1397-11-21 15:02
902
0
61103
حماسه 40 ساله صنعت، معدن و تجارت در گالیکش؛

گالیکش که در دوران پهلوی صنعت نداشت امروزه برای 7100 نفر اشتغال‌زایی کرده است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گالیکش با تأکید بر اینکه این شهرستان قبل از انقلاب صنعتی نداشت، گفت: هم‌اکنون گالیکش ‌صادر‌کننده سیمان است و برای 7 هزار و 100 نفر اشتغال‌زایی کرده است.

به گزارش گلستان ما، حسن رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: در دوران قبل از انقلاب باوجود منابع و ذخایر غنی موجود در کشور و وجود استعدادهای فراوان انسانی توجهی به آن‌ها نمی‌شد و کشور اکثر کالاهای موردنیاز خود را از کشورهای دیگر تأمین می‌کرد و ایران به‌عنوان کشور واردکننده کالا و بازار هدف کشورهای غرب و شرق بود.

وی افزود: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ایجاد روحیه اعتماد و خودباوری در مردم این مرزوبوم بود که توانست باوجود جنگ تحمیلی 8 ساله و اثرات مخرب بعدازآن به این بالندگی برسد.

رزاقی اضافه کرد: در استان گلستان تا قبل از انقلاب اسلامی تعداد 56 واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری 348 میلیارد ریال و اشتغال‌زایی 2 هزار و 100 نفر مشغول فعالیت بودند که عمده آن کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی و تعدادی کارخانه آرد بود و به چیزی که توجه نمی‌شد حوزه تولید و اشتغال بود.

وی اضافه کرد: امروز در استان گلستان 925 واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری بیش از 2 هزار و 100 میلیارد تومان و اشتغال بیش از 22 هزار و 500 نفر در حال بهره‌برداری است و بیش از 950 فقره جواز تأسیس صنعتی در این مدت انقلاب در استان گلستان صادرشده است و امروز کشور ما در خیلی از کالاها نه‌تنها واردکننده نیست بلکه در خیلی از اقلام و کالاها به‌عنوان صادرکننده به کشورهای اروپایی است.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت گالیکش با اشاره به دستاوردهای حوزه صنعت، معدن و تجارت در این شهرستان گفت: در حال حاضر تعداد 21 واحد صنعتی در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری 525 میلیارد تومان و 524 نفر اشتغال در گالیکش داریم درحالی‌که قبل از انقلاب هیچ واحد صنعتی در این شهرستان نداشتیم.

وی افزود: در حال حاضر تعداد 5 معدن سنگ لاشه آهکی با ذخیره قطعی بیش از 30 میلیون تن و با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر 7 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال 60 نفر در گالیکش مشغول فعالیت هستند درحالی‌که قبل از انقلاب هیچ واحد معدنی در گالیکش فعال نبوده است.

رزاقی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی در گالیکش شهرک صنعتی نداشتیم گفت: سال 93 ناحیه صنعتی گالیکش با مساحت 42 هکتار جهت تولید و اشتغال و استقرار اداره مستقل صنعت، معدن و تجارت در شهرستان تخصیص داده شد.

به گفته رزاقی قبل از انقلاب اسلامی حدود 100 واحد صنفی در گالیکش فعال بوده است؛ حال این تعداد به 2 هزار و 540 واحد صنفی با اشتغال 6 هزار و 330 نفر و تشکیل 14 اتحادیه‌های صنفی و اتاق اصناف افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به عملکرد و تأثیرگذاری این اداره در مدت چهارساله استقرارش در شهرستان گالیکش نیز گفت: در سال ۹۳ تعداد واحدهای صنعتی و به بهره‌برداری رسیده در گالیکش 12 واحد و در سال ۹۷ به 21 واحد صنعتی افزایش‌یافته است یعنی رشد ۷۵ درصدی طی 4 سال استقرار اداره صنعت، معدن و تجارت در گالیکش داشتیم.

