1396-04-13 14:02
1258
0
41018
برای نخستین بار در گلستان؛

مرکز تخصصی "نمدمالی" در روستای "پادلدل" گالیکش افتتاح شد + تصاویر

نخستین مرکز تخصصی نمدمالی گلستان در "پادلدل" شهرستان گالیکش با حضور مدیرکل میراث فرهنگی گلستان، فرماندار گالیکش، بخشدار مرکزی گالیکش، مسئولین ادارات شهرستان گالیکش و جمعی از هنرمندان و مردم روستای پادلدل افتتاح شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در این آیین گفت: با توجه به جاذبه‌های طبیعی فراوانی که در روستای پادلدل وجود دارد و همچنین یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این روستا ایجاد بوم گردی است و صنایع‌دستی منطقه هم حرفی برای گفتن دارد روستای پادلدل می‌تواند یکی از روستاهای هدف گردشگری این استان باشد.

ابراهیم کریمی افزود: امروز با افتتاح مرکز تخصصی نمدمالی در روستای پادلدل شاهد فعالیت هنرمندان روستا در این مرکز هستیم و امید داریم روستای پادلدل بتواند به روستای پایلوت نمدمالی در استان گلستان تبدیل شود.

وی با اشاره به بافت روستا خاطرنشان کرد: بافت روستایی روستای پادلدل با توجه به نوع معماری سنتی و قدیمی این ظرفیت را دارد که با همکاری مسکن و شهرسازی و اجرای طرح هادی در روستا این بافت سنتی را حفظ و احیا کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در پایان گفت: ما آمادگی داریم تا جشنواره شقایق‌ها را با همکاری سایر دستگاه‌های متولی در این روستا برگزار کنیم.

لازم به ذکر است نمد پارچه‌ای کلفت است که از پشم یا کرک مالیده ساخته می‌شود و در تولید فرش و کلاه و لباس کاربرد دارد.

نمدمالی از کهن‌ترین شیوه‌های فراهم‌سازی زیرانداز است.

این زیرانداز نوعی بافته سنتی است که با پشم تولید می‌شود همچنین نمد ساده‌ترین نوع کف‌پوش است و ساخت آن احتياج به دستگاه خاصی دارند درواقع از خاصيت طبيعی پشم که عبارت از در هم پيچيدن الياف آن در اثر رطوبت و فشار است استفاده می‌شود.

گفتنی است بهمن‌ماه 95 نیز مرکز خلاق صنایع‌دستی روستای تحت عنوان «مرکز ابریشم‌کشی و ابریشم‌بافی» در روستای " ینقاق" از توابع بخش مرکزی شهرستان گالیکش افتتاح‌شده بود.

nilkooh2507 1

nilkooh2507 1

nilkooh2507 1

nilkooh2507 1

nilkooh2507 1

nilkooh2507 1

nilkooh2507 1

nilkooh2507 1

nilkooh2507 1

nilkooh2507 1

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.