1393-07-27 05:57
9808
2
4490
به مناسبت هفته تربیت‌بدنی برگزار شد؛

جشنواره بازی‌های بومی و محلی دهستان کنگور کلاله + تصاویر

به مناسبت هفته تربیت‌بدنی جشنواره بازی های بومی و محلی و همایش پیاده‌روی خانوادگی دهستان کنگور از توابع شهرستان کلاله با مشارکت فرمانداری کلاله، بنیاد مردمی نیمروز، اداره ورزش و جوانان شهرستان کلاله، شورای اسلامی و دهیاری روستای کنگور برگزار شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه ؛ در این جشنواره بازی‌های بومی و محلی از جمله خسوخسو، قلعه پوده، کشتی کچ گردان، کودی کودی و چوب بازی سیستانی با مشارکت و حضور پرشور مردم دهستان کنگور و روستاهای اقمار آن برگزار شد.

در این همایش مسئولین استانی و شهرستانی از جمله دکتر نیاوند معاون استاندار گلستان، برزگر فرماندار کلاله، بخشدار و شهردار کلاله، آذری مدیر بنیاد مردمی نیمروز و... حضور داشتند.

bbmshkkhoso 1

پس از تلاوت قران و نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران، آقای دادفر نماینده بنیاد نیمروز ضمن خوش‌آمد به معرفی برنامه‌ها پرداخت و گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت مبارزه با شبیخون فرهنگی دشمن بوده و باید جوانان خود را با سنت های نیاکان خود بیشتر آشنا کنیم.

سپس تیم های خسوخسو عیاران نیمروز اسماعیل‌آباد و بنیاد مردمی نیمروز همت‌آباد به داوری و سر داوری مهر علی صحرانشین و رمضان خوشی و محمد خاشی قلعه نو به رقابت پرداختند که نتیجه به سود تیم عیاران نیمروز پایان یافت.

پس از آن تیم های یعقوب لیث روستای فرید با تیم نیمروز کنگور مسابقه دادند در عین اجرای مسابقه خسوخسو محمداذری از فعالان بازی‌های بومی و محلی کشور به تشریح اهداف بازی خسو و مقررات ان پرداخت.

پس از آن تیم های کودی بنیاد نیمروز و عیاران نیمروز به مسابقه پرداختند که با برد بنیاد همراه بود.

هدایای بازیکنان توسط محمد خاشی قلعه نو به نفرات و تیم‌های برتر تقدیم شد.

bbmshkkhoso 4

وی در خصوص فعالیت‌های بومی و محلی شهرستان گالیکش گفت: چندین تیم خسوخسو و کودی و بازی‌های بومی و محلی در شهرستان‌های گالیکش و کلاله در حال فعالیت هستند.

وی افزود: آمادگی داریم که در صورت حمایت مسئولین لیگ بازی‌های سنتی مانند خسو و کشتی کچ گردان را برگزار کنیم.

در ادامه برنامه با ورود و استقرار معاون استاندار مسابقه کشتی کچ گردان بین کشتی‌گیران اجرا شد که با توجه به زیبایی فنون بسیار مورد استقبال جوانان قرار گرفت.

گفتنی است کشتی کچ گردان از جمله ورزش‌هایی است که در کنار کشتی چوخه ولوچو و گورش در ایران و در بین سیستانی‌ها طرفداران بیشماری داشته و دارد. باهمت مدیران ورزشی بنیاد نیمروز این ورزش مجدداً احیا یافته و در حال گسترش است.

در بخش دیگری از برنامه گروه موسیقی مقامی نیمروز با دهل و ساز به اجرای گران چاپ و دوچوبه و سه چاپی پرداختند که به شدت مورد تشویق حاضرین قرار گرفت. همچنین گروه چوب بازی نیمروز کلاله بالباس ورزشی یک دست به اجرای چوب بازی پرداختند.

در ادامه رقص شمشیر توسط آقایان نوری و پرانداخته اجرا شد.

bbmshkkhoso 1

محمد آذری مدیر بنیاد مردمی نیمروز با اشاره به برنامه‌ای که از شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی رقص شمشیر پخش شده بود گفت: رقص شمشیر پخش‌شده این ورزش را خشن معرفی کردند درحالی‌که رقص شمشیر دارای فلسفه است و نوعی رقص آئینی است.

وی افزود: مثلاً در بخشی از نبرد وقتی حریف به زمین می‌افتد طرف مقابل دستش را می‌گیرد و از زمین بلند می‌کند و این یعنی اوج جوانمردی و روحیه پهلوانی و یا زمانی که بر حریف پیروز می‌شود مانند رستم در شاهنامه دست به آسمان می‌برد و خدا را ستایش می‌کند که بر دشمن ایران غلبه کرده است.

علی شهرکی رئیس شورای اسلامی روستای کنگور با بیان اهداف جشنواره گفت: مبارزه با شبیخون فرهنگی دشمن و همچنین ایجاد نشاط و پویای در بین آحاد جامعه بخصوص جوانان از اهداف برگزاری این جشنواره است.

پایان مراسم با قرعه‌کشی و اهدای جوایز همراه بود که در این بخش هدایای نفیسی از کلاه کاسکت، دوچرخه، لباس ورزشی، کیف ورزشی و... به ورزشکاران اهدا شد.

از نکات جالب بخش اهدای جوایز برنده شدن دو خانم یکی از هم‌وطنان سیستانی و یکی از هم‌وطنان ترکمن بود که هر یک، یک دستگاه دوچرخه برنده شدند.

گزارش و عکس: محمد خاشی 

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

bbmshkkhoso 1

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

محمد

ممنونم

0
0
پاسخ
1393-09-05 05:43
محمد

اقای خاشی عکس های از بازی های خوسو درکنگر بگذارید باتشکر محمد از اسماعیل اباد کوچه شهید بهشتی

0
0
پاسخ
1393-09-05 05:47

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.