایجاد کرده است.

pghbbshg 1

خانم سکینه غفاری کارشناس ارشد کشاورزی و مدرس کلاس‌های آموزشی پرورش قارچ بسیج گالیکش در این خصوص به نیلکوه گفت: در حال حاضر بانوان گالیکش با دریافت تسهیلات از بسیج این شهرستان 10 کارگاه پرورش قارچ ایجاد کرده‌اند.

تولید قارچ در هر فضای سرپوشیده و دارای آب و برق امکان‌پذیر است

غفاری با اشاره به اينكه تولید قارچ در هر فضای سرپوشیده و دارای آب و برق امکان‌پذیر است گفت: بهتر است خانواده‌ها تولید قارچ را از محل‌های کوچک یا محیط‌های خانگی ضمن شرکت در کلاس‌های آموزشی با حداقل هزینه شروع کنند تا بتوانند توليد این محصول را به‌صورت صنعتی گسترش دهند.

وی افزود: آنچه مسلم است سرمایه‌گذاری علمی بر روی قارچ‌ها به‌ویژه قارچ‌های خوراکی در کشور توجیه عقلی‌ و اقتصادی دارد.

غفاری تصریح کرد: عدم توجه به این موضوع‌ یعنی نادیده انگاشتن توانایی‌ها و استعدادهای‌ بالقوه و خدادادی که در این سرزمین به ودیعه‌ گذاشته‌شده است.

تولید قارچ خوراکی می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال‌زایی نیز باشد

غفاری اظهار داشت: تولید قارچ خوراکی علاوه برافزایش تولیدات قارچ شهرستان می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال‌زایی نیز باشد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه تولید قارچ در گالیکش، گفت: تولید قارچ خوراکی دارای توجیه اقتصادی بالایی در بین زیر بخش‌های کشاورزی است.

قارچ می‌تواند جانشین شایسته‌ای‌ برای گوشت قرمز باشد

این کارشناس کشاورزی گفت: قارچ می‌تواند جانشین شایسته‌ای‌ برای گوشت قرمز باشد بدون آنکه‌ مانند گوشت به‌سلامت انسان آسیب‌ برسانند.

وی عنوان کرد: ارتقای دانش و آگاهی مردم‌ از خواص متعدد قارچ باعث خواهد شد تا تلاش‌های‌ برای افزایش تعداد واحدهای تولیدی این محصول به‌ عمل آید.

به گفته غفاری در هر مترمربع سالن تولید قارچ در سال‌ می‌توان چهار دوره قارچ برداشت کرد و استفاده از تکنولوژی، تهیه‌ بذر و خاک مناسب در افزایش میزان محصول مؤثر است.

لازمه‌های توسعه اقتصاد مقاومتی ایجاد تحرک، پویایی و بهبود شاخص‌های کلان و خرد همراه با عدالت اجتماعی و داشتن همت و مدیریت جهادی همراه بافکری خلاق و روحیه‌ای بسیجی است که در آن مردم محور این اقتصاد هستند.

pghbbshg 1

خانم سکینه قاسمی یکی از پرورش‌دهندگان قارچ خانگی در طرح اقتصاد مقاومتی در گفتگو با خبرنگار نیلکوه گفت: مدت‌ها به دنبال ایجاد یک شغل پایدار و مناسب بودم که برای خود و خانواده‌ام درآمدزایی داشته باشم لذا با استفاده از تسهیلات سپاه گالیکش و در راستای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی به پرورش قارچ خانگی روی آوردم.

وی اجرای این پروژه را مقرون‌به‌صرفه خواند و گفت: کسانی که می‎خواهند در چنین پروژه‎هایی ورود کنند از طریق آموزش می‎توانند علاوه بر درآمدزایی برای خود و خانواده، دیگران را نیز به مشارکت اقتصادی دعوت کنند.

این پرورش‎دهنده قارچ بیان داشت: تجربه و آموزش دو مسئله اساسی برای موفقیت است بنابراین اگر تخصص و پشتکار در کنار یکدیگر قرار بگیرد یقیناً اثرات مطلوبی در پی خواهد داشت.

به گفته قاسمی بسیج سازندگی سپاه گالیکش علاوه بر ارائه تسهیلات نسبت به مشاوره‎های شغلی به متقاضیان اقدام می‎کند که این مهم فرصت خوبی برای افراد است.

وی به لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی که سیاست‌های کلی آن از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ‌شده اشاره کرد و گفت: تقویت بخش کشاورزی و چرخه‌های اشتغالی بهترین راه مقابله با تحریم‌ها و ترویج اقتصاد مقاومتی در جامعه است.

وی در پایان از حمایت‎های مسئولان بسیج سازندگی سپاه گالیکش که در اجرای این پروژه نقش مهمی ایفا کردند قدردانی کرد.

pghbbshg 1

pghbbshg 1

pghbbshg 1

pghbbshg 1

pghbbshg 1

pghbbshg 1

pghbbshg 1

pghbbshg 1

pghbbshg 1

pghbbshg 1

pghbbshg 1

 انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.