1395-12-02 09:59
1253
0
35536
مشاورمدیرکل دفترتحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر :

5درصد دانش آموزان، پدر و مادر معتاد دارند/ 58درصد از معتادان کمتر از 34 سال سن دارند/ 12استان کشور تحت پوشش دوره توانمندسازی مربیان قرار گرفتند

مشاورمدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه نوجوانی که دارای پدر و مادر معتاد باشد گرایش وی نسبت به مواد چندین برابر بیشتر است و 5 درصد از دانش‎آموزان ما پدر و مادر معتاد دارند.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست؛" حمیدرضا صرامی" شامگاه گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان درگرگان اظهار کرد: در سال 1381، نیم درصد از دانش‌آموزان سوم راهنمایی تا چهارم دبستان تجربه مصرف مواد داشتند و در سال تحصیلی 89-90 این میزان به یک درصد رسید و این نشانگر رشد تجربه مصرف مواد در بین دانش‎آموزان است.

وی افزود: یک میلیون نفر والدین، دانش‎آموزان و مربیان در برنامه توانمند‎سازی و پیشگیری اولیه اعتیاد در مدارس قرار می‎گیرند.

مشاورمدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه اعتیاد در بین دانش‌آموزان نداریم بلکه تجربه مصرف موادمخدر را داریم، تصریح کرد: چند عامل در این زمینه موثر است که از جمله لذت طلبی های افراطی است که اگر دانش آموزان مدلی برای لذت های مشروع نداشته باشند به لذت های کاذب روی می آورند، تجربه مصرف مواد، تفریح و عامل اختلالات خلقی مانند استرس، افسردگی، اضطراب و غیره، اعتیاد داشتن یکی از اعضای خانواده باشد که سبب می شود نوجوانان هم آن را تجربه کنند، می باشد.

حدود 14 درصد معتادین ما در کشور گروه سنی نوجوانان 15 تا 19 سال هستند

صرامی افزود: حدود 14 درصد معتادین ما در کشور گروه سنی نوجوانان 15 تا 19 سال هستند، نوجوانانی که می‌توانند نیروهای سالم و توانمند برای کشور باشد لذا باید در این زمینه برنامه‌‎ریزی لازم انجام شود.

وی از آموزش یک هزار و 650 نفر مربی در مدارس متوسطه اول در سطح 12 استان  شامل استان‎های قم، قزوین، مرکزی، لرستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، هرمزگان، تهران، خوزستان و گلستان اجرا می‌شود خبرداد و گفت: آموزش توانمندسازی در سه دسته مربیان، دانش آموزان و خانواده ها و مدیران، معاونان و مشاوران انجام می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه این طرح از مهرماه آغازشده و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد، بیان کرد:  امروز دوازدهمین استان را تحت پوشش این طرح قرار دایم .

وی افزود: هدف اساسی این طرح کاهش تمایل و خودداری از مصرف مواد در دانش‎آموزان، ارتقای دانش و تغییر نگرش نسبت به مواد، ارتقاء سطح توانمندی‎های روانی و اجتماعی دانش‎آموزان در عرصه خود کنترلی و مراقبت در برابر اعتیاد و ارتقا دانش مدیران و مربیان در مدارس متوسطه دوم یکپارچه‎سازی اقدامات برای ریشه‎کنی اعتیاد، تقویت عوامل محافظت و تضعیف عوامل خطر، کتمان، انکار و سکوت را در مدارس نسبت به پدیده اعتیاد تا این دغدغه برای مدیران و معلمان ایجاد شود.

مشاورمدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری متذکرشد: مواد مخدر به عنوان یک تهدید چند وجهی در کشور مطرح است، به گونه‎ای که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نخستین دغدغه اجتماعی  در اولویت معرفی شده است.

وی ادامه داد: این تهدید استراتژیک و چندوجهی خانواده، دانشگاه‎ها، موضوعات صنعت و مدارس ما را تحت تاثیر خود قرار داده و هیچ اجتماعی از آن مصون نیست.

