1396-08-01 16:02
1247
0
45670
به قلم علی رحمانی؛

تهدید پایداری زیست محیطی در درازنو

توسعه پایدار نگران تهی شدن کنونی زمین از منابع است لیکن تنها منابع طبیعی نیستند که در مخاطره قرار گرفته اند بلکه کیفیت های دیگر نظیر کیفیت چشم اندازها؛ میراث فرهنگی و طبیعی، آرامش و توانایی مناطق شهری، روستایی برای زیست ایمن و سالم نیز در خطر نابودی است.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا؛ توسعه پایدار خدمات زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی را برای ماندگاری و پایداری نظامهای طبیعی، دست ساز، اجتماعی، شهری و روستایی فراهم می کند که امروزه پایداری زیست محیطی منطقه گردشگری درازنو مورد ترور ساکنین و مسئولان قرار گرفته است.

مهمترین مولفه های تهدید پایداری زیست محیطی درازنو عبارت اند از:

*عدم برقراری عدالت اجتماعی در نحوه استفاده درست و هدفمند از بستر محیط طبیعی منطقه

*عدم دفع زباله در داخل منطقه مسکونی و محیط پیرامون درازنو

*نادیده گرفتن اهمیت پوشش گیاهی و جانوری توسط ساکنین

*ورود وسایل خودرویی و موتوری به مناطق خارج از درازنو که دارای پیامدهای بسیار در رشد و تکامل پوشش گیاهی دارد.

لذا این مولفه ها پایداری زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی منطقه را مورد تخریب جدی قرار داده و از باقی گذاردن منابع طبیعی به بهترین شکل برای نسل آینده با این تعریف که فعالیت انسانها تنها زمانی از نظر محیطی پایدار است که بتواند بدون تقلیل منابع طبیعی و یا تنزل محیط طبیعی اجرا شود.

پس توسعه پایدار زمانی ذاتا فرایندی مبتنی بر تغییرات است که در آن اسنفاده از منابع جهت سرمایه گذاری ها سمت و سوی توسعه، فن آوری و تغییرات نهادی همه با یکدیگر هماهنگ بوده و قابلیت نسل های حاضر و آینده را بر آورده ساختن نیازهای انسانی شان ارتقاء می بخشد.

چند پیشنهاد کاربردی:

* تقویت پایداری عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به منظور حفظ فرایندهای زیست محیطی، بیولوژیک با منابع ذیربط با انجام برنامه های آموزشی و فرهنگی برای ساکنین و مراجعه کنندگان.

* نظارت و کنترل هدفمند و پایدار در روند ساخت و سازها بویژه برای نماهای بیرون ساختمانها که با محیط پیرامون آن در تضاد نباشد البته تا به حال هیچ گونه اتفاقی در این زمبنه صورت نگرفته است.

قابل ذکر است ساکنان و مسئولان محلی و شهرستانی بطور کامل نسبت به ساخت و سازها تظارت های تخصصی داشته باشند زیرا چنین ساخت و سازهایی در این منطقه از نظر زمین شناسی و ژئومورفولوژی دارای مخاطراتی است که اگر برنامه زیزی درست و در راستای توسعه پایدار صورت نگیرد سبب وقوع مخاطرات طبیعی در منطقه می شود که جبران آن بسیار سخت و یا خدای ناکرده تبدیل به یک فاجعه بزرگ می گردد.

دفن زباله به روش درست و اصولی

* عدم ورود وسایل خودرویی و موتوری به خارج از محدوده مسکونی بویژه در قسمت های شرقی و شمالی شامل ( دیدبان تکه، مناطق بکر و سرسبز منتهی به چشمه ریزو و… که دارای پوشش گیاهی منحصربفرد بوده و از نظر پوشش گیاهی، جانوری و چشم اندازهای طبیعی در سطح منطقه، استان و کشور بی نظیر هستند.

*اختصاص مکانی مناسب در داخل محدوده مسکونی برای پارکینگ وسایل خودرویی و موتوری گردشگران و بازدید کنندگان.

* توجه داشتن به زیر ساخت های گردشگری از قبیل احداث خانه های روستایی، طرح های بوم گردی، رستورانهای سنتی برای عرضه غذاهای سنتی.

بنابراین از همه ساکنان و بازدید کنندگان و گردشگران ارجمند تقاضامندیم در امر حفاظت از این منابع طبیعی بی بدیل اهتمام ویژه داشته باشند.

نویسنده: علی رحمانی (کارشناس میراث فرهنگی)

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.