1393-06-27 04:57
1421
0
2984

همایش مطلعین سرشماری عمومی کشاورزی در گالیکش برگزار شد

با حضور دهیاران، روسای شوراهای اسلامی روستاهای گالیکش و اعضای صنف کشاورزی، همایش مطلعین سرشماری عمومی کشاورزی در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه سید ابوالفضل حسینی نیا بخشدار مرکزی شهرستان گالیکش سخنان خود را به انتقاد از اعضای صنف کشاورزی این شهرستان آغاز کرد و گفت: از یک جمعیت 600 نفری تنها 10 نفر این همایش حاضرشده‌اند.

وی با اشاره به این مطلب که این امر مختص کشاورزان است اما حضورشان در همایش بسیار کمرنگ است گفت: امیدوارم این عدم حضور منجر به عدم اطلاعات دادن درست و کافی به مأموران سرشماری نشود.

حسینی نیا ادامه داد: سرشماری در هر جایی منجرب می‌شود تا مسئولین وقت بتوانند برنامه‌ریزی دقیق نسبت به مردمشان داشته باشند.

بخشدار مرکزی شهرستان گالیکش با اشاره به این مطلب که ما تقریباً آماده سرشماری کشاورزی هستیم گفت خواهشم از دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای شهرستان آن است که با آمارگیران همکاری کامل را داشته باشند و امکانات لازم را در اختیارشان قرار دهند.

وی با اشاره به این مطلب که کشاورزی برای کشور ما بسیار مهم است گفت: این حوزه هم تولید و هم اشتغال را در پی دارد. اگر آمار درستی از وضعیت کشاورزی‌مان نداشته باشیم چگونه باید انتظار داشته باشیم تا وزارت جهاد کشاورزی بتواند خدمات مناسب و مفید را به کشاورزان ارائه دهد.

وی با اشاره به این مطلب که دهیاران به کشاورزان توصیه کنند تا اطلاعات دقیق را به سرشماران بدهند گفت: آن قدر سرشماری کشاورزی دارای اهمیت است مقام معظم رهبری تأکید فرمودند این امر یک تکلیف است.

وی خاطرنشان ساخت: سالیان گذشته سرشماری کشاورزی در گالیکش انجام‌شده و به دلیل دادن اطلاعات نادرست از سوی کشاورزان این شهر به آمارگیران میزان بهره‌برداری از آب کشاورزی رودخانه گالیکش توسط کشاورزان این شهر کمتر از کشاورزان روستای ینقاق است.

شهرستان گالیکش 9 حوزه سرشماری عمومی کشاورزی دارد / بیمه محصولات کشاورزی در سال زراعی آینده الزامیست

sarshomarik 2حبیب‌الله زارع در این همایش ، گفت: در کشور بخش کشاورزی 23 درصد از اشتغال و 13 درصد از تولید ناخالص ملی را دربر می‌گیرد.

وی افزود: یکی از ملزومات توسعه بخش کشاورزی جمع‌آوری آماد دقیق و صحیح است که معمولاً این کار از طریق سرشماری انجام می‌شود.

زارع با اشاره به این مطلب که برای اولین بار سرشماری به‌صورت تمام الکترونیک انجام می‌شود گفت: قرار بود این سرشماری در سال 92 انجام شود اما به دلیل انجام الکترونیک سرشماری و آماده نبودن بخشی از امکانات به سال 93 انتقال یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش با اشاره به این مطلب که این طرح به مدت 43 روز کاری از 5 مهرماه آغاز خواهد شد گفت: گالیکش یک شهرستان تازه تأسیس است و محرومیت‌های زیادی دارد با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام‌شده توانستیم تاکنون در سال جاری اعتبارات خوبی را در بخش کشاورزی جذب کنیم.

به گفته زارع شهرستان گالیکش 9 حوزه سرشماری دارد که در هر حوزه یک مأمور کارها را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به این مطلب که از دهیاران توقع داریم همکاری خوبی با مأمورین سرشماری داشته باشید گفت: جمع آموری اطلاعات شامل دو بخش جمع‌آوری اطلاعات آبادی‌ها و جمع‌آوری اطلاعات بهره‌برداران حوزه کشاورزی.

زارع خاطرنشان ساخت: اطلاعات آبادی‌ها در خصوص مساحت، جمعیت، منابع آبی کشاورزی و.... با همکاری دهیاران تکمیل خواهد شد و اطلاعات بهره‌برداران کشاورزی نیز با مراجعه به کشاورزان در خصوص مقدار زمین، نوع محصول کشت‌شده، دیم و آبی بودن زمین زراعی، ادوات کشاورزی و تراکتور و داشتن دام و طیور است.

زارع زمان مورد نیاز برای ثبت اطلاعات هر کشاورز را حدود 10 دقیقه اعلام کرد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش این شهرستان 29 هزار هکتار اراضی قابل‌کشت دارد که با کشت دوم این مقدار به 49 هزار هکتار خواهد رسید.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار سال 92 حدود 152 هزار تن تولید انواع محصولات دامی، باغی و زراعی در گالیکش با حدود 8700 نفر بهره‌بردار داشتیم.

به گفته زارع سال گذشته تقریباً 42 هزار تن گندم در شهرستان گالیکش برداشت شده است.

وی با اشاره به این مطلب که بیمه محصولات کشاورزی در سال زراعی آینده الزامی است گفت: به دلیل خشک‌سالی که در سال جاری داشتیم و پیش‌بینی می‌شود تا 3 سال نیز ادامه داشته باشد باید 100 درصد محصولات کشاورزی بیمه شوند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.