1394-02-16 13:00
2151
1
14280
جمعه هفته جاری برگزار می‌شود؛

همايش بزرگداشت مختوم قلی شاعر شهير ايرانی تركمن در گالیکش + معرفی شاعر

عضو ستاد بزرگداشت مختوم قلی گفت: به مناسبت دويست و هشتاد و دومين سالروز تولد مختوم قلی فراغی شاعر مسلمان ايرانی تركمن، مراسم نكوداشتی در گالیکش برگزار می‌شود.

به گزارش گلستان ما، علی‌اکبر پژمان در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: به مناسبت دويست و هشتاد و دومين سالروز تولد مختوم قلی فراغی شاعر مسلمان ايرانی تركمن، مراسم نكوداشتی 18 اردیبهشت‌ماه سال جاری از ساعت 16 در مرتع روستای آق قمیش از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش برگزار می‌شود.

mabrqaqn 4

پژمان با اشاره به اینکه تلاش می‎کنیم تا این برنامه به نحو احسن در گالیکش برگزار شود گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در ستاد شهرستان‌های، گالیکش آمادگی کامل برای برگزاری مراسم بزرگداشت مختوم قلی فراغی را دارد و امیدواریم مراسمی در شأن این عارف نامی انجام شود.

به گزارش نیلکوه؛ مختوم قلی فراغی شاعر شهیر ترکمن در سال یک هزار و 112 هجری شمسی در روستای 'حاجی قوشان' از توابع شهرستان گنبدکاووس به دنیا آمد، پدرش دولت محمد آزادی از شاعران سرشناس قرن دوازدهم ترکمن و گوگلان و مادرش ارازگل از طایفه گوکلان، تیره گرکز بود.

مختوم قلی تحصیلات ابتدایی و زبان‌های فارسی و عربی را نزد پدرش آموخت، سپس برای تحصیل به مدرسه شیر غازی در خیوه رفت، وی سفرهای دیگری نیز به بخارا و افغانستان و هندوستان داشت.

مختوم قلی فراغی پس از کشته شدن برادر بزرگ‌تر خود عبدالله با بیوه برادر به نام آق قیز ازدواج کرد و از او دو فرزند به نام‌های بابک و ابراهیم داشت که هر دو در کودکی از دنیا رفتند.

این شاعر شهیر ترکمن در سال یک هزار و 169 هجری شمسی درگذشت و بدن او را حوالی روستای آق تقای در 40 کیلومتری غرب مراوه‌تپه و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.

برای رسیدن به این آرامگاه دو مسیر وجود دارد یکی از شهرستان گنبد که در جنوب غربی آق تقه است و می‌توان به آرامگاه مختوم قلی و از جاده اینچه برون رفت، طول این مسیر۱۵۵کیلومتر است.

مسیر دوم از شهرستان کلاله می‌توان به آرامگاه مختوم قلی رسید که باید ابتدا شهر کلاله و سپس بخش مراوه‌تپه را پشت سر گذاشت. طول این مسیر ۱۳۰کیلومتر است.

مختوم قلی فراغی در اشعار خود به مسائل اجتماعی و سیاسی، وحدت و اتحاد، پرهیز از جنگ و خونریزی، توجه به خانواده، سوادآموزی، نقش زنان در جامعه، فقر و اختلاف طبقاتی و دیگر مسائل پرداخته است.

هرساله در ایام ولادت این شاعر شهیر ترکمن برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان به این شاعر و نیز برخی مقامات استانی و کشوری و بعضاً خارجی از کشور ترکمنستان در شهرهای ترکمن نشین و بالأخص بر سر مزار فراغی برگزار می‌شود.

گفتنی است همچنین دويست و هشتاد و دومين سالروز تولد مختوم قلی فراغی 17 اردیبهشت در روستای حاجی قوشان گنبد، 19 اردیبهشت شهرستان‌ها آق‌قلا، 20 اردیبهشت شهرستان بندر ترکمن، 21 اردیبهشت شهرستان گنبدکاووس، 22 اردیبهشت دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، 22 اردیبهشت شهر کمیش تپه، 23 اردیبهشت روستای گرکز کلاله، 24 اردیبهشت مراسم مردمی در آق توقای، 25 اردیبهشت مراسم رسمی در آق توقای با حضور مسئولین و مهمانان و اول خرداد (may 22) شهر گوتنبرگ، کشور سوئد برگزار خواهد شد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

سیستانی کتول

با توجه به آنکه از واژه قلی در زبان ترکی معنای بازو ؛ یار و یاور ادراک میشود. مثل علیقلی یعنی علی یار ؛ به نظر میرسد مخدوم که به معنای بزرگ ؛سرور؛ فرمانروا است از مختوم که به معنای مهر کرده شده و به آخر رسانیده است ؛ میباشد. صحیح تر باشد.لذا شایسته است که از شاعر شهیر نام برده شود تا مصداق واقعی و نیکوتر ی داشته باشد

0
0
پاسخ
1394-02-17 05:03

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.