1397-09-07 16:02
611
0
59154
مدیرکل دفتر امور مراکز توان‌بخشی و مراقبتی بهزیستی کشور:

رشد 3 برابری جمعیت سالمندی در گلستان / معلولیت بینایی، شنوایی و جسمی و حرکتی گلستان بیش از میانگین کشوری

مدیرکل دفتر امور مراکز توان‌بخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: قریب به 60 درصد مواردی معلولیت گلستان مربوط به عوامل مادرزادی، 20 درصد بیماری‌ها و 9 درصد حوادث و سوانح است.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، مصطفی سراج پیش از ظهر امروز در همایش گرامیداشت روز معلولین شهرستان گالیکش با اشاره به اینکه معلولیت یک پدیده اجتماعی و اجتناب‌ناپذیر است گفت: با پیشرفت علم و تکنولوژی نه‌تنها از تعداد معلولین کاسته نشده بلکه بر تعداد آن‌ها هم افزوده‌شده است.

nilkooh3221 1

وی افزود: در سطح کشور قریب به یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی هستند؛ استان گلستان نیز بیش از ۵۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی دارد.

به گفته مدیرکل دفتر امور مراکز توان‌بخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور؛ برخی معلولیت‌ها در استان گلستان مانند بینایی، شنوایی و جسمی و حرکتی از میزان شیوع بالایی نسبت به میانگین کشوری برخوردار است. از سوی سازمان بهزیستی کشور علت شناسی و آسیب‌شناسی این نوع معلولیت‌ها دنبال می‌شود.

سراج اظهار داشت: شاید یکی از نکات خاصی که می‌طلبد در سطح ملی در استان گلستان به آن پرداخته شود؛ بحث سالمندی است. مقایسه آمار سرشماری سال ۹۵ و ۹۰ رشد ۳.۷ درصدی سالمندی در گلستان را نشان می‌دهد؛ مقایسه این وضعیت با رشد جمعیت معمول که ۱.۲ درصد است گواه رشد 3 برابری جمعیت سالمندی در گلستان نسبت به جمعیت معمولی است.

وی افزود: در برخی شهرستان‌های گلستان مانند بندرگز رشد جمعیت منفی است که باید توجه ویژه‌ای در این حوزه انجام شود.

سراج گفت: از ابتدای تشکیل سازمان بهزیستی که اوایل سال ۱۳۵۹ بوده تا نیمه اول سال گذشته قریب به ۸ هزار و ۲۰۰ نفر مستمری‌بگیر و تحت پوشش این سازمان قرار داشتند؛ اما طی یک سال اخیر یک رشد ۲۵۶ درصدی در گلستان برای تحت پوش قرار دادن جامعه هدف انجام‌گرفته؛ درحالی‌که متوسط رشد کشوری دو برابری بوده است.

به گفته مدیرکل دفتر امور مراکز توان‌بخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور؛ سه طرح جدیدی که در گلستان اجرا می‌شود خانه‌های حمایتی مددجویان، خدمات جامع به گروه بیماران روانی و ارتقا کیفیت زندگی در افراد مقیم مراکز است.

وی گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم کیفیت زندگی معلولین را افزایش دهیم؛ ازجمله طرح‌ها و برنامه‌های بهزیستی گسترش و ترویج هنرهای بومی، ورزشی و سنتی بین جامعه هدف خود است. با ابزار ورزش و هنر می‌توانیم بسیاری از افراد جامعه هدف بهزیستی را به جامعه برگردانیم و آشتی بدهیم و شرایطی ایجاد کنیم تا توانمندی این عزیزان ظهور و بروز کند.

سراج افزود: اعتقاد ما این است که هیچ جایگاهی بهتر از خود منزل برای فرد معلول نیست، هر چه قدر بتوانیم خانواده‌های معلولین را حمایت کنیم بهترین مرجع و پناهگاه برای معلولین خود خانواده‌ها هستند.

مدیرکل دفتر امور مراکز توان‌بخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: درزمینهٔ ارتقا کارایی معلولین تلاش ما این است که کارآفرینانی که اقدام به جذب معلولین کنند از 30 تا 50 درصد حقوق وزارت کار را به آن‌ها پرداخت کنیم تا زمینه اشتغال معلولین در جامعه ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه هدف ما پیشگیری از معلولیت در جامعه است گفت: قریب به 60 درصد مواردی معلولیت گلستان مربوط به عوامل مادرزادی، 20 درصد بیماری‌ها و 9 درصد حوادث و سوانح است.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.