1393-12-01 07:55
1925
0
10754
رییس اداره امور تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی گالیکش:

7600 اصله نهال اصلاح‌شده توت در گالیکش توزیع شد / طی چهار سال گذشته نوغاندار نمونه کشوری از گالیکش انتخاب شده است

رییس اداره امور تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی گالیکش گفت: برای توسعه نوغانداری در این شهرستان، هفت هزار و 600 اصله نهال اصلاح‌شده توت بین نوغانداران این منطقه در سال جاری توزیع‌شده است.

به گزارش گلستان ما، رحیم دیرفرد در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه افزود: نوغانداری در این شهرستان از پیشینه بسیار زیادی برخوردار است و هم‌اکنون نیز این کار در سطح بسیاری از روستاهای گالیکش رونق دارد.

ndshgttt 1

وی گفت: برای چند سال پیاپی، نوغاندار نمونه کشور خانم "منیژه تیموری" طی سال‌های 90، 91 و 92 و خانم " و خانم شهربانو میرشاهی " از روستای پاسنگ بالا از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش انتخاب‌شده است.

وی بابیان اینکه سال گذشته خانم میرشاهی توانست با تولید 53 کیلو پیله تر ابریشم، نوغاندار نمونه کشور شود، افزود: نوغانداری به خاطر کوتاه بودن دوره پرورش کرم ابریشم از ارزش‌افزوده بالایی برخوردار است.

دیرفرد گفت: کاهش درختان توت در این شهرستان از عوامل محدودکننده تولید پیله ابریشم است که با توزیع نهال‌های اصلاح‌شده درخت توت تلاش می‌شود این مشکل برطرف شود.

وی بابیان اینکه سال گذشته در این شهرستان، نهال درخت توت توزیع نشد، افزود: سطح توتستان‌های این شهرستان به‌صورت غیرمتمرکز حدود 12 هکتار بوده که با توزیع نهال توت تلاش می‌شود این میزان به 37هکتار برسد.

وی هزینه نهال‌های توزیع‌شده را 15 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: با توزیع نهال‌های اصلاح‌شده، زیرساخت‌های لازم برای رونق مجدد نوغانداری در گالیکش فراهم می‌شود.

وی نوغانداری را یکی از راه‌های رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: نوغانداری در هرسال حدود 50 روزبه طول می‌کشد و تعداد قابل‌توجهی از افراد روستایی را مشغول به کار می‌کند.

در بهار سال 93 تعداد 600 جعبه تخم نوغان بین نوغانداران گالیکش توزیع شد که از این تعداد جعبه تخم نوغان، 24 هزار کیلو پیله تر ابریشم تولید شد و چهار میلیارد و 700 میلیون ریال عاید نوغانداران گردید.

نوغانداری هرساله از اوایل بهار با شکوفایی درختان توت آغاز می‌شود و تا حدود 50 روزبه طول می‌انجامد.

ndshgttt 1

خانم میرشاهی نوغاندار نمونه کشوری سال 93

ndshgttt 1

خانم تیموری نوغاندار نمونه کشوری سالهای 90، 91 و 92

ndshgttt 1

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.