1393-08-26 16:55
2813
0
5902
آب بندان بدون استفاده، مشکل جدید برخی کشاورزان گالیکشی؛

کشاورزانی که در پی اشتباه مسئولان میلیاردها ریال بدهکارند

ساخت یک آب بندان در شهرستان گالیکش نارضایتی جمعی از کشاورزان این منطقه را به دنبال داشته زیرا آنان در حالی باید بخشی از هزینه احداث آن را به بانک بپردازند که به دلیل نقص فنی بدون استفاده رها شده است.

 به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه ؛ جمعی از کشاورزان روستاهای «قرق»، «آقمیش»، «صوفی آباد» و «حاجی آباد» شهرستان گالیکش دراین‌باره به خبرنگار نیلکوه می‌گویند: حدود 10 سال پیش به روستاییان منطقه پیشنهاد شد برای تبدیل 208 هکتار اراضی دیم به آبی، یک آب بندان با مشارکت امور آب و جهاد کشاورزی احداث شود.

abbrgha 1

abbrgha 1

abbrgha 1

abbrgha 1

آنان می‌گویند که بر اساس این پیشنهاد مقرر شد یک میلیارد و 600 میلیون ریال از هزینه دو میلیارد ریالی این آب بندان را مردم پرداخت کنند و بقیه هزینه‌ها توسط دولت تأمین شود.

ازآنجاکه این کشاورزان قادر به پرداخت این رقم نبودند، با هماهنگی مسئولان، یکی از بانک‌ها این مبلغ را به‌عنوان وام تأمین کرد تا در نهایت اقساط آن توسط مردم پرداخت شود.

به گفته مردم این منطقه، این آب بندان در سطح 7 هکتار طی دو سال ساخته شد که خوشحالی کشاورزان را در پی داشت اما فقط پس از دو بار آبیاری در همان سال نخست، این آب بندان اکنون به مدت هشت سال است که رهاشده و قابل‌استفاده نیست اما بانک به دنبال دریافت مطالبات خود از کشاورزان است.

abbrgha 1

'محمد امیر شیخ' یک کشاورز معتمد روستای قرق می‌گوید: برای آبی که استفاده نکرده‌ایم اکنون زیر فشار بانک هستیم.

وی ادامه می‌دهد، بدهی به بانک موجب شده تا دیگر نتوانیم از تسهیلات بانکی استفاده کنیم که این هم مشکلات زیادی را در پی داشته است.

abbrgha 1

'علی‌اکبر پژمان' رییس شورای اسلامی قرق نیز می‌گوید: بانک اخطارهای زیادی را به مردم می‌دهد و این موجب شده تا شورای روستا نیز برای حل این مسئله دچار مشکل شود.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس برآورد اولیه، کشاورزان به ازای هر هکتار زمین سالانه باید یک میلیون ریال قسط پرداخت می‌کردند تا در مدت 6 سال این وام مستهلک شود.

به گفته پژمان، استفاده نکردن از آب بندان موجب شد تا کشاورزان نتوانند اقساط وام خود را به بانک بپردازند و به همین دلیل این وام با احتساب سود و دیرکرد به ازای هر هکتار بالغ بر 50 میلیون ریال شده است.

وی گفت: پرداخت این مبلغ برای کشاورزانی که از این آب بندان هیچ استفاده‌ای نکرده‌اند، نشدنی است.

abbrgha 1

'عیسی طراوتی' عضو تعاونی آب بندان قرق - آقمیش از توابع بخش لوه گالیکش که در جریان ساخت این آب بندان است، می‌گوید: آبگیری آب بندان برای یک بار انجام شد اما به علت نقص فنی دیگر قابل‌استفاده نبود.

وی ادامه می‌دهد: حتی زه آب و یا گریز آب ناشی از این آب بندان نیز به باغات اطراف و زمین های کشاورزی خسارت می‌زد.

 

'جواد تیموری ' مدیر امور آب منطقه‌ای گنبدکاووس و شهرستان های اطراف دراین‌باره می‌گوید: کشاورزان نه تنها توان نگهداری از آب بندان را ندارند، قادر به پرداخت اقساط بانک هم نیستند.

وی ادامه می‌دهد: کشاورزان معتقدند چون در نقاط دیگر دولت کل هزینه ساخت آب بندان ها را پرداخت کرده، در این مورد نیز باید چنین شود و به همین خاطر اقساط خود را پرداخت نمی‌کنند.

بااین‌حال، مدیر امور آب منطقه‌ای گنبدکاووس وجود مشکل فنی در این آب بندان را رد کرده و می‌گوید: این آب بندان آماده آبگیری است.

abbrgha 1

'محمدرضا قزلسفلو' رییس بانک کشاورزی گالیکش نیز گفت: چنانچه 99 زارع بهره‌بردار این آب بندان برای تقسیط وام مراجعه کنند، تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد.

abbrgha 1

به گفته بهرام قزلسفلو معاون جهاد کشاورزی گالیکش، حجم آب ذخیره‌شده در این آب بندان برای 208 هکتار اراضی مردم کافی نیست و فقط در صورت استفاده از آبیاری تحت‌فشار کفایت می‌کند.

باوجود این که مدیر امور آب منطقه‌ای گنبدکاووس معتقد است، این آب بندان هیچ مشکل فنی ندارد، یک کارشناس امور کشاورزی در گالیکش می‌گوید: آب بندان احداث‌شده دارای ایرادات فنی متعددی بوده و به همین خاطر استفاده از آن را ناممکن ساخته است.

وی که خواست نامش بیان نشود، افزود: نبود کوبیدگی کافی بستر و دیواره‌های آب بندان به‌ویژه در دیواره‌های ضلع جنوبی و غربی موجب زه آب (هدر رفت) می شده است.

وی پایین تر بودن سطح اراضی حاشیه جنوبی از کف آب بندان را موجب ایجاد پدیده اختلاف ارتفاع دانست و افزود: میزان آب ورودی با میزان خروجی یا همان زه آب برابر است.

این کارشناس گفت: اطلاعات اولیه در ساخت این آب بندان ناقص بوده و کارفرما نیز نظارت کافی بر کار پیمانکار نداشته است.

اکنون کشاورزانی که‌امید داشتند با تبدیل اراضی دیم به آبی، تحولی در تولید و معیشت خود داشته باشند، دچار مشکلات زیادی هستند که رسیدگی به این امر نیازمند توجه مسئولان بالادستی است.

abbrgha 1

abbrgha 1

abbrgha 1

abbrgha 1

abbrgha 1

abbrgha 1

abbrgha 1

abbrgha 1

abbrgha 1

abbrgha 1

abbrgha 1

abbrgha 1

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.