1394-04-13 11:58
2337
0
17093
رادکانا گزارش داد:

جولان قلیان کشان در سه راه شهدای کردکوی/ قلیان کشی به پرستیژ اجتماعی برای جوانان تبدیل شده است

با وجود هشدار پزشکان، همچنان شاهد رشد قلیانی‌‌ها بوده‌ایم، این شب ها ما نوای قل قل قلیان‌ها را در گوشه و کنار خیابان‌های منتهی به سه راه پارک جنگلی (سه راه شهدای) کردکوی که کمی سرسبز و واجد شرایط نشستن روی زمین هستند می توان دید و شنید.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، در گذشته استعمال قلیان موردی بود و بیشتر به سنین بالا محدود می شد، اما در چند سال اخیر علاوه بر افزایش مصرف آن بین بزرگتر ها متاسفانه شاهد قلیان کشی نوجوانان و جوانانی هستیم که حتی درک صحیحی از مخدر بودن نیکوتین، تنباکو و توتون ندارند.

تاسف بار تر آنکه امروزه استعمال قلیان بصورت خانوادگی رایج شده و پدر و مادر همراه با فرزندان جوان و نوجوان خود در مکان های تفریحی عمومی مبادرت به قلیان کشی با طعم های مختلف می کنند.

در شهرستان کردکوی استفاده از تنباکو و توتون با طعم میوه به سرگرمی ثابت برخی خانواده ها در تفرجگاه های این خطه شمالی تبدیل شده بدون آنکه توجهی به آسیب آن بر سلامت مصرف کنندگان و دیگر افراد حاضر در مناطق گردشگری شود.

به اعتقاد برخی کارشناسان، خانوادگی شدن قلیان کشی علاوه بر اینکه سبب شروع عادت به نیکوتین در نوجوانان و باعث تهدید سلامت آنان می شود، نگرانی زشتی مصرف این ماده دخانی را از بین برده و زمینه را برای اعتیادهای بدتر فراهم می کند.

با وجود هشدار پزشکان، همچنان شاهد رشد قلیانی‌‌ها بوده‌ایم، این شب ها ما نوای قل قل قلیان‌ها را در گوشه و کنار خیابان‌های منتهی به سه راه پارک جنگلی (سه راه شهدای) کردکوی که کمی سرسبز و واجد شرایط نشستن روی زمین هستند می توان دید و شنید.

می‌‌توان جوان‌ها و حتی خانواده هایی را یافت که در این مسیر درحال چاق کردن قلیان‌ها هستند. پدران و مادرانی که خود زحمت آماده سازی قلیان را می کشند.

قلیان کشیدن برای این جوانان به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده است

مسیر مسکن مهر تا سه راهی شهدا (سه راهی پارک جنگلی) در جنوب شهر کردکوی سالیان سال مسیر پیاده روی خانواده ها و مردمانی است که برای رهایی از دغدغه‌های شهر و حضور در محیطی آرام و آزاد به آنجا می‌روند اما این شبها که شبهای باعظمتی است خانواده هایی بدنبال زیرپا گذاشتن ارزشها در این شهر هستند.

کافی است مسئولین حوزه امنیت و فرهنگ شهر ما این شب‌ها گذر گوتاهی به خیابان‌ مسیر جنگل کردکوی بیاندازند که چطور خانواده ها و جوانان درحال مهیا کردن قلیان هستند.

کافی است مسئولین حوزه و فرهنگ و امنیت این شبها تنها یکبار به مسیر خیابان جنگل و سه راه شهدای شهرمان بزنند تا به خوبی مشاهده کنند که خانم‌ها و نوجوانانی که به تازگی پشت لبشان سبز شده چگونه قلیان‌ها را چاق می‌‌کنند!

جالب تر از آن تک چرخ زدن و حرکات موزون موتورسوران در این مسیر دیدنی است و حتی گاها به دلیل وجود همین ناهنجاریها شاهد دعوا و نزاع خطرناکی بین موتورسوران و خانواده ها بوده ایم.

گاها مشاهده شده بر سر سفره هر خانواده دو الی سه قلیان وجود دارد که این نشان از اوج غرق شدن در استفاده از قلیان است.

اما بسیاری از مردم شهرمان که برای استفاده از این محیط در این مسیر پیاده روی می کنند و اهل دود و قلیان نیستند، مجبورند در آتش ذغال خودخواهی اهل دود بسوزند!

استفاده بیش از حد از دخانیاتی مثل قلیان در این مناطق که یک فضای کاملا عمومی است، یک نگرانی غیر قابل تحملی را برای خانواده ها در باب تربیت و سلامت جسمی فرزندانشان به وجود آورده است که علت آن سهل انگاری برخی مسئولین است که وظیفه دارند مانع اینگونه موارد شوند.

وجود بیش از حد قلیان ها باعث شده است که این مکان ها به جای بوی طراوت و سرسبزی، تعفن قلیان های میوه ای را به خود بگیرد و مانع حضور تمامی خانواده ها جهت استفاده از این مکان های عمومی شود.

در پایان امید است مسئولان شهر همچون گذشته با نظارت بر فضاهای عمومی موجبات امنیت و آسایش را برای مردم بیش از پیش فراهم نماید.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.