1396-10-15 13:02
721
0
48760
مدیر جهاد کشاورزی گالیکش:

امسال 3,569 هکتار کلزا در گالیکش کشت شد/لزوم هرس زمستانه باغات جهت کنترل آفات و بیماری‌ها

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش گفت: در سال زراعی 96- 97 کشاورزان این شهرستان 4 هزار و 448 هکتار قرارداد کشت کلزا امضا کردند اما به دلیل بارش‌های کم پاییزی تنها 3 هزار و 569 هکتار از اراضی زیر کشت کلزا قرار گرفت.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، حبیب اله زارع اظهار داشت: در سال زراعی 96- 97 بالغ‌بر 3 هزار و 569 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان باهمت و تلاش کشاورزان و کارشناسان زیر کشت کلزا قرار گرفت.

وی افزود: در شهرستان 4 هزار و 448 هکتار قرارداد کشت کلزا منعقد گردید که متأسفانه به دلیل خشک‌سالی آبان ماه برخی از کشاورزان موفق به کشت کلزا نشدند.

زارع با اشاره به تأمین نهاده‌های موردنیاز کشت کلزا گفت: علاوه بر کودهای پایه حدود 25 تن بذر کلزا شامل 12 رقم ایرانی و خارجی آماده و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش بیان کرد: در سال زراعی گذشته 4 هکتار و 100 هکتار از اراضی شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافت که به دلیل سرمازدگی آذرماه حدود 700 هکتار از این مزارع از بین رفت و درنهایت از حدود 3 هزار و 300 هکتار کلزای باقیمانده 9 هزار تن دانه روغنی کلزا تحویل مراکز خرید تضمینی شهرستان گردید.

سمپاشی زمستانه باغات محافظی قوی جهت درختان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش گفت: بسیاری از عوامل خسارت زای مهم با سمپاشی زمستانه به‌طور کامل یا به میزان زیادی کنترل می‌شوند.

وی افزود: انواع کنه، انواع شپشک ها، انواع شته‌ها که زمستان را به‌صورت تخم سپری می‌نمایند و بیماری‌های مهمی نظیر آتشک دانه‌دارها، لکه سیاه سیب و گلابی، لکه آجری بادام، پوسیدگی مومیایی میوه، لکه غربالی هسته دارها و بسیاری از بیماری‌های سرشاخه‌ها و شاخه‌ها مانند شانکرها و همچنین بیماری‌های باکتریایی و قارچی در اواخر زمستان و اوایل بهار تشدید می‌شوند لذا جهت پیشگیری از افزایش جمعیت آفات و اپیدمی بیماری‌های باکتریایی و قارچی در سال زراعی آتی مبارزه پیش بهاره و سمپاشی زمستانه با روغن ولک الزامی است.

به گفته وی سمپاشی زمستانه پوشش محافظتی قوی و مناسبی برای درختان پس از هرس‌های فرم هرس باروری ایجاد می‌کند.

زارع در مورد مزایای انجام مبارزه زمستانه تصریح کرد: به دلیل نبودن برگ و میوه، سم رسانی به‌تمامی قسمت‌های درخت ممکن و آسان است و مشکل مسمومیت محصول تولیدی وجود ندارد و یا بسیار کم است برخلاف موقعی که سم روی برگ و میوه پاشیده می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش خاطرنشان ساخت: رعایت بهداشت عمومی کف باغ از قبیل جمع‌آوری و معدوم نمودن کلیه میوه‌های ریخته شده کف باغ، خارج کردن سرشاخه‌های هرس شده و آلوده به آفات و بیماری‌های گیاهی از باغ و امحا آن‌ها، یخ آب زمستانه، بیل‌کاری سایه‌انداز درختان در فصل سرما در کاهش جمعیت آفات و عوامل بیماری‌زای گیاهی بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

لزوم هرس زمستانه باغات جهت کنترل آفات و بیماری‌ها

زارع گفت: بیشتر درختان اگر در شرایط محیطی مناسب بدون دخالت انسان رشد کنند، پس از چند سال، تبدیل به درختان یا درختچه‌هایی با شاخ ساره متراکم خواهند شد که چه ازنظر میزان و کیفیت باروری و چه ازنظر شکل ظاهری مطلوب نخواهند بود.

وی افزود: بهترین زمان هرس زمستانه در شهرستان گالیکش دی‌ماه و حداکثر تا اوایل بهمن‌ماه است که این عمل دارای فوایدی نظیر حذف شاخه‌های مزاحم، خشک‌شده، آفت‌زده و مریض و شکسته جهت حفظ و تأمین سلامت گیاه، ایجاد شرایط مناسب جهت ورود نور و هوا به درون شاخ ساره و خلوت کردن نقاط شلوغ و متراکم آن به‌منظور ایجاد امکان تولید محصول بیشتر و مرغوب‌تر،پیش یا پس انداختن باروری گیاه و تنظیم گلدهی و ایجاد تعادل بین رشد رویشی و میزان محصول و بالا بردن کیفیت فرآورده تولیدشده و محدود کردن رشد و کوتاه ساختن گیاه برای تسهیل عملیاتی مانند سمپاشی و برداشت محصول است.

زارع خاطرنشان ساخت: هرس زمستانه زمانی انجام می‌گیرد که گیاه فاقد برگ و در حال رکود است و در این هنگام شاخه‌ها بدون پوشش و قابل‌مشاهده بوده و به‌راحتی می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد و آن‌هایی را که باید به‌طور کامل یا جزئی حذف شوند با دیدی باز برگزید. همچنین گیاه در این زمان فعالیت زیستی چندانی ندارد و میزان آسیب حاصل از هرس به حداقل کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.