1393-06-31 14:59
10530
1
3160
مدیر بنیاد نیمروز؛

آذری: از مسئولین تقاضای پیگیری تشکیل هیئت و یا انجمن خسو را داریم

مدیر بنیاد نیمروز گفت: از مسئولین تقاضای پیگیری تشکیل هیئت و یا انجمن خسو را داریم.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه ، محمد آذری در حاشیه برگزاری لیگ خسوخسو و بازی‌های بومی محلی در روستای ینقاق گالیکش گفت: نخستین دوره بازی های بومی و محلی و لیگ خسوخسو با همکاری بنیاد نیمروز، دهیاری ینقاق و حمایت بخشداری مرکزی شهرستان گالیکش و اداره ورزش و جوانان گالیکش در سالن وحدت ینقاق برگزار شد.

وی افزود: در این مسابقات که به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ینقاق برگزار شد؛ رشته‌های ورزشی چون فوتبال و والیبال در کنار بازی‌های سنتی همچون خسوخسو؛ قلعه پوده، کودی و... از روستاهای مختلف شهرستان گالیکش و کلاله حضور داشتند.

مدیر بنیاد نیمروز با اشاره به بازی خسوخسو گفت: بازی خسوخسو یکی از بازی‌های کهن ماست که در اصل به معنی بهترین دفاع است و از دو بخش خْسو تشکیل شده است که سو به معنی دفاع و محافظت و خْ (با ضمه) به معنی خوب است.

وی ادامه داد: در این بازی هر تیم 6 بازیکن دارد و در یک زمین به ابعاد 22 در 10متر که به دو قسمت 11 در10 متر تقسیم می‌شود بازی می‌کنند.

آزری افزود: در انتهای هر زمین یک دایره به قطر یک متر وجود دارد که به آن اته می‌گویند و تیم مهاجم که یک بازیکن بنام سردار در بین خود دارد باید بتواند اته را به‌وسیله سردار فتح کند و امتیاز بگیرد.

bbmjshry 17

مدیرمسئول روزنامه گلستان نو خاطرنشان کرد: اگر بازیکنان درحالی‌که پای مخالف را با دست مخالف گرفته‌اند بتوانند دست حریف را از پایش جدا کنند بازیکن تیم مقابل از گردونه بازی حذف می‌شود تا برسد به سردار.

آذری ادامه داد: وقتی دست سردار با تلاش مهاجمین از پایش جدا شد تیم دارای سردار یک گیم باخته است.

وی افزود: این بازی دارای هیجان بسیار است و نیاز به امکانات زیادی برای برگزاری آن نیست. این بازی بسیار مفرح ریشه در زندگی، ادب و رسوم سیستانی‌ها دارد و نیازمند حمایت مسئولین است.

وی خاطرنشان ساخت: ما در بنیاد مردمی نیمروز از سال1390 پیگیر ثبت انجمن یا هیئت خسوخسو در زیرمجموعه فدراسیون بازی های بومی و محلی یا فدراسیون ورزش همگانی یا فدراسیون انجمن های ورزشی هستیم ولی علی‌رغم تلاش های فراوان و محبت های مدیرکل

ورزش و جوانان استان گلستان تاکنون به‌صورت رسمی هیچ فدراسیونی پذیرای این رشته مفرح و شاد نبوده است و فقط به ما اعلام کرده‌اند که با ثبت آن موافق هستیم.

مدیر بنیاد نیمروز کانون فرهیختگان سیستانی گفت: زنده نگه‌داشتن بازی های بومی و محلی مثل خسوخسو زمینه‌ساز پر کردن اوقات فراغت جوانان و تحرک در جامعه و همچنین عاملی مهم در جهت مبارزه با شبیخون فرهنگی دشمن است.

محمد آذری با تشکر از فرماندار، بخشدار گالیکش، دهیاری و شورای اسلامی روستای ینقاق و شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهایی که در لیگ شرکت داشتند از جمله باینال، اسماعیل‌آباد، کنگور؛ همت‌آباد، حاج علی اسلامی، و... همچنین بزرگان و معتمدین سیستانی مانند حاج آقای سند زایی، میرشکار، حبیب داد فر، رمرودی و... در تشکیل تیم و حمایت از برگزاری نخستین لیگ خسوخسو در منطقه شرق گلستان از حضور رسانه‌های شرق استان از جمله آقای فارسیانی شبکه گلستان و کوهی خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نیلکوه و همچنین خانم عبدی خبرنگار خبرگزاری مهر و... نیز برای پوشش اخبار این مسابقات قدردانی نمود.

bbmjshry 17

به گفته محمد خاشی از فعالان بازیهای بومی محلی؛ بازی قلعه پوده بازی است که چگونگی دفاع از قلعه که نمادی از فرهنگ و ارزش‌های فرد است و راه دفاع از آن را آموزش می‌دهد نیز یک بازی مهیج است که امکان فراگیر شدن را دارد.

گفتنی است در این دوره از لیگ خسوخسو تیم های بعقوب لیث صفاری سیستانی؛ تیم نیمروز؛ تیم فرخی سیستانی، تیم وحدت، تیم سورنا، تیم رستم، تیم وحدت در مرحله پایانی حضور داشتند که تیم نیمروز روستای اسماعیل آباد و یعقوب لیث روستای ینقاق بازی پایانی را برگزار کردند که تیم نیمروز با نتیجه 3 بر 2 بر تیم یعقوب لیث پیروز شد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

سیستانی

سلام وتشکر از گلستان ما بابت پرداختن به فرهنگ عامه اقوام باید دست در دست هم استان را بسازیم نباید اجازه بدهیم پان....قوت بگیرد بلکه همه با هم برادر وبرابر هستیم

0
0
پاسخ
1393-07-29 13:35

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.