58 درصد از معتادان ما کمتر از 34 سال سن دارند

مشاور مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری بااشاره به آخرین آمار مدیریت اعتیاد در کشور، تصریح کرد:  58 درصد از معتادان ما کمتر از 34 سال سن دارند و این به این معنی است که نشانه‎روی سیستم هوشمند اعتیاد به سمت نوجوانان و جوانان کشور است و درصدد یک قتل عام برای جوانان است.

این مقام مسئول ادامه داد:  37 درصد از معتادان کشور ، فوق دیپلم ، لیسانس، فوق‎لیسانس، دیپلم و دکترا هستند و این بیانگر این موضوع است که اعتیاد تنها برای بی‎سوادها نیست.

وی افزود: 21 در صد معتادان در صنعت و از شاغلین جامعه هستند و باید گفت دیگر اعتیاد برای بیکاران جامعه نیست.

تنها کشوری در جهان هستیم که اعتیاد در آن در افراد متاهل بیشتر از مجردها است

مشاورمدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری اضافه کرد: 64 درصد افراد معتاد در کشور متاهل هستند، که تنها کشوری در جهان هستیم که اعتیاد در آن در افراد متاهل بیشتر از مجرد ها است که بیانگر سه واقعیت تلخ عدم رضایت عاطفی، عدم رضایت جنسی و عدم رضایت اقتصادی در روابط زناشویی است.

این مقام مسئول بیان کرد: 7میلیون نفر از آحاد جامعه ما شبانه روز دغدغه اعتیاد دارند که یکی از موضوعات جدی در سال اقدام و عمل با همکاری موثر دستگاه اقدام به آموزش  و توانمندسازی افراد کرده است.

وی با بیان اینکه ساختارهای بیمار در حوزه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد، گفت: ساختارهای اقتصادی بیمار است و در این ساختارها فقر و بیکاری و تورم زمینه‎ساز اعتیاد است.

مشاورمدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری ادامه داد: در حوزه اعتیاد ما به سه نگاه حداقلی (کاهش دغدغه را بوجود می آورد)، نگاه حداکثری نظام را در این حوزه ناکارآمد جلوه می دهد نگاه سوم  واقع بینانه است که علل و عوامل  گرایش مصرف مواد و واقعیت ها را مورد بررسی قرار می دهد روبه روی هستیم.

9 هزار تن در 37 سال انقلاب انواع مواد مخدر توسط  نیروی قدرتمندپلیس کشف شد

وی گفت: 9 هزار تن در 37 سال انقلاب انواع مواد مخدر توسط  نیروی قدرتمندپلیس کشف شده و این در هیچ جای جهان دیده نمی‎شود.

صرامی افزود: اقدامات قابل توجه‎ای برای عوامل قاچاق و مواد مخدر در کشور انجام شده و صدها نفر دستگیر شدند و 3 هزار و 800 شهید و 12 هزار جانباز مبارزه با مواد مخدر در کشور، نشان از این است که ما در این عرصه موفق وارد شدیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه واقعیت موجود نشان می دهد که مصرف مواد مخدر به چند دلیل در کشور شیوع پیدا کرده است ، افزود: این عوامل شامل تفریح، لذت‎طلبی، رهایی از اختلالات خلق، مطرح شدن در جامعه، برای رفع مشکلات جنسی و برای غلبه بر خواب و مشکلات خانوادگی علل گرایش به اعتیاد در بین نوجوانان و جوانان است.

مشاور مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری افزود: طرح «کاج» کار بست مداخلات اقدامات پیشگیرانه بر مبنای شیوع‎شناسی ایجاد کردیم و این طرح با همکاری وزارت تعاون در کارخانه‎های صنعتی اجرا می‎شود و تعدادی افراد تحت عنوان همیاری کارکنان تحت آموزش قرار گرفتند و آموزش‎های مختلفی در زمینه سلامت اجتماعی و فرزندپروری را ارائه می‎کنند.

ساختار اقتصادی بیمار و فقر و بیکاری زمینه‎ساز اعتیاد است

وی با بیان اینکه ساختارهای بیمار در حوزه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد، گفت: ساختارهای اقتصادی بیماراست و در این ساختارها فقر و بیکاری و تورم زمینه‎ساز اعتیاد است.

