1396-02-09 11:37
826
0
38415
به قلم مسلم رستمانی؛

شرح ما وَقَعِ اولین مناظره

اولین مناظره شش کاندیدای ریاست جمهوری در فضایی کنترلی و چارچوبی همراه با رعایت دقیق وقت و رعایت حریم خصوصی و حفظ حرمت اشخاص انجام گرفت که شرح ظاهری و ماهوی آن به سمع و نظر می رسد.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، اولین مناظره شش کاندیدای ریاست جمهوری در فضایی کنترلی و چارچوبی همراه با رعایت دقیق وقت و رعایت حریم خصوصی و حفظ حرمت اشخاص انجام گرفت که شرح ظاهری و ماهوی آن به سمع و نظر می رسد.

1_ صدا و سیما و مسئولین تبلیغات؛ تمام همّ و غمّ را بر حفظ آرامش فضای مناظره معطوف و حتی الامکان از حواشی حادّ با مدیریت برنامه ریزی شده ممانعت کردند.

2_ علیرغم دسته بندی و زمانبندی شدن سئوالات مطروحه و وقت اختصاص یافته، شاهد خروج بعضی کاندیداهای محترم از جمله روحانی و جهانگیری و قالیباف از بحث اصلی و بعضاً درگیری لفظی بین آنها بودیم.

3_ چنانچه از قبل قابل لمس بود حضور جهانگیری صرفاً جنبه پوششی و حمایتی داشت و ایشان به تناوب و آشکارا نشان داد که آمده است که برود زیرا ایشان از بدو ورود الی خروج گزارش کار دولت متبوع را ارائه داد و مکمّل اظهارات روحانی و همپوشانی با وی بود. این حالتِ جهانگیری وجهه او را از کاندیدا به سپر شدن تنزّل داد بگونه ای که یحتمل اکثر قریب باتفاق بینندگان حتی اصلاح طلبان نیز انتظار طرح و برنامه از ایشان نداشتند و وی برای خالی نبودن عریضه بعضاً پیشنهاداتی می دادند که مکمّل دیدگاه های روحانی بود.

4_ آنچه روحانی در مناظره در دایره ریخت گزارش کار دولت در طی چهار سال و ارزیابی مثبت از روند امور بود بدون اینکه از چالش های فرارو و مشکلات عدیدهٔ مردم از جمله بحران بیکاری و معیشتی و مواردی از این دست با ارائه برنامه جامع چیزی عیان کند. شایدحتی عادّی ترین افراد پای گیرنده ها معتقد بودند که روحانی اگر میخواست گزارش کار دهد رسانه ملی باندازه کافی و وافی وقت و امکان را در اختیارش قرار داده و می دهد به هر حال جناب رئیس جمهور در قامت یک کاندیدا در مناظره حاضر نبود بلکه در مقام دفاع و گزارش بر آمده بود و همین نوع حضورش می طلبید که در لاک دفاعی رفته و نیازمند ساپورت باشد که جناب جهانگیری به تناوب در این زمینه اجرای نقش کردند!

5_ قالیباف اما به قصد افشا گری و ارائه دیدگاه و برنامه وارد مناظره شد و از رویارویی با رئیس دولت اِبایی نداشت و به صراحت و بدون پرده پوشی به بیان مشکلات عدیده و ناکامی های دولت مستقر می پرداخت و همین صراحت لهجه ٔهمراه با رعایت ادب و توأم با تبسّم، روحانی را وادار به واکنش و درگیری لفظی با مشارالیه کرد که نشان می داد جناب رییس جمهور تاحدودی قافیه را باخته! در مجموع برنامه های ارائه شده از سوی قالیباف نسبتاً خوب و درخور اعتنای مردم بود.

6_ جناب رئیسی با زبر دستی و مهارت از فرصت های ممکن به احسن وجه بهره جست و توانست به دور از حواشی، برنامه های مدوّن خود را ارائه دهد. شاید بسیاری از افرادی که نظاره گر مناظره بودند فکر می کردند که جناب رئیسی با حالتی تهاجمی وارد مناظره شده و از صفر تا صد کارهای دولتِ مستقر را به چالش بکشد یا لااقل اصلاح طلبان و مخالفانی که در این مدت چهره ای خشن و ماجراجو از ایشان ترسیم کرده و مانور می دادند به این حقیقت محرز رسیدند که رئیسی فردی اخلاق گرا و برنامه محور هست.

7_ شاید بتوان گفت جناب میرسلیم صبورترین فرد حاضر در مناظره بود که همانند آقای رییسی فقط به ارائه برنامه می پرداخت و از آنجایی که قبلاً از جانب رقبا مورد انتقاد و تهاجم نبود کمتر در کانون توجه بود. مشارالیه هم نشان داد که اخلاق مدار و برنامه محور هست.

8_ هاشمی طبا نیز فردی آرام و متین و برنامه محور بود شاید بسیاری از اصلاح طلبان و اصولگرایان فکر می کردند که هاشمی طبا به دلیل عُلقه و علاقه به اصلاح طلبی ژست حمایت از برنامه های دولت مستقر به خود بگیرد اما ایشان نیز همانند میرسلیم فقط به ارائه دیدگاه و برنامه می پرداخت و هر از چند گاهی نیز به حمایت از دولت، نه از باب توفیقات بلکه از حجم زیاد کار دولت و کم کردن از بار مسئولیتش می پرداخت.

درمجموع اولین مناظره شش کاندیدای محترم با صرف نظر از کُنتاک های محدود! خوب و مثبت ارزیابی می شود.

به نظر راقم، امتیاز برتر اخلاقی و برنامه ای این میدان تعلّق می گیرد به جناب رئیسی که علیرغم تحریک و تشجیع جناح رقیب به ایجاد و بروز رفتار تند و رادیکالی در وی، نه تنها در تلهٔ رقیب نیفتاد بلکه در کمال خونسردی و متانت صرفاً به ارائهٔ دیدگاه و برنامه پرداخت و نشان داد که آمده است تا برای مردم و در کنار مردم خادم باشد.

جناب قالیباف این عنصر جوان و پر انرژی که گاهاً در مقام پاسخ، مقابله به مثل میکرد نشان داد که طرح و برنامه های مفید در راستای جبران نواقص و کاستی های موجود دارد و بقول معروف ” میتواند”. مابقی کاندیداهای محترم نیز تقریباً بر این سیاق بودن.

با عنایت به اینکه دو برنامه ٔ مناظره را در پیش داریم انتظار قاطبهٔ ملت بر این است که کاندیداهای محترم نشان دهند که اینجا ایران است.

نویسنده: مسلم رستمانی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.