1393-12-23 09:05
4014
1
11882
احداث کارخانه تراکتورسازی گالیکش در چه مرحله است؟؛

تراکتورسازی گالیکش با 500 نفر اشتغال‌زایی پَر ! / زمین کارخانه تراکتورسازی به سرمایه‌گذار جدید واگذار می‌شود

نماینده مردم شرق استان گلستان گفت: زمین کارخانه تراکتورسازی گالیکش به سرمایه‌گذار جدید واگذار می‌شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، کلنگ احداث اولین کارخانه تراکتورسازی استان گلستان در تاریخ 18 خردادماه سال 92 با حضور استاندار وقت گلستان جواد قناعت، حجت‌الاسلام موسوی امام‌جمعه گالیکش، رجبی نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، وفایی مدیرکل صنایع و معادن استان و جهاد کشاورزی و رحمان صباغیان فرماندار وقت در زمینی به مساحت 200 هزار مترمربع و زیربنا 8 هزار مترمربع ا در شهرک صنعتی این شهرستان به زمین زده شد.

نماینده شهرستان گالیکش در مجلس شورای اسلامی و فرماندار وقت گالیکش در خصوص این پروژه به نیلکوه گفته بودند: در فاز اول ساخت این پروژه 100 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته‌شده است که 20 درصد آن سهم آورده شرکت گندم آفرین گلستان توسط مالک آن مهدی آزادیخواه سرمایه‌گذاری و مابقی از طریق تسهیلات بانکی هزینه خواهد شد.

این مسئولین افزودند: برابر پیش‌بینی صورت گرفته فاز اول این پروژه تا پایان آبان ماه سال جاری (آبان ماه سال 92) به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین آقایان میزان اشتغال‌زایی پروژه‌ای که به‌جز کلنگ زنی پیشرفت دیگری نداشت 500 نفر در فاز اول اعلام کردند.

به گفته این مسئولین با افتتاح این کارخانه قرار بود در طول سال 18 هزار دستگاه تراکتور در فاز اول و به‌صورت مونتاژ باشد.

آقایان افزود: با آغاز به کار این پروژه گامی مؤثر برای صنایع وابسته این صنعت در شهرک صنعتی گالیکش برداشته خواهد شد که این حرکت تأثیر بسزایی در کاهش بی‌کاری در منطقه به ارمغان خواهد آورد.

گفتنی است طی این مدت بسیاری از مسئولین، مردم و رسانه‌های کلاله با جریان سازی سعی در سوق دادن این سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی کلاله را داشتند که انرژی بسیاری نیز از وی در این خصوص گرفته شد.

psktsshgyy 0

دکتر عبدالکریم رجبی در پاسخ به این سؤال خبرنگار نیلکوه که احداث کارخانه تراکتورسازی گالیکش در چه مرحله‌ای است گفت: دغدغه همه مسئولین برطرف کردن و کاهش بیکاری در منطقه است. برای این موضوع به دنبال جذب سرمایه‌گذار بودیم تا اینکه یکی از سرمایه‌گذاران منطقه مجوز احداث تراکتورسازی گالیکش را از وزارت صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی گرفت.

نماینده شهرستان‌های مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی گفت: این سرمایه‌گذار بخش صنعت نتوانست به‌درستی از تسهیلات 80 میلیارد ریالی که قرار بود در اختیارش قرار گیرد استفاده کند.

وی با اشاره به این مطلب که در کارخانه تراکتورسازی قرار بود کار مونتاژ انجام شود گفت: سرمایه‌گذار چون نتوانست تکنولوژی آن را از کشور چک وارد کند پروژه متوقف شد.

وی تصریح کرد: ازآنجاکه مجوزهای شهرک صنعتی 2 ساله واگذار می‌شود سال 94 این مجوز باطل می‌شود و زمین این کارخانه به سرمایه‌گذار دیگری واگذار می‌شود.

به گفته رجبی این سرمایه‌گذار یک ایرانی مقیم آلمان است که در بخش لامپ‌های نئون قرار است سرمایه‌گذاری کند و تکنولوژی آن نیز مربوط به کشور آلمان است.

چرا لزوم احداث کارخانه تراکتورسازی در گلستان احساس می‌شود

با توجه به وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی و فرسودگی تراکتورهای موجود در گلستان، احداث کارخانه تراکتورسازی در ارتقای وضعیت مکانیزاسیون بخش کشاورزی تأثیر بسزایی دارد.

از سوی دیگر با توجه به کشاورزی بودن استان‌های شمالی کشور، تولید تراکتور در تأمین نیاز بخش کشاورزی استان‌های کرانه خزر مؤثر خواهد بود.

بر اساس آمارها، وضعیت موجودی تراکتورهای کشاورزی استان تا پایان سال 89 به تفکیک تعداد و عمر این‌گونه است که تعداد هشت هزار و 710 تراکتور کشاورزی تا عمر 13 سال، تعداد 9 هزار و 381 تراکتور کشاورزی با عمر 13 تا 20 سال و تعداد شش هزار و 929 تراکتور کشاورزی با عمر بالای 20 سال در استان وجود دارد که مجموع آن 25 هزار و 20 دستگاه تراکتور است.

همچنین از مجموع 10 درصد تراکتورهای کشاورزی استان، تعداد 35 درصد از تراکتورهای استان تا 13 سال عمر تشکیل می‌دهند و 37 درصد از 13 تا 20 سال و 28 درصد بالای 20 سال عمر دارند.

به تأکید کارشناسان، باوجوداینکه گلستان که یکی از قطب‌های کشاورزی، کشور محسوب می‌شود ولی با چالش‌های بسیاری مواجه شده است که یکی از این مشکلات، فرسودگی ناوگان کشاورزی است.

تصاویر زمان کلنگزنی پروژه از آرشیو نیلکوه

psktsshgyy 0

psktsshgyy 0

psktsshgyy 0

psktsshgyy 0

psktsshgyy 0

psktsshgyy 0

psktsshgyy 0

psktsshgyy 0

psktsshgyy 0

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

ممل

این کارخانه حق مردم محروم مراوه تپه است.

0
0
پاسخ
1393-12-23 16:59

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.