1397-06-05 10:58
1200
0
56446
با حضور مسئولین کشوری، استانی و محلی؛

آیین کلنگ زنی دهکده گیاهان دارویی گالیکش برگزار شد + تصاویر

به مناسبت هفته دولت آیین کلنگ زنی دهکده گیاهان دارویی گالیکش با حضور جمعی از مسئولین و مدیران کشوری، استانی و شهرستانی در روستای بش اویلی از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش برگزار شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، دهکده گیاهان دارویی شهرستان گالیکش در زمینی به مساحت 15 هکتار بااعتبار 60 میلیارد ریال در اراضی ملی حاشیه روستای بش اویلی گالیکش احداث خواهد شد.

کارفرما این پروژه سازمان جهاد کشاورزی گلستان و بهره‌بردار آن جهاد دانشگاهی این استان است.

nilkooh3085 1

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این مراسم اظهار داشت: خوشحالیم که با آغاز احداث دهکده گیاهان دارویی گلستان باز ثمره‌ای از خون شهیدان رجایی و باهنر را شاهد هستیم.

«مختار مهاجر» افزود: امروز یک زنجیره ارزش در بخش کشاورزی در حال تکمیل است تا بتوانیم بنیان‌گذار یک توسعه پایدار در بخش کشاورزی کشور باشیم.

وی بابیان اینکه کشور و استان ما پتانسیل بسیار زیادی در زمینه گیاهان دارویی دارد، افزود: در استان گلستان در بین یک فلور گیاهی هزار و 400 نوعی، بیش از 430 رقم گیاه دارویی شناسایی‌شده. از این تعداد 75 رقم مورد ارزیابی دقیق قرارگرفته که تاکنون 21 گونه آن قابلیت عصاره گیری را کنون داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه در 3 هزار و 500 هکتار از زمین‌های گلستان گیاهان دارویی کشت می‌شود، گفت: یک‌راه، منش و متد جدیدی برای توسعه پایدار بخش کشاورزی و اشتغال‌زایی با استفاده از نعمات الهی برای ما فراهم‌شده است. امیدواریم بتوانیم طی یک دوره 5 ساله سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان را به 10 هزار هکتار افزایش دهیم.

مهاجر افزود: در سال‌های گذشته در بحث زعفران، رزماری، گل محمدی، گل‌گاوزبان، زیره سبز و انواع مختلف گیاهان دارویی در استان عصاره گیری و مشخص شد هر یک از این گیاهان توانستند در رقابت از تولیدات کشور و استانداردهای بین‌المللی پیشی بگیرند.

وی اضافه کرد: به‌گونه‌ای که زعفران گستان بالغ‌بر 500 هزار تومان بیشتر از زعفران قائنات که یک برند این محصول است در بازار مشهد به فروش می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: تنها نقصی که در حوزه گیاهان دارویی داشتیم بحث فراوری،‌ آموزش و ترویج و استفاده گردشگری کشاورزی است که با همکاری جهاد دانشگاهی این امر را تقویت می‌کنیم.

به گفته مهاجر، این روزها به تولید 4 میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی باارزش اقتصادی 7 هزار و 500 میلیارد تومان در گلستان رسیده‌ایم. اگر به بحث تولیدات گیاهان دارویی وارد شویم حداقل پیش‌بینی می‌کنیم هزار میلیارد تومان ارزش‌افزوده بدون اینکه افزایش کیلویی داشته باشیم برسیم.

وی در پایان عنوان کرد: می‌توانیم با جایگزینی کشت گیاهان دارویی با محصولاتی که ارزش اقتصادی کمتری ارزش‌افزوده بیشتری را برای خانواده‌ها به ارمغان آورد که این پروژه نمونه‌ای از آن است.

nilkooh3085 1

قائم‌مقام جهاد دانشگاهی کشور نیز در این مراسم گفت: امیدواریم جهاد دانشگاهی با توجه به جامعیتی که در کشت، برداشت و فراوری در حوزه گیاهان دارویی دارد، بتواند دهکده گیاهان دارویی گلستان را به‌عنوان الگوی مناسبی برای سایر نقاط کشور در روستای بش اویلی گالیکش ایجاد کنیم.

«محمدرضا پور عابدی» افزود: امروز رویکرد دنیا و به دنبال آن کشور ما، عبور از داروهای شیمیایی به سمت داروهای طبیعی است.

وی اضافه کرد: متأسفانه به‌صورت غیرعلمی گیاهان دارویی را از مراتع خودمان برداشت می‌کنیم و خسارت‌های زیادی را به منابع طبیعی وارد کردیم. باید گیاهان دارویی را اهلی سازی و آن‌ها را به‌صورت صنعتی و مکانیزه کشت کنیم و بعد به‌صورت اقتصادی از آن‌ها استفاده کنیم.

پور عابدی افزود: جهاد دانشگاهی در تمامی زنجیره ارزش گیاهان دارویی در سطح کشور کارکرده و سال گذشته توانسته 2 داروی گیاهی در زمینه آلزایمر و کبد چرب و دیابت را تولید کند. تا پایان امسال نیز دو داروی دیگر که یکی از آن‌ها در زمینه سرطان است را تولید خواهیم کرد.

قائم‌مقام جهاد دانشگاهی کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم با پتانسیل خوبی که استان گلستان در این زمینه دارد بتوانیم دانش خود را به ثروت تبدیل و نمونه موفقی را به کشور عرضه کنیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به برخی دیگر از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی، یادآور شد: جهاد دانشگاهی این آمادگی را دارد که در زمینه کاهش سن بلوغ ماهیان خاویاری از 7 سال به کمتر از سه سال و همچنین حفظ ژنتیک اسب اصیل ترکمن با استان همکاری داشته باشد.

قائم‌مقام جهاد دانشگاهی در پایان گفت: امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه به توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی دانش‌بنیان، گردشگری و ترویج فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی و محصولات طبیعی کمک کنیم.

nilkooh3085 1

استاندار گلستان نیز در این آیین گفت: باوجود همه فشارهایی که ابرقدرت‌ها به ما وارد آوردند، در طول 40 ساله انقلاب دستاوردهای زیادی داشتیم و امروز جمهوری اسلامی یکی از قدرت‌های مقتدر منطقه است.

«سید مناف هاشمی» با تأکید بر اینکه باید با تلاش مضاعف بتوانیم روی پای خودمان بیاستیم، تصریح کرد: این پروژه ما را به سمت خودکفایی سوق می‌دهد و در راستای شعار سال مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از کالای ایرانی است.

استاندار گلستان با اشاره به گردش مالی بیش از 100 میلیارد دلاری گیاهان دارویی در دنیا،‌ گفت: با توجه به سبقه پزشکی و درمانی که در حوزه گیاهان دارویی و سنتی داریم، کشور ما از جایگاه خوبی در صادرات گیاهان دارویی برخوردار نیست.

هاشمی بابیان اینکه امروز بزرگ‌ترین دغدغه مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید، بحث اشتغال برای جوانان است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 3500 هکتار کشت گیاهان دارویی در استان صورت گرفته که نشان می‌دهد اشتغال بسیاری از جوانان ما در این حوزه است.

nilkooh3085 1

nilkooh3085 1

nilkooh3085 1

nilkooh3085 1

nilkooh3085 1

nilkooh3085 1

nilkooh3085 1

nilkooh3085 1

nilkooh3085 1

nilkooh3085 1

nilkooh3085 1

nilkooh3085 1

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.