رازقی میزان سرمایه‌گذاری ثابت جذب‌شده طی این مدت را 60 میلیارد تومان و اشتغال به وجود آمده را 100 نفر در حوزه صنعت  اعلام کرد.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت گالیکش واگذاری ناحیه صنعتی گلستان به شهرستان گالیکش با پیگیری‌های صورت گرفته باهمت و تلاش مجموعه فرمانداری و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و جذب سرمایه‌گذار در این ناحیه را ازجمله اقدامات انجام‌شده اعلام کرد.

به گفته وی همچنین تعداد 53 فقره جواز تأسیس صنعتی معتبر با سرمایه‌گذاری اظهاری 230 میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال هزار و 350 نفر طی این مدت انجام‌شده، این درحالی‌که است که در سال 93 تعداد 6 فقره جواز تأسیس معتبر در گالیکش داشتیم که نشانگر رشد 900 درصدی جذب سرمایه‌گذاران در حوزه صنعت این شهرستان است.

رزاقی گفت: تعداد 25 جواز تأسیس صنعتی تبدیل به طرح صنعتی گردیده و در صورت حمایت تسهیلاتی زمینه ایجاد اشتغال برای حداقل 400 نفر فراهم می‌شود و سرمایه‌گذاری بیش از 90 میلیارد تومان را در شهرستان محقق خواهد کرد.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت گالیکش اظهار داشت: ریل‌گذاری صنعتی بسیار خوبی در حوزه صنعت انجام گردیده اما به دلیل نداشتن زیرساخت‌های صنعتی سرانه اشتغال در حوزه صنعت نسبت به میانگین استان پایین بوده و در صورت حمایت از طرح‌های صنعتی در سال 98 ان شاءالله به میانگین استانی خواهیم رسید.

وی افزود: جذب 38.2 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید، تسهیلات اشتغال پایدار و تسهیلات مناطق روستایی در قالب سرمایه در گردش، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، بازسازی و نوسازی جهت تثبیت و ایجاد اشتغال جدید و افزایش ظرفیت تولید در این مدت چهارساله جذب گردیده است.

وی با اشاره به اقدامات حوزه فرش و مشاغل خانگی نیز گفت: تعداد 6 کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز تولید فرش و تابلو فرش در گالیکش با ایجاد اشتغال 120 نفر داریم که در سال 93 تعداد 3 کارگاه بوده و رشد 100 درصدی داشتیم. تعداد ۳۸۳ بافنده قالیبافی در شهرستان گالیکش شناسایی‌شده و 52 نفر از این تعداد بیمه قالی‌بافی می‌باشند.

رزاقی اضافه کرد: در حوزه مشاغل خانگی تعداد 135 نفر دارای مجوز مشاغل خانگی بوده که از این تعداد 70 نفر از تسهیلات مشاغل خانگی به مبلغ 700 میلیون تومان بهره‌مند شده‌اند؛ قبل از سال 93 ساماندهی نداشتیم و رشد 100 درصدی در این حوزه را شاهد هستیم.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت گالیکش با اشاره به حوزه اصناف نیز گفت: تعداد 13 اتحادیه صنفی و 2 هزار و 540 واحد دارای پروانه کسب معتبر با اشتغال‌زایی 6 هزار 330 نفر و مقایسه عملکرد رشد صدور پروانه کسب نسبت به سال 92 از زمان استقرار اداره صنعت معدن و تجارت و استقلال آن از مینودشت و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با مجموعه اتاق اصناف شهرستان هرساله تاکنون رشد بین 30 الی 40 درصد را در صدور پروانه کسب داریم.

وی افزود: بیش از 3 هزار و 500 نوع نرخ‌گذاری در بخش خدمات صنفی در مدت ۴ ساله داشتیم که این حجم نرخ‌گذاری بر اساس ساماندهی و نظارت بهتر بر واحدهای خدماتی انجام‌گرفته است که تا قبل از این چهار سال با این گستردگی نبوده است.

رزاقی گفت: استقرار انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در شهرستان تا قبل ازآن‌جهت ارائه خدمات وابسته به شهرستان مینودشت بوده است.

وی با اشاره به اینکه پیگیری ایجاد شهرک صنفی پوشاک و توسعه ناحیه صنعتی گلستان گالیکش هستیم گفت: درمجموع در حوزه صنعت، معدن و تجارت گالیکش 7 هزار و 100 نفر اشتغال‌زایی انجام‌شده است.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.