صرامی با بیان اینکه در حوزه ساختارهای فرهنگی دستگاه‎های فرهنگی کشور به تناسب حجم تهدید موادمخدر، اقدامات اساسی و زیربنایی نداشتند، افزود: کشور با بی‎حسی فرهنگی زمینه تقویت زمینه‎های فرهنگی اعتیاد را رقم زده است.
وی ابراز کرد: در استان گلستان شواهد فعالیت‎ها نشان می‎دهد در 15 ساله اخیر شاهد چند واقعیت بودیم که نیروی انتظامی ما بالغ بر 125 هزار و 240 نفر را در خصوص جرائم دستگیر کرده است.

صرامی متذکر شد: شیوع مصرف مواد در جمعیت 15 تا 64 سال نگرانی‎ها را برای ما افزایش می‎دهد و باید دستگاه‎ها با عملکرد جدیدتر برای کنترل مواد گام بردارند.

وی گفت: در حوزه مداخلات که در سطح آموزش و پرورش استان صورت گرفته وضعیت استان از حیث آسیب‎پذیری شیوع مصرف نسبت به نوجوانان پایین‎تر است و این تلاش قدرت‎مندانه همکاران ما را نشان می‎دهد و امیدواریم با اجرای طرح توانمند‎سازی وضعیت ‎بهتری را در سال‎های آینده داشته باشیم.

مشاورمدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری بیان کرد: 53 درصد معتادان تریاک، 12 درصد از معتادان حشیش، علف، گرس و ماری‎جوانا، 8 درصد معتادان شیشه و 7 درصد معتادان هروئین مصرف می‎کنند.

80 درصد دختران به سمت مواد رفتند دارای یک اختلال اضطراب بودند

صرامی در بخش دیگر سخنان خود گفت: حضور بیشتر بانوان در اجتماع آسیب‎پذیری آنان را افزایش داده و شانس ابتلا به موادمخدر در دختران که یک اختلال خلق دارند، 4 برابر و دخترانی که یک اختلال اضطرابی دارند بیش از 2 برابر است.

وی افزود: 80 درصد دختران به سمت مواد رفتند دارای یک اختلال اضطراب بودند، لذا نسبت به سلامت جنس مونث همه دستگاه‎های فرهنگی باید فعالیت‌شان را بیشتر کنند.

زنانی که به سمت اعتیاد می‎آیند 6 سال زودتر نسبت به آقایان به ورته وابستگی شدید اعتیاد می‎رسند

مشاورمدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری یادآورشد: زنانی که به سمت اعتیاد می‎آیند 6 سال زودتر نسبت به آقایان به ورته وابستگی شدید اعتیاد می‎رسند و این موضوع سبب می‎شود درمان آنان به شدت‎ سخت‎تر شود.

صرامی با بیان اینکه 21 درصد کارگران کشور وابسته به موادمخدر هستند، گفت: در استان گلستان نسبت به میانگین کشور این سهم بیشتر است و همه مراکزی که به کارگران ارتباط دارند با جدیت بیشتری مسائل را دنبال کنند.
وی با اعلام این مطلب که در سطح ملی 27.93 درصد از جمعیت جامعه ما نسبت به مواد نگرش مثبت داشتند، افزود:  این نرخ در استان گلستان حدود 36 درصد است.

میانگین سن معتادان در کشور 24 سال است

این مقام مسئول بیان کرد:  تحقیقات ما در قشر دانشجویی نشان داد 2.6 درصد از دانشجویان در دانشگاه دولتی تجربه مصرف مواد داشتند که ضرورت دارد گام های جدی تری  برای ایمن‎سازی دانشجویان برداشته شود.

مشاورمدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در خاتمه بیان کرد: براساس تحقیقات جدید میانگین سن معتادان در کشور 24 سال است و معنای این حرف است که میانگین سن آغاز به 24 سال رسیده است که قبلا 21 سال بوده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.