1398-05-01 11:03
984
0
64568
در قالب طرح دوچرخه‌سواران حامی زمین؛

ملی‌پوش والیبال ایران در پارک ملی گلستان دوچرخه‌سواری کرد + تصاویر

پویش فرهنگی - ورزشی با عنوان طرح دوچرخه‌سواران حامی زمین در پارک ملی گلستان توسط موسسه مردم‌نهاد سبزگامان دکتر بسکی و با همکاری متولیان این پارک حفاظت‌شده و ذخیره‌گاه مهم زیست‌کره آغاز به کارکرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، در مراسم آغاز فعالیت این طرح که در محل مرکز اداری پارک ملی گلستان برگزار شد، برخی فعالان محیط‌زیست و ورزش کشور، استان گلستان و گنبدکاووس ازجمله "محمد درویش" عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و بیابان کشور و "فرهاد قائمی" بازیکن گنبدی تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی حضور داشتند.

nilkooh3542 1

عضو هیئت‌مدیره موسسه سبزگامان بسکی در مراسم آغاز به کار طرح دوچرخه‌سواران حامی زمین، گفت: هدف نهایی از اجرای این طرح حفاظت از منابع طبیعی موجود از راه کاهش تلفات جانوری، کاهش تولید زباله و خودداری از برافروختن آتش در دامنه طبیعت و خصوصاً مناطق حفاظت‌شده است.

خلیل فرشباف افزود: این طرح توسط موسسه سبزگامان بسکی با همکاری پارک ملی گلستان و مشاوره آقای محمد تاجران از فعالان محیط‌زیست و کمپین we need trees در منطقه پارک ملی گلستان اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: آگاهی‌رسانی به گردشگران و مسافران حاضر در حاشیه جاده در خصوص اهمیت پارک ملی و لزوم حفاظت و رعایت پاکیزگی آن، روشن نکردن آتش، آسیب نرساندن به حیوانات و قطع نکردن شاخ و برگ درختان ازجمله اقداماتی است که توسط دوچرخه‌سواران شرکت‌کننده در این طرح انجام می‌شود.

به گفته وی، اطلاع‌رسانی به محیط‌بانان پارک برای اقدام در صورت ادامه تخلف و عدم توجه به تذکر صورت گرفته و پاک‌سازی حاشیه جاده‌این پارک حفاظت‌شده در مسیرهای تعیین‌شده به‌صورت گزینشی و در جهت فرهنگ‌سازی مسافران ساکن در حاشیه جاده از دیگر اقدامات دوچرخه‌سواران حامی زمین است.

فرشباف گفت: علاقه‌مندان برای مشارکت در این طرح می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه سبزگامان بسکی ثبت‌نام نمایند و در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته با حضور در مکان‌های اقامتی تعیین‌شده در پارک ملی گلستان، نسبت به انجام فعالیت فرهنگی، آموزشی و ورزشی اقدام نمایند.

وی تصریح کرد: تعداد ۱۰ دستگاه دوچرخه از سوی موسسه سبزگامان بسکی تهیه‌شده و در هر هفته در اختیار ۱۰ نفر از افراد بالای ۱۸ سال (آقا یا خانم) آشنا به دوچرخه‌سواری و ثبت‌نام کننده در این طرح گذاشته می‌شود و پلیس‌راه نیز در طول مسیر حرکت ۲۰ کیلومتری رفت‌وبرگشت پارک ملی گلستان، باهدف جلوگیری از حوادث احتمالی جاده‌ای همراهی خواهد کرد.

nilkooh3542 1

یک فعال محیط‌زیست نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت زیستی، تنوع گیاهی و جانوری و نیز زیبایی‌های پارک ملی گلستان، بر لزوم حفاظت از این منطقه حفاظت‌شده با افزایش ابزارهای نظارتی مانند دوچرخه‌سواران و نیز آگاهی بخشی به مردم برای نریختن زباله در پارک تأکید کرد.

