1393-10-02 12:03
3767
0
7625
همکاری روحانیون برای حفظ جنگل های شرق گلستان؛

بازدید ترویجی روحانیون گلستان از طرح جنگلداری لوه + تصاویر

وجود دیدگاه های نه چندان مثبت به طرح های جنگلداری در شرق استان گلستان سبب شده تا مسوولان امر برای تنویر افکار عمومی و تغییر ذهنیت منفی مردم، از روحانیون کمک بگیرند.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، طرح های جنگلداری در شمال کشور که مسوولان منابع طبیعی آن را موجب حفظ و احیای جنگل ها به عنوان موهبتی الهی می دانند، در حالی اجرایی شده است که برخی از مردم به این طرح ها نگاه مثبتی ندارند.

tjlovehg 0

به همین خاطر دیدن انبوه الوارهای قطع شده درختان در مناطقی که طرح های جنگلداری اجرا می شود، تاسف مردم را در بر داشته و حزنی آمیخته با یاس آنها را در برمی گیرد.

در سال های اخیر، چنین نگاهی در اغلب مردم شرق گلستان حاکم بوده به نحوی که برخی معتقدند گروهی با استفاده از نفوذ و قدرت خود، به غارت جنگل ها در قالب این طرح روی آورده اند.

tjlovehg 0

برخی نیز بر این باورند با اجرای قانون کوچ روستاییان جنگل نشین و به منظور حراست از جنگل، برخی روستاییان با نارضایتی از جنگل رانده شدند اما در عین حال در نقطه ای دیگر از جنگل در قالب اجرای طرح جنگلداری چوب برداشت می شود.

این موارد موجب شده تا اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش در برای تنویر افکار عمومی و تغییر ذهنیت منفی مردم از روحانیونی که از دیرباز در بین اهالی منطقه صاحب نفوذ بوده اند، کمک بخواهد و آنان را با این طرح آشنا کند.

این اداره با برگزاری طرح بازدید روحانیون و مسوولان سیاسی و قضایی این شهرستان از طرح های جنگلداری گالیکش، از روحانیون می خواهد مردم را با فلسفه اجرای طرح جنگلداری آشنا کرده و ذهنیت منفی مردم را بزدایند.

tjlovehg 0

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش در گفت و گو با نیلکوه با بیان این که چهار طرح جنگلداری در محدوده جنگل های این شهرستان اجرا می شود، گفت: اجرای این طرح ها بیش از 50 سال قدمت داشته و در راستای قانون است.

منصور ممشلی با بیان این که اجرای طرح جنگلداری به معنی تخریب و نابودی جنگل نیست، افزود: مدیریت جنگل، بهره برداری اصولی و پایدار و در نهایت حفاظت از جنگل هدف اصلی اجرای این طرح هاست.

وی افزود: از آنجا که رسالت روحانیون در جامعه تبلیغ و انتقال آموزه های دینی به مردم می باشد، لذا حضور روحانیون در محل اجرای طرح جنگلداری و آشنایی آنها با نحوه اجرای این طرح، در آگاهی بخشی بیشتر مردم موثر خواهد بود.

tjlovehg 0

«محمود سیدی» ناظر در اجرای طرح جنگلداری «لوه» که 27 سال تجربه در این کار دارد، حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی و پایدار را از وظایف مدیریت در طرح های جنگلداری اعلام کرد.

وی افزود: در طرح های جنگلداری شمال کشور از درختان فرتوت، آسیب دیده، تاج شکسته، افتاده و ریشه کن که امیدی به احیای آنها نیست، برداشت می شود.

tjlovehg 0

« سیدعبدالحمید کریمی» دادستان شهرستان گالیکش نیز با بیان این که سطح جنگل های این منطقه از 650 هزار هکتار به 450 هزار هکتار رسیده است ، این سوال را مطرح می کند که دلیل این میزان کاهش چشمگیر چیست؟

وی افزود: بازدیدهای انجام شده و بررسی ها نشان می دهد در مناطقی که طرح جنگلداری در آن انجام می شود، ضمن درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای افراد بیکار، جنگل ها نیز از تجاوز مصون می مانند.

کریمی پیشنهاد کرد، سازمان جنگل ها و مراتع تمامی جنگل ها را در طرح جنگلداری قرار دهد و سیاستی برای حفظ، احیا و منتفع کردن مردم از درآمدهای جنگل به شیوه اصولی فراهم کند.

tjlovehg 0

ریییس اداره تبلیغات اسلامی گالیکش و مینودشت هم در مورد نقش روحانیون برای حفظ انفال بویژه جنگل ها و مراتع گفت: در تبلیغ و اطلاع رسانی در جهت حفاظت از این نعمت الهی برای نسل های آینده و نیز احیای جنگل ها باید در دستور کار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین «خلیل صفی الحسینی» افزود: روحانیون در اجرای طرح خروج دام از جنگل با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری داشتند و این طرح با موفقیت اجرا شد.

tjlovehg 0

حجت الاسلام والمسلمین مراد فلاح یکی از روحانیون منطقه هم در رابطه با جلوگیری از تخریب جنگل گفت: بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده حضور حیوانات در جنگل نه تنها مخرب نیست بلکه بسیار مفید و احیاگر جنگل است.

وی افزود: باید مدیریت جنگل با دقت بیشتری انجام شود تا از تخریب جنگل بدست افراد سودجو و مغرض جلوگیری شود.

حجت الاسلام فلاح افزود: تجاوز به جنگل ها و تبدیل آن به اراضی کشاورزی بیشترین تخریب را بوجود آورده است.

tjlovehg 0

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم تخریب منابع طبیعی را نگران کننده اعلام کرد و افزود: وظیفه روحانیون است با توجه به علمی که نسبت به اهمیت منابع طبیعی از دیدگاه اسلام دارند در انجام این رسالت تبلیغ کنند تا مردم با اهمیت آن بیشتر آشنا شوند.

حجت الاسلام والمسلمین علی جهانشاهی از مسوولان قضایی خواست برای رسیدگی بهتر و به موقع پرونده های متخلفان بخصوص به متجاوزان عرصه منابع طبیعی اهتمام بیشتری داشته باشند.

در شهرستان گالیکش 52 هزار هکتار جنگل زیرنظر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری وجود دارد که در 17 هزار هکتار آن 4 طرح جنگلداری اجرا می شود.

طرح های جنگلداری گالیکش در محدوده های «سیجان و کیارام»، «لووه»، «چقر وکرنگ کفتر» و «ترجنلی» اجرا می شود.

بخش های زیادی از جنگل های پارک ملی 90 هزار هکتاری گلستان نیز در محدوده شهرستان گالیکش قرار دارد اما اداره این پارک زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیست است.

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

brogatjl 1

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.