1396-06-26 13:02
670
0
44160
رئیس اداره آب کلاله:

طرح ملی آبرسانی به شرکت آب و فاضلاب شهری واگذار شود/ وجود چاه های کشاورزی باعث کاهش دبی شده است

رئیس اداره آب کلاله گفت: با توجه به ابنکه شبکه آبرسانی شهری فرسوده و قدیمی است، می طلبد مانند شهرهای علی آباد، گالیکش و مینودشت بودجه وِیژه ای در طرح ملی آبرسانی برای شرکت آب شهر کلاله درنظر گرفته شود و این طرح به این اداره واگذار شود.

به گزارش گلستان ما، مجتبی مصطفی لو در گفتگویی با بیان اینکه آب شهر کلاله از طریق 5 حلقه چاه و یک رشته چشمه تامین می گردد، اظهار داشت:آب استحصالی از منابع تامین در 3 مخزن با ظرفیتهای 500 ، 2000 و 5000 مترمکعبی ذخیره شده و پس از گندزدایی و تثبیت کدورت با در نظر گرفتن اینکه طول خطوط انتقال چاهها و چشمه 24 کیلومتر است، وارد شبکه شهری بطول 130 کیلومتر با سایز 63 میلیمتر تا 160 میلیمتر می شود.

وی افزود: این امور دارای 15000 واحد مصرف کننده آب می باشد که علاوه بر شهر کلاله در روستاهای اجن یلی ، قوجمز ، آیدرویش ، کوسه و نیاز آباد ساکن می باشند و در حال حاضر توان تامین آب این امور در فصول مختلف بین 110 لیتر در ثانیه تا 150 لیتر در ثانیه متغیر می باشد که دلیل اصلی آن تغییرات دبی چشمه آقسو است .

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری کلاله به برخی از مشکلات موجود پرداخت و تصریح کرد: تامین آب در فصل تابستان و اوایل پاییز و اواخر بهار ( حدود 5 ماه سال ) در نقطه سربسر با مصرف قرار داد و با کوچکترین نوسان تولید شامل قطع برق ، خرابی چاهها و یا شکستگی خطوط انتقال بلافاصله با کمبود مواجه شده و در برخی مناطق دچار قطعی آب می شویم و راه حل کوتاه مدت آن حفر و تجهیز حداقل 2 حلقه چاه در زون های مختلف آبرسانی شهر است.

مصطفی لو ادامه داد: فرسودگی و قدمت چاههای موجود که هر لحظه امکان خرابی و غیر قابل استفاده شدن را دارند، نیز یکی از مشکلات احتمالی آینده است که در این خصوص می طلبد برای چاههای 5 ، 2 و1 که بعلت 2جداره شدن و سایر مشکلات موجود، چاه جایگزین حفر شود.

وی به موضوع کدورت آب چشمه آقسو در زمان بارندگی نیز پرداخت و گفت: کدورت چشمه در مواقع بارندگی باعث نارضایتی مردم می گردد و با توجه به اینکه حداقل در روستاهای اجن یلی و قوجمز و بخشی از شهر شامل مسکن مهر و ... منابع جایگزین جهت آب چشمه نداریم و مجبور به استفاده از آن هستیم، احداث ایستگاه تصفیه خانه با دبی حداقل 60 لیتر جهت چشمه آقسو یکی از ملزمات است.

رئیس اداره آب کلاله تاکید کرد: همچنین با توجه به نحوه قرارگیری چشمه آقسو و وجود تهدیدات فراوان امنیتی و بهداشتی برای مردم شهر ، این چشمه کماکان در دسترس افراد قرار دارد و می طلبد برای جلوگیری از هر نوع مشکل احتمالی مسقف نمودن چشمه و پیاده نمودن موارد امنیتی در محل لحاظ شود.

وی هشدار داد: با توجه به نحوه تخصیص بودجه وکمبود درآمدهای داخلی، بازسازی فرسودگی شبکه و انشعابات سطح شهر تا چندین سال آینده نیز امکان پذیر نیست و لازم است تا از طریق آب منطقه ای که در حال اجرای طرح ملی آبرسانی است ، بودجه ویژه در طرح ملی آبرسانی به شهر کلاله اختصاص یابد.

این مسئول یاداور شد: اجرای طرح ملی آبرسانی در سایر شهرها من جمله علی آباد – مینودشت – گالیکش در اختیار آب و فاضلاب شهری بوده ولی طرح ملی آبرسانی کلاله در اختیار آب منطقه ای می باشد که باعث بروز مشکلاتی می شود از جمله اولویت بندی اجرای طرح ها و نامناسب بودن پیشرفت کار در قسمتهایی که دارای اولویت آبرسانی هستند.

وی در پایان اذعان داشت: وجود بیش از 7000 متر متقاضی توسعه شبکه در سطح شهر کلاله و همچنین وجود چاههای کشاورزی بی شمار در منطقه که باعث افت شدیدآبدهی چاههای آب شرب می گردد، یکی دیگر از مشکلات ما در زمینه تامین آب شرب است که باید در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.