محمد تاجران گفت: در صورت موفقیت طرح دوچرخه‌سواران حامی زمین در پارک ملی گلستان که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، امیدواریم ظرف ۶ ماه تا یک سال این پارک ملی از وجود زباله‌ها پاک‌سازی شود ضمن اینکه سال گذشته ۵۰ نفر از فعالان محیط‌زیست ظرف پنج روز معادل ۳۰۰ نفر روز دو کیلومتر از جاده این پارک تا شعاع ۱۰۰ متری را از زباله‌ها پاک کردند.

nilkooh3542 1

رئیس پارک ملی گلستان نیز در این مراسم با قدردانی از اجرای طرح دوچرخه‌سواران حامی زمین توسط موسسه سبز گامان دکتر بسکی گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست از اجرای طرح‌های مردمی در راستای حفظ و صیانت بیشتر محیط‌زیست و جنگل‌ها استقبال می‌کند.

مهدی تیموری با اشاره به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در فهرست یونسکو که بخشی از این جنگل‌ها نیز در پارک ملی گلستان واقع است، افزود: ثبت جهانی جنگل‌های این پارک رسالت آحاد مختلف مردم را در حفظ و صیانت از این ذخیره‌گاه مهم طبیعی کشور و جهان بیشتر می‌کند.

به گزارش «نیلکوه» پارک ملی گلستان در 30 کیلومتری شرق شهرستان زیبای گالیکش و در منتهی‌الیه حوزه استحفاظی استان گلستان (به سمت خراسان شمالی) قرار دارد.

این پارک نخستین پارکی است که در ایران عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داد. این پارک تا قبل از سال 1336 از شکارگاه‌های شناخته‌شده و پرآوازه کشور محسوب می‌شد و به جنگل گلستان مشهور بود.

در 19 مرداد سال 1336 به نام منطقه حفاظت‌شده ˈ آلمه وایشکیˈ تحت حفاظت و حمایت کانون شکار ایران قرار گرفت.

پارک ملی گلستان که با وسعت 91 هزار و 895 هکتار تحت حفاظت قرارگرفته در سال 1977 به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره انتخاب و به پروژه شماره 8 برنامه انسان و کره مسکون (MAB) یونسکو اهداء شد و تاکنون نیز جایگاه خود را در خانواده ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره جهان حفظ کرده است.

این پارک در شرق استان گلستان و در حدفاصل استان‌های گلستان و خراسان شمالی قرار دارد که مدیریت آن در اختیار شهرستان گالیکش است.

پارک ملی گلستان پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که 1362 گونه گیاهی که یک‌پنجم فلور گیاهی ایران را شامل می‌شود.

همچنین تاکنون 69 گونه پستاندار، 150 گونه پرنده، سه گونه دوزیست و 24 گونه از خزندگان در این پارک شناسایی‌شده‌اند که نشان از اهمیت حیاتی این پارک دارد.

این پارک شامل دره‌ها و چشم اندازه‌های متنوع، منابع آبی متعدد نظیر رودخانه‌ها، نهرها و چشمه‌ها و آبشارها است و از تنوع زیستی و ارزش‌های اکوتوریستی بالایی برخوردار است.

پوشش گیاهی این پارک شامل بلوط، بلند مازو، ممرز، انجیلی، پلت، شیردار، کرکو، آزاد، اوری، توسکای قشلاقی، کلهو، انجیر، توت، ملچ، داغداغان، ازگیل و ولیک، زالزالک، سیاه تلو، گوجه وحشی، شیرخشت، گردو، تمشک، انار وحشی، گلابی وحشی، زرشک، تاغ، گز، پرند، کاروانکش، گون، چوبک، درمنه، خارشتر و ارس است.

جاده ترانزیتی و بین‌المللی تهران به مشهد مقدس نیز از وسط این پارک ملی عبور می‌کند.

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

nilkooh3542 1

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.